Brzdy jsou jedna z nejdůležitějších součástí auta. Závisí na nich naše bezpečnost, a proto je žádoucí, aby byly v bezchybném stavu. Jenže občas se třeba brzdové kotouče zkroutí a auto pak při brzdění vibruje. Přihodit se ale může i spousta dalších problémů.
Brzdy zastavují auto. Mohou tak činit i při krizovém brzdění i z opravdu velkých rychlostí, a proto byste jejich kontrole měli dávat velkou váhu. A to nejen u ojetého auta, ale i u zánovníhovozu. Pokud tomu nerozumíte, sami byste to dělat neměli, raději to svěřte ověřenému autoservisu.
Brzdy jsou spotřební věc, jejich výměna se očekává v řádu najetých desetitisíců kilometrů. Nejprve se zpravidla obrzdí brzdové destičky. Jak brzdíte, jejich výška ubývá, až se dostanou na kov. Pokud nakonec brzdové destičky přijdou o veškerý brzdný materiál, mohou nevratně zničit i brzdové kotouče.
Kdy měnit brzdové kotouče nemusí být na rozdíl od destiček na první pohled úplně jasné. Na oko totiž mohou kotouče stále vypadat v dobré kondici, ale jejich tloušťka se používáním zmenšuje. Výrobce má jasně daná pravidla, při kolika milimetrech tloušťky je potřeba brzdový kotouč měnit. Pokud byste použitý kotouč nevyměnili a už by byl na své minimální tloušťce, může se vám jednoduše stát, že po několika ostrých zabrzděných nezvládne odvést potřebné teplo a zkroutí se. Stát se to může opakovaným brzděním a přehřátím kotouče i u nových brzd. Taková věc se pak bude při brzdění projevovat vibracemi a klepajícím se volantem. V takovém případě je dobré výměnu brzd neoddalovat.
Jakkoliv výrobci automobilů i brzdových komponentů doporučují měnit s brzdovými destičkami i kotouče, v praxi se to prakticky neděje. Nutně to není potřeba. Naopak pokud budete měnit brzdové kotouče, vždy vyměňte i destičky.
Pokud s autem plánujete jezdit sportovně, případně chcete navštěvovat okruhové dny, je vhodné přemýšlet nad tím, zda nepoužít nějaké lepší kotouče a destičky, které lépe snášejí vysoké teploty. S takovou úpravou by vám měl poradit každý lepší prodejce sportovních autodoplňků.