Kamery se stále více stávají hlavními smyslovými orgány každého automobilu. Systémy pro 360stupňový přehled o dění kolem vozu se skládají z několika kamer a dokáží poskládat záběry takovým způsobem, že vytvoří pohled na vůz a jeho okolí z ptačí perspektivy. Kamery vpředu dokáží rozlišit dopravní značky, semafory i jízdní pruhy. Také zadní a boční kamery sledují provoz během jízdy, takže mohou odhalit vůz ve slepém úhlu. Technologická společnost Continental spojuje tyto dosud oddělené komponenty a vytváří z nich jednotný systém.
Několik kamer tak dokáže snímat situaci kolem vozu s vysokým rozlišením, data jsou vzápětí zpracována a vyhodnocena jednou řídicí jednotkou. Tento kamerový systém je modulární, škálovatelný a digitálně propojený, přičemž pochází od jednoho dodavatele. A navíc takové zařízení na bázi několika kamer zajišťuje řadu nových funkcí, díky nimž jízda probíhá bezpečněji, pohodlněji a v případě potřeby ještě více autonomně.
Oceňovaný systém od společnosti Continental pro pohled „skrz“ kapotu
Takzvaná „průhledná kapota“, vyvinutá společností Continental, získala ocenění CES 2020 Innovation Award. Toto zařízení je dobrým příkladem toho, co kamerový systém dokáže. Dostalo se na trh již v roce 2018 a má ji třeba Range Rover Evoque. Při pomalé jízdě, například při parkování nebo v terénu, se na palubním displeji zobrazuje povrch přímo pod vozem. Díky tomuto novému pohledu může řidič mnohem pečlivěji volit cestu a lépe s vozem najet do úzkého parkovacího místa, kde hrozí poškození od obrubníku, překonat překážky nebo výmoly nebo projet kamenité pasáže v náročném terénu. Zobrazení na displeji přitom vypadá, jako kdyby se řidič díval skrz průhlednou kapotu a motorový prostor rovnou na cestu.
„Kamery instalované v mnoha vozech již dnes zajišťují záběry povrchu kolem vozidla. Nacházejí se na masce chladiče, vzadu a na obou vnějších zpětných zrcátkách. Samotné kamery ale nemohou zobrazovat prostor pod automobilem. K tomu slouží inteligentní algoritmus pro zpracování obrazu, který vyvinula společnost Continental a jenž zpracovává údaje i z dalších čidel. Díky tomu může systém vytvořit realistický obraz situace pod vozidlem a zobrazit jej řidiči,“ říká Markus Friebe, vedoucí Oddělení vizualizačních funkcí ve společnosti Continental.
„Průhledná kapota“ přináší další rozšíření toho, čemu odborníci říkají „systémy lidského vidění“ a které pomáhají řidiči při využití kamer a displejů. V podstatě jde o rozšíření systému prostorového snímání kolem celého vozu o pohled pod vůz. „K tomuto ,lidskému vidění‘ jsme přidali takzvané ,strojové vidění‘. Tento pojem zahrnuje všechny asistenční systémy založené na kamerách, které dokáží více než jen zobrazovat okolí: mohou sloužit k varování nebo k zásahu do řízení, takže dokáží zrychlovat, zatáčet nebo brzdit,“ vysvětluje Sascha Semmler, vedoucí oddělení Řízení kamerového programu ve společnosti Continental.
Systémy „strojového“ neboli „počítačového“ vidění zahrnují například inteligentní čelní kamery, které dokáží nejen snímat dopravní značky, semafory, jízdní pruhy nebo překážky, ale také je od sebe odliší a vyhodnotí. Řidič poté obdrží adekvátní akustický, vizuální nebo haptický signál nebo varování, například když hrozí, že vůz vyjede ze svého jízdního pruhu. Kamera může být využita také v kombinaci s brzdovým asistentem: jakmile systém odhalí jiného účastníka provozu přímo před vozem, automaticky aktivuje nouzové brzdění, aby odvrátil riziko střetu. „V budoucnosti bude takto zapojena nejen čelní kamera, ale i další kamery ve voze,“ zdůrazňuje Sascha Semmler. „Funkce, které zajišťují automatické zastavení vozu během couvání, když do cesty vstoupí například chodec, už nyní míří do sériové výroby.“
Funkce kamerového systému lze nastavit podle individuálních požadavků zákazníka
Všechny čtyři kamery, neustále snímající okolí vozu, lze propojit s centrální řídicí jednotkou, která dokáže vyhodnotit obrazové podklady a ovládat další funkce. Díky tomu můžeme zrychlit proces automatického parkování, ale také zajistit dálkové parkování, kdy je řidič mimo vůz, nebo dokonce vzdálené parkování, během něhož autonomně jedoucí automobil samočinně najde volné místo v garážích a zaparkuje, přičemž se kdykoli po stisknutí tlačítka vrátí zpět k řidiči.
Příklad pokročilých parkovacích funkcí ukazuje, že nový kamerový systém společnosti Continental, využívající modulární konstrukci, lze navrhnout s různou úrovní nabízených funkcí. Od čistě optické podpory řidiče pro dokonalý přehled o dění kolem vozu (v rozsahu 360°) až po automatické, nebo dokonce vzdálené parkování bez přítomnosti řidiče v automobilu.
V budoucnosti budou kamery nahrazovat vnější zpětná zrcátka
Do automobilů se dnes montují kamery s rozlišením 1,3 megapixelu, do výroby však již směřuje nová generace snímačů s rozlišením 2,5 megapixelu a vynikající citlivostí za tmy. Společnost Continental zahájila vývoj dalších kamer, které přinesou rozlišení 8 megapixelů. Díky nim bude možné nahradit vnější i vnitřní zpětná zrcátka, ale například Audi e-tron už takové kamery místo zrcátek má nyní. Přínosem se stane nejen mimořádně ostrý obraz, ale také vysoké rozlišení, díky němuž systém rozpozná i za špatného počasí například rychle přijíždějící motocykl, navíc s dostatečně velkým odstupem. V takové situaci dokáže systém varovat řidiče a v případě potřeby i zabránit přejezdu do vedlejšího pruhu, aby nedošlo k nehodě.
I v tomto případě inteligentně zabudované kamery nejen co nejvěrněji zobrazují okolí vozu, ale také vyhodnocují získané údaje a s pomocí centrální řídicí jednotky pomáhají určit vhodnou reakci na vzniklou dopravní situaci. Významnou úlohu přitom nezastávají pouze samotné kamery, ale také řídicí jednotka ADCU (Assisted & Automated Driving Control Unit), kterou společnost Continental vyvinula pro pokročilé asistenční systémy a autonomní jízdu. Jednotka ADCU, doplněná o vhodné programové vybavení, zajišťuje nepřetržitý přehled o vozidle, jeho okolí a jízdní situaci, dokáže tedy okamžitě zasáhnout. Kamerový systém představuje další příspěvek k realizaci programu Vision Zero, jedinečnému záměru společnosti Continental, jehož cílem je naprostá eliminace dopravních nehod.