Pokud dnes chcete nové auto na LPG, budete dnes muset pouze do showroomu značky Dacia, ostatní už LPG z výroby nenabízejí. Teď ale do Evropy přichází další automobilka s oficiálním LPG, navíc s hybridním pohonem. První oficiální hybrid na LPG nyní na evropský trh uvedla značka Kia, přestože není úplně z výroby.
Kia začala hybrid na benzin a LPG prodávat v Itálii, kde je tento typ pohonu velmi populární. Díky dvěma nádržím (jedna benzinová, druhá na LPG) a malé trakční baterii by měl mít celkový dojezd až 1 600 kilometrů bez nutnosti tankování. Automobilka zároveň slibuje velmi nízké provozní náklady, protože LPG – přestože při jízdě na něj auto spotřebuje víc paliva než na benzin – je o poznání levnější než benzin.
Oficiální název nové verze je Kia Niro Hybrid GPL. Při vývoji tohoto modelu se Kia obrátila v rámci spolupráce na známého specialistu na plynové systémy BRC, který jej do auta dodatečně montuje. Výsledkem této spolupráce je první hybrid na LPG, který je primárně poháněn 1,6litrovým 90koňovým atmosférickým benzínovým čtyřválcem s přímým vstřikováním paliva GDI, kterému pomáhají startér-generátor s výkonem 11 koní a točivým momentem 35 Nm a elektromotor s výkonem 44 koní a točivým momentem 170 Nm. Elektrická energie se ukládá do malé trakční baterie s kapacitou 1,32 kWh, která se dobíjí zcela sama, bez možnosti zapojovat auto do nabíječky. Poháněna jsou pouze přední kola přes šestistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovku.
Kia udává celkový systémový výkon tohoto plynového hybridu 126 koní a 265 Nm, díky čemuž může Niro Tri-Fuel zrychlit z 0 na 100 km/h za 11,3 až 11,7 sekundy, podle konkrétní výbavy. V závislosti na verzi udává Kia maximální rychlost v rozmezí 154 až 160 km/h.
Díky nádržím na 42 litrů benzinu a 40 litrů LPG může Kia Niro Hybrid GPL ujet na jedno natankování až 1 600 kilometrů, což je vzdálenost, kterou elektrická auta, ale ani benzinová nebo naftová auta nemohou konkurovat. Díky dalšímu pohonu na LPG se ve srovnání s běžnou hybridní verzí snížily i emise CO2 o 6 %.
V kabině přibylo také tlačítko, které je vedle startovacího tlačítka. To slouží k přepínání mezi benzinovým pohonem a pohonem na LPG. Přepínání pohonů je jednoduché, stačí tlačítko jednoduše stisknout.
Pokud jde o ceny, zákazníci musí za model Tri-Fuel zaplatit přibližně o 2000 eur (cca 55 000 Kč podle kurzu ČNB) více než za běžnou verzi. Cena základního modelu v přepočtu činí 944 000 Kč, přičemž nejvyšší výbava může stát až 1 073 000 Kč. Kia zároveň uvádí, že majitel může během provozu ušetřit až 5000 eur (137 000 Kč) na palivu díky použití LPG místo běžného benzínu.
Přestavbu na LPG provádí společnost BRC, součást Westport Fuel Systems Italia. Kia navíc na tento model poskytuje plnou 7letou záruku (případně do ujetí nebo 150 000 km).
S 80l nádrží ujede 1600km diesel běžně a slepšími parametry.
Kolik běžných aut na naftu má nádrž cca 80litrú ???