Renault-EV-range

K nejdůležitějším parametrům elektromobilů patří dojezd a rychlost nabíjení. Je ale možné, že v budoucnosti tyto faktory pozbudou svého významu. Renault se podílí na vývoji technologie dynamického bezdrátového nabíjení elektrických vozidel.

Přečtěte si také:  Plug-in hybridy BMW se automaticky přepnou ve vybraných centrech měst na elektrickou jízdu

Po prodloužení dojezdu elektromobilů a po zvýšení rychlosti jejich dobíjení může být dalším krokem v oblasti rozvoje elektrické dopravy zavedení dynamické bezdrátové technologie nabíjení elektrických vozidel (DEVC).

První takové zkoušky s modely Renaultu již proběhly. Na dvou Renaultech Kangoo Z.E. bylo na speciální dráze ve francouzském Satory vyzkoušeno nabíjení při jízdě rychlostí 100 km/h. Jednalo se o součást projektu FABRIC*, v rámci kterého firmy Qualcomm Technologies a Vedecom zabudovaly do experimentální dráhy hlavní část systému DEVC, a současně Renault nainstaloval druhou část systému do dvou sériových automobilů Renault Kangoo Z.E. Zkušenosti z testu prokázaly, že nabíjení během jízdy je možné dokonce i v případě, že se vozidlo pohybuje rychlostí až 110 km/h.

Test elektromobilu Renault Twizy

Skupina Renault se ve spolupráci s 32 evropskými partnery podílí na projektu
INCIT-EV, který si klade za cíl vyvinout inovativní řešení v oblasti nabíjení elektromobilů. Ve druhé fázi projektu, která bude zahájena ve druhém pololetí roku 2022, mají být mimo jiné představeny systémy dynamického indukčního nabíjení v městské oblasti v Paříži ve Francii, a také v příměstských i odlehlých oblastech ve francouzském Versailles.

Přečtěte si také:  Oslava počtu sledujících se zvrhla v parádní přestavbu Pandy na elektromobil

Na švédském ostrově Gotland má být díky izraelskému startupu ElectReon do roku 2022 vybudována trasa o délce přibližně 1,6 km, která bude umožňovat bezdrátové nabíjení vozidel během jízdy. Bude zajišťovat elektřinu pro elektrické autobusy a nákladní automobily, jezdící mezi letištěm a centrem Visby, hlavního města ostrova. Místní úřady si od tohoto opatření slibují snížení emisí oxidu uhličitého.

2019-New-Renault-ZOE

Nicméně rozsáhlá implementace takovéhoto druhu řešení je stále spojena s výzvami různého typu – například bude vyžadovat spolupráci mezi mnoha stranami v oblasti infrastruktury, stanovení odpovídajícího rozměru nabíjecích zařízení, způsobu jejich financování nebo přizpůsobení fechnologií různorodým potřebám vozidel, pohybujících se po silnicích.

Než však dojde k rozšíření technologie DEVC, bude popularizace elektrické dopravy stále záviset kromě jiného na dostupnosti nabíjecích míst nebo na dojezdu elektrických vozidel. V současné době jsou elektromobily schopné na jedno nabití ujet stále více kilometrů. V případě nového Renaultu ZOE je dojezd již 395 km (podle metodiky WLTP), přičemž dojezdu 145 km je možné dosáhnout během pouhých 30 minut nabíjení (díky možnosti rychlého dobíjení stejnosměrným proudem DC 50 kW).

Přečtěte si také:  Hyundai odhalil koncepční elektromobil „Prophecy“

2019-New-Renault-ZOE-interier

* FABRIC znamená studii proveditelnosti a rozpracování řešení technologií pro nabíjení zabudovaných do vozovek, pro elektrická vozidla budoucnosti (FeAsiBility analysis and development of on-Road chargIng solutions for future electriC vehicles).