BMW XM je dosud nejvýkonnějším modelem mnichovské značky a chystá se ještě výkonnější verze BMW XM Label Red. Technické údaje slibují maximální systémový výkon je 480 kW/653 koní a točivý moment rovných 800 Nm, ale jak je to ve skutečnosti? To už víme, protože BMW XM prošlo měřením na motorové brzdě.
BMW XM je plug-in hybrid, který pohání benzinový vidlicový osmiválec s přeplňováním dvěma turbodmychadly a tomu pomáhá elektromotor integrovaný do osmistupňové převodovky M Steptronic. Maximální systémový výkon je 480 kW/653 koní, ten je kombinací 360 kW/489 koní ze spalovacího motoru a 145 kW/197 koní z elektromotoru. Celkový točivý moment je 800 Nm a jde o kombinaci 650 Nm ze spalovacího motoru a 280 Nm z elektromotoru.
Američtí IND Distribution vzali auto na motorovou brzdu do Performance Eurowerks v Illinois, aby zjistili, jak je na tom BMW XM s čísly v reálu. Výsledkem je 614,84 HP (tedy „amerických“ koní), což je 623,4 PS (tedy evropských koní), respektive 458,48 kW. Celkový točivý moment je 771,65 Nm. To jsou sice hodnoty nižší, než které uvádí přímo automobilka, ale to má jednoduché vysvětlení. Změřené hodnoty jsou totiž přímo na kolech, zatímco ty udávané v prospektech jsou na motoru. A „po cestě“ od motoru ke kolům jsou prokazatelně ztráty, které dosahují až 20 %. Po přepočtu by tak výkon na motoru mohl být až 768 HP, respektive 778 PS (tedy víc, než u XM Label Red) a točivý moment 965 Nm!
Otázkou je, jak při měření na motorové brzdě fungoval právě plug-in hybridní pohonný systém, ale je pravděpodobné, že elektromotor i spalovací motor ze sebe dolovaly maximum. Fungování pohonného ústrojí se totiž bude lišit i v závislosti na tom, na jaký jízdní režim auto aktuálně pojede. Což jsme si ostatně vyzkoušeli před pár dny při prvních jízdách s BMW XM.
Není to poprvé, kdy bylo u eMkových bavoráků naměřeno více, než kolik udává samotná automobilka. Podobně to dopadlo v případě nejnovějšího BMW M2, M3 i M3 Competition, ale také třeba u M4 CSL.