Co nás motoristy zajímá nejvíce, když vyrážíme na dovolenou? Poplatky za dálnice a ceny pohonných hmot. V ÚAMK se podívali na to, jak je to s cenami pohonných hmot na trasách do nejoblíbenějších destinací českých turistů, tedy na cestě do Chorvatska, Itálie a na Slovensko.
Pokud jde o dálniční poplatky, situace se proti loňsku nijak zásadně nezměnila. Cena českých dálničních známek je stále stejná. Zda se dá v příštím roce čekat její nárůst bude záviset hlavně na politické situaci. V prvé řadě musíme mít vládu. Respetive ministra, který by takový zákon navrhl. Dá se ovšem očekávat, že se tak stane, protože Dan Ťok prý nakonec ve své funkci chce pokračovat, a co víc, už po dva roky se platba za známky pro vozidla do 3,5 tuny nezvyšovala.
V Rakousku byla cena desetidenní známky zvýšena tradičně jen s ohledem na inflaci (+ 10 centů) a vyjde tak na přibližně 260 Kč. Asi nejdražší nabízený průjezd placenými úseky v Rakousku je jízda po horské silnici na Grossglockner, který vyjde na 30,5 eur. Slovinsko má tradičně na rozdíl od ostatních zemí pro auto do 3,5 tuny jen 7denní dálniční známku a jejíž cena je 450 Kč. Ovšem v případě má-li vozidlo výšku nad přední nápravou více než 1,3 metru, stojí známka dvojnásobek. Ten také zaplatíte za měsíční známku, v případě, že jedete k moři na 10 či 14 dnů a více.
Ani Chorvatsko ceny oproti loňsku nijak výrazněji neměnilo. Nicméně od začátku turistické sezóny jsou tradičně vyšší, na konci sezóny se opět snižují. Takže například na trase Záhřeb (mýtnice Lučko) až po sjezd do Rijeky je mýto v sezóně vyšší až o 7 kun. To znamená, že tato trasa vyjde asi na 270 Kč. Do Zadaru to pak bude 466 Kč. Slovensko, jakožto třetí nejnavštěvovanější zemí našinců, rovněž ceny nijak neměnilo. 10denní elektronická známka vyjde na 10 eur, tedy 260 Kč.
Jak je tomu s pohonnými hmotami? Čechy patří se svojí aktuální průměrnou cenou 33,17 Kč (benzin) a 32,44 Kč za litr (nafta), a to i přes meziroční nárůst o zhruba 3 Kč, k těm nejlevnějším. Obzvláště na trasách k Jadranu, středozemnímu moři v Itálii nebo do Tater na Slovensku.
Pokud budeme konkrétní, pak je nejblíže naším cenám Rakousko. Zde se vám dokonce může stát, že mimo dálniční síť narazíte na čerpací stanice s pohonnými hmotami ještě levnějšími než u nás. Naopak přibližně o korunu a více bude dražší tankování ve Slovinsku. Na cestě na Jadran nejvíce utratí čeští turisté v samotné cílové zemi, tedy v Chorvatsku. Zhruba o 3 Kč více vydají za benzin a o 3,50 Kč za naftu. Rada odborníků ÚAMK se tedy rok za rokem nemění: načerpejte pohonné hmoty ještě v České republice, ale rozhodně ne na čerpacích stanicích na D1 či těsně před hranicemi. Tam jsou obvykle ceny vyšší než průměrné. Itálie je již dlouhodobě zemí, kde jsou pohonné hmoty drahé. V letošním roce, i vzhledem k ekonomické situaci této země, je benzin zhruba o 9 Kč na litr dražší a naft o 7 Kč na litr dražší.
ÚAMK znovu připomíná, že italské úřady pokutují ty, kdo dovezou do země více než 10 litrů pohonných hmot, a navíc v nehomologovaném kanystru. Dobré je také mít účtenku o tom, že jste dané pohonné hmoty čerpali v zemi EU. V opačném případě hrozí pokuta až do výše 7 700 euro, tedy asi 200 000 Kč. Pokud jde o Itálii, platí totéž, jako pro celou Evropu. U dálničních a frekventovaných čerpacích stanic je nutné počítat s cenami převyšujícími průměr asi 45 Kč na 1 litr.
I na Slovensku se zdražovalo, a to zhruba o 2,5 až 3 Kč na litr. V polovině června tedy na Slovensku nafta vyšla v průměru na 1,271 eur a benzin Natural 95 na 1,388 eur, tedy v přepočtu za 33,04 Kč a 36,08 Kč.