Konečně má někdo trochu odvahy, chce se mi říct. O čem mluvím? O tom, že naše silnice jsou plná SUV a prakticky totožně střižených aut. Pokud chcete něco jiného, něco zajímavějšího, musíte do prémiového segmentu. V tu chvíli si ale musíte připravit mnohem vyšší sumu peněz, což ovšem nemůže udělat každý. A toho si všimla Kia, která se rozhodla uvést na trh velmi pohledný shooting brake se slušným výkonem, jistými jízdními vlastnostmi a zajímavě nastaveným ceníkem. Seznamte se s modely ProCeed GT Line a ProCeed GT.
Nový ProCeed je k dispozici výhradně v provedení GT Line nebo jako výkonnější verze s označením GT. A aby bylo jasno, tato novinka není nějakým korejským pokusem jak zaujmout Evropu. Naopak! Je navržený, vyvinutý, zkonstruovaný a vyráběný v Evropě, a to výhradně pro evropské trhy. ProCeed už je u všech dealerů k objednání, a to s dvojicí přeplňovaných motorů. V případě verze GT Line je k dispozici přeplňovaný benzínový nový motor Kia 1,4 litru T-GDi o výkonu 140 koní a točivém momentu 242 Nm. K tomu si můžete vybrat mezi šestistupňovým manuálem a 7stupňovou převodovkou 7DCT.
Krom toho si ve verzi GT Line budete moci vychutnat Full LED světlomety, zadní spojené LED svítilny s denním svícením, elektrické ovládání pátých dveří, polokožené čalounění, 8“ navigaci nebo třeba bezdrátové dobíjení. Celkem dobré, co myslíte? A co za to? Základní cena modelu se standardně dodávanou šestistupňovou manuální převodovkou je k dispozici za 599 980 korun. Ve spojení s se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou je vůz nabízen za 644 980 korun. Pokud budete chtít to nej, co GT nabízí, pak si připravte 724 980 Kč.
Verze GT pracuje s pohonnou jednotkou 1,6 litru T-GDI o výkonu 204 koní a s točivým momentem 265 Nm. I v tomto případě máte na výběr mezi sedmistupňovou automatickou nebo šestistupňovou manuální převodovkou. Oproti verzi GT Line nabízí čistokrevné GT elektricky nastavitelná sedadla čalouněná kombinací kůže a alcantara, o palec větší, tedy 18“ kola, několik bezpečnostních a jízdních asistentů navíc, a hlavně zvuk jdoucí opravdu z výfuku a celkem zajímavé jízdní vlastnosti. Ale než se pustíme do jízdních dojmů, musíme vám představit všechny ty bezpečnostní a jízdní asistenty, kterými Kia svou novinku vybavila. Nezapomněla na automatické přepínání dálkových světlometů (HBA), systém sledování únavy řidiče (DAW), aktivní systém pro jízdu v pruzích (LKA) se systémem autonomního nouzového brzdění (FCA), systém pro sledování mrtvých úhlů, upozornění na přijíždějící vozidla v příčném směru při couvání a inteligentní parkovací asistent.
První jízda nejen po závodním okruhu
Seznámení s touto horkou novinkou jsme absolvovali v Barceloně. Standardně zde bývá i v lednu celkem teplo, ovšem tentokrát se teploty pohybovaly kolem 8 stupňů, a tak jsme naplno využili vyhřívání sedadel.
První jízda s modelem ProCeed GT vedla přes tradičně ucpané centrum Barcelony směrem na dálnici a na okruh Castellolí. Rozdíl teplot oproti městu a místu, kde leží závodní okruh, byl 8 stupňů, takže chybělo jen málo a mohli jsme zkoušet i vyhřívané čelní sklo. K tomu naštěstí ale nedošlo.
Ve městě jsme byli velmi rádi za automatickou, respektive dvouspojkovou převodovku, která při běžných cestovních rychlostech, a to i na dálnici, řadila příjemně hladce. Sem tam jsme pocítili prodlevu na reakce po sešlápnutí plynového pedálu, ale to je dnes bohužel čím dál častější. Pořád to nebyla tok moc citelné, jako je tomu třeba ve vozech Audi.
V autě je dostatek místa jak pro posádku, tak pro případná zavazadla. Ostatně, tohle povedené kombi, které Kia označuje jako shooting brake, nabízí zavazadlový objem 594 litrů. Převedeno do praxe to znamená 2 ne úplně malá cestovní zavazadla, a ještě spoustu zbývajícího místa k tomu.
Pohodlí je tedy při delších cestách zajištěno, ale jak je to s těmi sportovními ambicemi auta? Abychom to uvedli na pravou míru. Ačkliv označení GT možná svádí k tomu, myslet si, že máte v ruce sportovní náčiní, které hrdě ukáže zadní světla leckterému soupeři na jakékoliv okresce či okruhu, není to pravda. Kia se soustředila hlavně na to, aby měl řidič z jízdy radost, aby věděl, že má v ruce schopné, ale ne čistokrevně sportovní auto.
O tom jsme se přesvědčili na španělském závodním okruhu Castellolí. Čekal tu na nás ProCeed GT zahřátý na ideální teplotu a obutý do lepivých pneumatik Michelin. Nejprve jsme dostali pár instrukcí o tom, že hlavně nesmíme zapomenout vypnout hlídání jízdních pruhů (😊), aktivovat režim Sport, který otevře klapku ve výfuku a zostří reakce auta, a hlavně si jízdu užít.
Mimochodem, ProCeed GT opravdu produkuje zvuk z výfuku, nutno říct, že příjemně jadrný zvuk. Na okruhu se ProCeed ukázal v tom nejčistším světle, v jakém mohl. Řízení je příjemně přesné a vcelku komunikativní, auto netrpí přehnanou nedotáčivostí a podvozek je naladěný tak akorát. Ačkoliv je výkon motoru jen 204 koní, svižné tohle auto být umí. Nicméně, co si budeme povídat. Na okruh auto vezme jen opravdu málokdo a pro normální život je 204 koní dostačujících.
S čím jsme ale bojovali, to byla dvouspojková převodovka. Samozřejmě to potvrzuje, že pro běžný život je úplně v pohodě, ale při sportovnější jízdě se s ní budete trápit. Samozřejmě se dá ovládat i voliči umístěnými pod volantem, ale i tak hodně přemýšlí, je pomalá, a není moc přesná. Trošku se bojíme, že by se tyto její ne moc příjemné vlastnosti mohly projevit i například při potřebě rychlého opuštění křižovatky nebo při předjíždění. Proto jsme přesvědčeni, že pokud se občas rádi svezete nebo budete chtít ProCeed GT alespoň někdy vyvětrat na okruhu, bude rozhodně lepší volbou převodovka manuální. Pomůže vám udržet ideální otáčky a nebude se s vámi dohadovat nad zařazením správného nebo prostě jen požadovaného převodového stupně.
Celkové dojmy více než pozitivní
Kia se s verzí ProCeed trefila do černého. Tedy, abychom byli upřímní, nemyslíme si, že by se ten, který chce Mercedes-Benz CLA Shooting Brake, rozhodl raději pro Kiu. To asi ne, ale na druhou stranu je skvělé, že se někdo odvážil nabídnout levnější alternativu. Auto navíc příjemně naladila a dobře vybavila, takže je možné, že zaujme i jiné, řekněme o něco náročnější zákazníky, než je tomu u Kii obvykle.
Nám se auto při běžném ježdění opravdu líbilo, a to i s tou automatickou převodovkou. Její chování se nám příliš nelíbilo na okruhu, ostatně není to nic divného… Ovšem kolik zákazníků se tam s tímto autem vydá? Přemýšlíte-li tedy o novém kombi, ale zároveň chcete něco trochu jiného, zajímavého a neokoukaného, Kiu ProCeed vám s klidným srdcem můžeme doporučit.
Ceník je ke stažení zde.