Indukční dobíjení ze silnic by vyřešilo problém s dojezdem elektromobilů. Stellantis na něm pracuje a hlásí úspěchy

Od Anina Russová | Zdroj a foto: Stellantis - 14. 6. 2022 0

Velkou bolístkou elektromobilů je jejich omezený dojezd a stále poměrně dlouhé dobíjení. A poté, co byl oznámen evropský zákaz aut se spalovacími motory, začalo se hodně mluvit o tom, jak tuto bolístku zahojit. Zdá se, že jedno z řešení možná našel koncern Stellantis. Podle něj je řešením indukční dobíjení zabudované přímo v silnicích. Co vám možná zní jako z filmu, je ve skutečnosti nejmodernější systém dobíjení během jízdy.

Stellantis jej už nějaký ten pátek vyvíjí a testuje a zdá se, že to nese ovoce. Před nedávnem skupina, která na indukční silnici pracuje s dalšími společnostmi, poslala na speciálně postavenou trať Arena del Futuro malý Fiat 500e. A ukázalo se, že během testovacích jízd inženýři dosáhli stejné účinnosti jako při rychlodobíjení.

Přečtěte si také:  Škoda připravila vylepšení pro modely Enyaq iV. Vylepší dojezd i další systémy. Dostanou ho i ojetá auta

Abychom byli přesní, tak Stellantis uvedl, že Fiat zvládl jet dobíjecí dálniční rychlostí, aniž by spotřeboval jakoukoliv energii uloženou v baterií. Prakticky jel jen na elektřinu, kterou poskytlo indukční dobíjení. Pokud by se ukázalo, že systém opravdu funguje takto dobře, byl by to docela průlom, protože dojezd elektromobilů se snadno mohl stát takřka nekonečným.

Testovací zařízení funguje na principu cívek uložených pod asfaltem, které přenášejí elektrickou energii přímo do elektromotorů, které po nich jedou. Jen musí tato auta mít speciální přijímač. Z důvodu snížení ztrát elektrické energie je používán stejnosměrný proud, což mimo jiné umožňuje použít tenčí kabely z hliníku, a ne z mědi. Stellantis také upozorňuje, že takto upravená silnice je naprosto bezpečná pro chodce a zvířata.

Přečtěte si také:  Prodeje elektromobilů v EU vzrostly za 4 roky desetinásobně. Do roku 2030 bude každé druhé nové auto v Evropě na elektřinu

Systém to ve své podstatě není složitý a je i dobře využitelný. Bude ale záležet na ceně a na tom, jestli ji jednotlivé státy budou ochotny zaplatit. Mimochodem, Stellantis není jedinou automobilkou, která systém indukčního dobíjení testuje. Už dříve se o něm zmiňovaly například BMW, Jaguar, Kia, Renault nebo třeba i Škoda.