Jakkoliv to ze strany nadšenců do elektromobility může vypadat, že zájem o tato auta je velký a značky nestíhají vyrábět, naprostý opak je pravdou. Ti, kteří elektromobily chtěli už je mají a další zákaznici se bohužel nehrnou. A automobilky na to musí reagovat. V případě značky Hyundai jde o zítřejší jednodenní pozastavení výroby v české továrně v Nošovicích. Podle serveru zdopravy.cz, kterého cituje agentura ČTK, dostanou zaměstnanci 70 % průměrné mzdy.
Hyundai čekal, že letošní výrobní podíl elektrických modelů bude na asi 17 %. Ale právě z důvodu nízké poptávky je výrobní podíl jen asi 10 %. „Deset procent není málo, ale problém je rozdíl oproti očekáváním. Máme například nasmlouvané kapacity s výrobci baterií. Někteří dodavatelé jsou zase s ohledem na poptávku po hybridech na hraně kapacity,“ řekl dle ČTK minulý týden na konferenci v Brně mluvčí firmy Petr Michník.
Nejde jen o Hyundai. Obdobné problémy vycházející z nezájmu zákazníků o elektromobily má většina automobilek. To je jen jedna strana mince. Ta druhá patří EU a neustále přísnějším emisním pravidlům a chystaného zavedení povinné elektromobility. Automobilky to tak mají velmi těžké a jakékoliv předvídání vývoje trhu je takřka nemožné. „Hrozí nám pokuty, když neprodáme dostatek nízkoemisních aut. Není moc způsobů jak to řešit, a ta řešení nedávají ekonomicky smysl. A nedávají smysl ani pro zákazníky a asi ani pro celou Evropu,“ řekl Michník.
Volkswagen poodhalil konkrétní plány na přísné úspory. Odbory ale vše odmítají a hrozí stávkou
A je to právě značka Hyundai, která ale stále v elektromobilitu věří. Vždyť v Nošovicích vyrábí 40 procent aut s alternativními pohony, včetně hybridů. „Elektromobilita je pro nás stále jednoznačnou budoucností. Nyní jsme schopni vyrábět 30 procent elektromobilů a připravujeme se na krok, že kapacitu zvýšíme na 50 procent. Kdy to bude, záleží na vývoji trhu,“ dodal Michník
Ovšem s těmi pokutami se bude muset Hyundai, a nejen ten, nějak vyrovnat. I u této značky roste počet zájemců o spalovací modely, letošní výrobní plán těchto vozidel byl dokonce o tři tisíce aut překonán. Je dost pravděpodobné, že k tomu přispěl návrat dieselového motoru do oblíbeného modelu Tucson. Je ale otázkou, jak dlouho si zákazníci budou spalovací motory, nejen u značky Hyundai, ještě moci koupit.