Hyundai Motor Company úspěšně dokončila první dálniční jízdu s autonomně řízenou soupravou tahače a návěsu v Jižní Koreji. Nákladní vozidlo Hyundai Xcient ujelo přibližně 40 km na dálnici mezi městy Uiwang a Incheon, a to s velkým návěsem, který simuloval přepravu nákladu. Hyundai tak prakticky prezentoval výsledky svého inovativního technického vývoje pro budoucí mobilitu.
Hyundai nepřetržitě investuje do nejmodernější infrastruktury s cílem vytvářet pro příslušná oddělení výzkumu a vývoje vhodné prostředí a podmínky k inovování a vylepšování techniky autonomní jízdy a zvyšování její konkurenceschopnosti. Autonomní řízení těžkých nákladních vozidel je nejen významnou inovací, která způsobí proměnu odvětví obchodní logistiky, ale také se od něho očekává snížení počtu těžkých dopravních nehod, k nimž každý rok dochází na frekventovaných silnicích v důsledku lidského selhání.
„Tato úspěšná ukázka dokazuje, že inovativní techniku autonomní jízdy lze použít k transformaci odvětví obchodní logistiky,“ řekl Maik Ziegler, Ph.D., ředitel divize strategického výzkumu a vývoje užitkových vozidel ve společnosti Hyundai Motor Company. „V této fázi je vozidlo v některých situacích ještě manuálně ovládáno řidičem. Myslím si však, že díky neustálému vylepšování této techniky brzy dosáhneme automatizace na úrovni 4.“
Ukázkovou jízdu, která se uskutečnila 21. srpna, absolvovalo nákladní vozidlo Hyundai Xcient, které má maximální celkovou hmotnost 40 tun. Jeho výbava zahrnuje systém pro autonomní jízdu na úrovni 3, definované profesním sdružením SAE (Society of Automotive Engineers), který ovládá řízení, zrychlování nebo zpomalování a manévrování v silniční dopravě bez zásahu řidiče. Řidič byl za jízdy přítomen v kabině, aby v případě potřeby převzal řízení.
Vozidlo bylo vybaveno inovativní technikou, která udržuje vozidlo v jízdním pruhu a umožňuje změnu jízdního pruhu v běžném silničním provozu, detekuje přejíždění ostatních vpředu jedoucích vozidel z jednoho jízdního pruhu do druhého, řídí vozidlo při průjezdu tunely a v závislosti na dopravní situaci vozidlo zpomaluje, v případě potřeby až do úplného zastavení, nebo naopak zrychluje.
Korejské ministerstvo zemědělství, infrastruktury a dopravy poprvé vydalo pro ukázkovou jízdu těžkého nákladního vozidla časově omezené povolení k autonomnímu provozu. Hyundai Motor, ve spolupráci se svou dceřinou společností Hyundai Glovis, využil tuto příležitost k testování funkce autonomní jízdy, určené k využití v odvětví obchodní logistiky.
Zkušební trasa
Zkušební trasa vedla po nejfrekventovanějším úseku směrem k přístavu Incheon, po němž přepravují díly nákladní vozidla společnosti Hyundai Glovis. Nákladní vozidlo úspěšně absolvovalo jízdu, během níž ujelo 40 km za 1 hodinu, přičemž důsledně dodržovalo dálniční rychlostní limit 90 km/h.
Hyundai Motor plánuje uskutečnit v budoucnosti další testy techniky autonomního řízení v různých oblastech, jako je například Busan, a hodlá se přitom soustředit na možnosti rozvoje svého podnikání s cílem brzké komercializace této technologie.
Technika pro autonomní nákladní vozidla
Na dálnicích, vedoucích k přístavu Incheon, panuje během pracovních dnů hustá doprava kvůli velkému množství exportovaného zboží. Autonomní technika a know-how, použité v testovaném vozidle, musely být proto na mimořádně vysoké úrovni, aby mohly optimálně reagovat na neočekávané situace během jízdy.
Souprava tahače a návěsu je navíc přibližně 3,5krát delší, 1,4krát širší a 9,2krát těžší než průměrný kompaktní sedan, vycházíme-li při porovnání z pohotovostní hmotnosti soupravy. To vyžaduje vyspělý a detailně propracovaný systém autonomního řízení. Hyundai Motor proto použil senzory, podobné snímací technice v autonomních osobních vozech, a další senzory optimalizované pro těžká nákladní vozidla, jako je například senzor sledující úhly „zalomení“ soupravy a zadní radarový senzor na návěsu.
Celkem je souprava vybavena 10 různými senzory, včetně 3 kamer vpředu a po stranách vzadu, 2 radarových senzorů vpředu a vzadu, 3 laserových skenerů vpředu a na bocích a senzoru úhlu „zalomení“ soupravy, který v reálném čase vypočítává změnu úhlu mezi tahačem a přívěsem, aby byla zajištěna bezpečná stabilizace soupravy po ostré změně směru při odbočování.
Získávaná data ze všech senzorů jsou doplněna mapovými podklady ve vysokém rozlišení. Elektronická řídicí jednotka na jejich základě určuje polohu vozidla a přijímá precizní rozhodnutí pro každou situaci, jíž přizpůsobuje rychlost jízdy, řízení a brzdění.
Nový systém ovládání řízení s elektrohydraulickým posilovačem (MAHS : Motor Assist Hydraulic Steering), vyvinutý společností Hyundai Mobis, umožňuje precizní řízení v závislosti na rozhodnutí elektronické řídicí jednotky. Tím jsou navíc minimalizovány ovládací síly potřebné k řízení vozidla, čímž se snižuje únava řidiče.
Inovace pro obchodní logistiku
Zavedení autonomních nákladních vozidel do obchodní logistiky způsobí zásadní změny v tomto odvětví, které již mění tradiční povědomí o něm díky používání inovativních a nejmodernějších technologií, jako jsou autonomní vozidla, internet věcí nebo technologie podporující mobilitu.
Autonomní nákladní vozidla maximalizují efektivitu udržováním optimální rychlosti jízdy, snižováním nákladů na palivo, které tvoří jednu třetinu nákladů v dálkové dopravě, a zároveň tím i snižují emise CO2.
„Úspěšné použití autonomních nákladních vozidel společnosti Hyundai Glovis v rámci jejích přepravních služeb dokazuje, že technika autonomní jízdy je využitelná ve skutečné logistické přepravě a může vést k oboustrannému vývoji,“ řekl Sang-Sok Suh, Ph.D., vedoucí divize strategie a plánování ve společnosti Hyundai Glovis. „Naše společnost bude lídrem v zavádění budoucích technologií v oblasti mobility, jako je autonomní jízda, do obchodní logistiky.“
V nákladní dopravě se může uplatnit také jízda několika nákladních souprav v konvoji, v němž všechna vozidla precizně následují vedoucí vozidlo. Hyundai v současnosti investuje do technologie jízdy v konvoji, kterou bude možné dále rozvinout použitím autonomních vozidel. Hyundai plánuje dokončení tohoto vývoje ve 20. letech 21. století.
Bezpečnost
Podle oficiálních statistik dopravní nehodovosti, vedených korejskou policií, jsou nákladní vozidla účastníky 10,8 % dopravních nehod, a patří jim tak druhé místo za soukromými vozidly s 53,0 %. Riziko těžké nehody je navíc relativně vyšší, pokud dojde ke kolizi s nákladním vozidlem. V tomto případě je úmrtnost 3,7 %, u nehod bez účasti nákladního vozidla pak 1,9 %.
Počet obětí nehod nákladních vozidel každý rok roste. Řidiči nákladních vozidel často překonávají dlouhé vzdálenosti v noci. Nedostatek spánku může způsobit nebezpečné situace. Od zavedení autonomní techniky do nákladních vozidel se očekává snížení tohoto rizika.
Hyundai Motor aktivně pracuje na prevenci nehod a minimalizaci souvisejících škod zaváděním nové generace asistenčních systémů do výbavy aktuálně prodávaných velkých nákladních vozidel a autobusů.
Společnost nabízí mimo jiné asistenta pro odvrácení kolize s překážkou vpředu FCA (Forward Collision-Avoidance Assist), chytrý tempomat SCC (Smart Cruise Control) a asistenta upozorňujícího na vyjetí z jízdního pruhu LDW (Lane Departure Warning) pro model Xcient a systémy FCA a LDW jako standardní výbavu všech verzí modelu Hyundai Universe.
Hyundai Motor v uplynulém roce úspěšně uskutečnil autonomní jízdu na úrovni 4 s vozidly Ioniq v centru Las Vegas a během Zimních olympijských her 2018 v Pchjongčchangu realizoval jízdu na 190 km dlouhé trase ze Soulu do Pchjongčchangu s vozidly NEXO na vodíkový pohon a Genesis G80, vybavenými technikou pro autonomní jízdu 4. stupně.