Izraelci vyvíjejí speciální materiál, který umí ochladit povrch, když na něj svítí slunce

Izraelci vyvíjejí speciální materiál, který umí ochladit povrch, když na něj svítí slunce

Od Radim Plachý | Zdroj: SolCold - Foto: Ondřej Lilling - 23. 6. 2022 0

Vývoj jde neustále kupředu. Vznikají nové materiály, které nabízejí vlastnosti, o nichž jsme si dříve mohli nechat jen zdát. Pomáhá to i automobilovému průmyslu, podobně jako když teď vzniká materiál, který by měl umět chladit, když je vystaven slunečním paprskům. V autě by tak mohlo být chladněji, než kdyby stálo ve stínu.

Představte si, že vaše auto stojí celý den na sluníčku, a vy si pak do něj sednete. V interiéru je vedro k padnutí a vše je rozpálené. Tomu by však mohl být koncem protože izraelský start-up SolCold vyvíjí materiál, který by na slunci měl materiály naopak chladit.

Přečtěte si také:  Správné používání klimatizace je v letních vedrech klíčové. Rozdíl teplot vně a uvnitř nesmí být příliš vysoký

První vzorky už nějakou dobu existují a sluneční paprsky i teplo dokáží odrazit perfektně. Materiál měl na sobě třeba starší Volkswagen Polo postavili ho na přímé slunce. Bez ochrany speciálním materiálem se jeho interiér rozpálil na 55 °C. S ochranou tímto materiálem to ale bylo „jen“ 37 °C. A to je opravdu znatelný rozdíl. Když auto stálo ve stínu, teplota byla dokonce 40 °C. Potvrzuje to slova vývojářů, kteří tvrdí, že na slunci se tento materiál dokonce ochlazuje.

Nejde ale jen o to, že se interiér auta nerozpálí předtím, než do něj sednete, ale zároveň je to poměrně jednoduchá možnost, jak ušetřit emise. Když je v interiéru horko, pustí řidič klimatizaci ve svém autě naplno a ta bude muset, kvůli rozpálené karoserii, chladit o to víc a déle. Když bude auto chladnější, klimatizace logicky nebude muset chladit tolik. To vše může za to, že o spolupráci s izraelským start-upem už projevily zájem i světové automobilky v čele s koncernem Volkswagen a Toyotou.

Přečtěte si také:  Správné používání klimatizace je v letních vedrech klíčové. Rozdíl teplot vně a uvnitř nesmí být příliš vysoký

Tento materiál samozřejmě nemusí být pouze na autech, ale má široké možnosti využití. Bude ho možné použít třeba na budovy k jejich ochlazení, ale také třeba na oblečení, protože může být v pevném skupenství, ale také jako kapalina. Vývoj trvá už skoro dekádu, ale start-up slibuje, že už brzy bude možné si jej koupit.