Kalle Rovanperä se stal historicky nejmladším držitelem mistrovského titulu ve světovém rallyovém šampionátu FIA, a to ve věku pouhých 22 let a jeden den. Tento jezdec týmu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team si s navigátorem Jonnem Halttunenem pojistili mistrovské tituly vítězství na Rallye Nový Zéland.
Rovanperä je o více než pět let mladší než předchozí držitel rekordu Colin McRae, jenž se mistrem světa stal v roce 1995. Rovanperä se světovým šampionem stává ve své teprve třetí sezóně na nejvyšší úrovni rallyové sportu.
Rovanperä se již od prvního roku platnosti nových předpisů WRC pro hybridní vozy Rally1 chopil role srovnávacího jezdce, přičemž jeho vítězství na Novém Zélandu s vozem GR YARIS Rally1 HYBRID je již šestým v této sezóně. Na vrcholu mistrovského žebříčku se Rovanperä usadil po vítězství ve druhém kole šampionátu, kterým byla v únoru 2022 švédská rallye; nyní je již jistým držitelem titulu, a to dvě kola před koncem sezóny.
Má tak podíl na osmém titulu WRC získaném jezdci s vozy Toyota, resp. čtvrtém za poslední čtyři roky. Rovanperä je za posledních 20 let prvním finským jezdcem, jenž získal titul mistra světa; současně vůbec prvním, kterému se to podařilo s vozem postaveným ve Finsku.
K Rovanperovým úspěchům v roce 2022 nejvíce přispěla mimořádná rychlost za obtížných klimatických podmínek, což bylo ostatně klíčem k jeho vítězství na hladkých šotolinových cestách Nového Zélandu, kde se podnik WRC pořádal poprvé po deseti letech. Po zvládnutí nejdelšího soutěžního dne v pátek za smíšených podmínek, kdy dojel na celkovém čtvrtém místě, pak v sobotu – v den svých narozenin – předvedl excelentní výkon na promočených cestách, kdy se ujal vedení s bezmála půlminutovým náskokem.
Neděle pak na poslední čtyři rychlostní zkoušky opět přinesla deštivé počasí, avšak Rovanperä si až do závěrečné Power Stage dokázal udržet vedoucí pozici. Následně mu stačilo umístit se v první čtveřici, čímž by získal dva další bonusové body, které potřeboval do šampionátu soutěžních jezdců – nicméně Power Stage dokonce vyhrál, již posedmé v této sezóně.
K týmovému zisku prvních dvou míst přispěl doposud úřadující mistr světa Sébastien Ogier s navigátorem Benjaminem Veillasem v rámci jejich čtvrtého startu v sezóně 2022. Posádka, která se v první fázi toho podniku zúčastnila těsného souboje čtveřice vozů o vedení v závodu, sehrála důležitou roli pro týmové kolegy tím, že sebrala důležité body soupeřům v šampionátu.
Vzhledem k zisku prvního a druhého místa celkového pořadí plus dvou nejlepších časů v Power Stage tým zvýšil své vedení v mistrovství značek na 81 bodů – za situace, kdy do konce sezóny zbývá ve hře 104 bodů.
Akio Toyoda (zakladatel týmu):
„Tento víkend bych rád poblahopřál Kallemu Rovanperovi ke třem věcem. Za prvé, blahopřeji k 22. narozeninám! Za druhé, blahopřeji k vítězství na Rallye Nový Zéland! A za třetí, blahopřeji k titulu mistra světa za rok 2022! Je ohromující vyhrát světový rallyový šampionát dvě kola před koncem sezóny, se šesti vítězstvími z 11 dosavadních podniků.
Nedávno se mne jeden novinář zeptal, čím to je, že je Kalle tak dobrý, a okamžitě mne napadla odpověď: ‚protože miluje donuty‘. Myslím, že mne to napadlo kvůli živé vzpomínce, jak driftoval donuty během jedné Power Stage – a jsem přesvědčen, že tak dobrý je proto, že si jízdu pokaždé umí užít. Upřímně mu děkuji za jeho jezdecké umění a radost za volantem Toyoty GR YARIS Rally1 HYBRID a za zisk mistrovského titulu. Doufám, že někde najdeme chvíli na oslavu, kde si donuty užijeme společně.
Také moc oceňuji Jonneho, který bojoval společně s Kallem. Blahopřeji k mistrovskému titulu v kategorii navigátorů! V Belgii jsem poznal, že je nejen oporou Kalleovi, ale také přispívá k dobré náladě celého týmu. Jsem si jist, že i nadále bude velkou oporou v bojích o mistrovský titul mezi značkami.
Myslím, že na Sebově výsledku se projevilo i to, že si po určité pauze opět mohl užívat jízdu s naším GR YARISem. Rád bych Sebovi poděkoval za jízdu pro tým a zisk důležitých bodů do mistrovství značek. Elfyn a Taka měli smůlu, ale i oni udělali maximum pro tým, a tak to můžeme zkusit znovu ve Španělsku a Japonsku.
Jezdci dokázali tlačit na pilu a dát do toho vše, protože celý tým po zklamání z předchozího podniku v Řecku táhl za jeden provaz. Silnou podporou pro nás byli i lidé z Toyoty Nový Zéland, kteří přispěli k návratu tohoto podniku po 10 letech. Rád bych poděkoval všem, kteří k tomuto vítězství a tomuto skvělému víkendu tak moc napomohli.
Jsem přesvědčen, že celý tým společně s Jari-Mattim bude i nadále usilovně pracovat na tom, aby se naše čtyři vozy a čtyři posádky pohodlně vypořádaly s cestami všeho druhu.“
Jari-Matti Latvala (šéf týmu):
„Právě teď mne zmáhají velké emoce. Pro Kalleho je zisk mistrovského titulu něčím opravdu mimořádným. V první řadě je úžasné, že kluk, kterému teprve včera bylo 22 let, dokáže něco podobného, překonat všechny rekordy v našem sportu a získat titul mistra světa ve WRC. Za druhé, vím, že je to ohromně důležité pro Finsko, protože 20 let je na nás hodně dlouhá doba! I já jsem se dostal blízko, podobně jako další, takže jsem moc vděčný, že Kallemu se to podařilo. Také jsem opravdu hrdý na tým, že jsme se dokázali odrazit zpět po těžkém víkendu v Řecku a vybojovat první dvě místa zde na Novém Zélandu. To nám opravdu pomohlo v bodování mistrovství značek, a právě na to se zaměříme před závodem ve Španělsku.“
Sébastien Ogier (jezdec, vůz č. 1):
„Dnes jsme byli svědky historického okamžiku. Je to úžasné – pro Kalleho, Jonneho i pro celý tým. Měl úžasnou sezónu a bylo to jen otázkou času. Tento víkend to zajel stylově a myslím si, že je to známka skutečného mistra. Tento víkend byl v mnoha ohledech satisfakcí. Byl to hezký návrat po třech měsících pauzy, na náročné rallye s rychlejšími cestami oproti těm, které jsem tuto sezónu absolvoval, a za skutečně zrádných podmínek. Kalle byl za těchto těžkých podmínek nedostižný, podobně jako již mnohokrát v této sezóně. Byl jsem si vědom, že není vhodná doba pouštět se do neuváženého rizika, protože jsem zde proto, abych pomáhal týmu, a také se již hodně blížíme k zisku titulu mistra světa mezi značkami.“
Kalle Rovanperä (jezdec, vůz č. 69):
„Mým nejsilnějším pocitem v této chvíli je hlavně ohromná úleva. Zažili jsme zpočátku hodně dobrou sezónu, pak několik obtížných rallye a nyní se to konečně podařilo. Chtěl bych moc poděkovat týmu, který na tuto sezónu připravil tak rychlý a spolehlivý vůz, díky kterému jsme si jízdu mohli prostě užívat. A navíc v těžkých chvílích v nás stále věřili a poskytovali nám podporu. O věku moc nepřemýšlím, ale přesto je zvláštní uvědomit si, že jsme to dokázali. Hodně to znamená – získat mistrovský titul je jediným cílem, který jsme si v tomto sportu předsevzali. Ve skutečnosti jsem byl v pátek napjatější než dnes: tehdy jsme museli hodně tlačit na pilu, abychom zůstali ve hře, ale dnes jsme si to mohli jen užívat.“
Konečné výsledky Rally Nový Zéland:
- Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 2 hod 48 min 1,4 s
- Sébastien Ogier/Benjamin Veillas (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +34,6 s
- Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +48,5 s
- Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +1 min 58,8 s
- Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +3 min 55,3 s
- Hayden Paddon/John Kennard (Hyundai i20 N Rally2) +10 min 3,7 s
- Lorenzo Bertelli/Lorenzo Granai (Ford Puma Rally1 HYBRID) +10 min 39,0 s
- Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (Škoda Fabia Rally2 evo) +12 min 36,8 s
- Shane van Gisbergen/Glen Weston (Škoda Fabia Rally2 evo) +13 min 28,8 s
- Harry Bates/John McCarthy (Škoda Fabia Rally2 evo) +16 min 51,6 s
- Odstoupil: Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID)
Dosavadní mistrovské tituly WRC s vozy Toyota v kategorii soutěžních jezdců:
- 1990: Carlos Sainz (Toyota Celica GT-Four ST165)
- 1992: Carlos Sainz (Toyota Celica Turbo 4WD ST185)
- 1993: Juha Kankkunen (Toyota Celica Turbo 4WD ST185)
- 1994: Didier Auriol (Toyota Celica Turbo 4WD ST185)
- 2019: Ott Tänak (Toyota Yaris WRC)
- 2020: Sébastien Ogier (Toyota Yaris WRC)
- 2021: Sébastien Ogier (Toyota Yaris WRC)
- 2022: Kalle Rovanperä* (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID)
A co bude následovat?
Předposledním kolem letošní sezóny je Španělská rallye, pořádaná ve dnech 20. až 23. října 2022. Podnik pořádaný v Salou na jih od Barcelony je znám svými rychlými a hladkými cestami s asfaltovým povrchem – svým charakterem podobnými soutěžním okruhům.