porsche-911-carrera-s-991

Historie Porsche 911 se chýlí ke konci zatím poslední prodávanou generací s kódovým označením 991, kterou již brzy nahradí nedávno představená generace 992.

Typ 991 ztělesňuje od roku 2011 dosud nejvyšší evoluční stupeň. „Devětsetjedenáctka“ působila na silnici tak dynamicky, jako žádný její předchůdce. K tomuto dojmu přispěl mimo jiné i širší rozchod kol a o deset centimetrů prodloužený rozvor. Další výjimečnou vlastností byla adaptivní aerodynamika, kterou model 911 převzal jako první sériově vyráběný sportovní vůz Porsche od hybridního supersportovního vozu 918 Spyder.

Nově navržený interiér typu 991 se inspiroval základním uspořádáním modelu Carrera GT. Klasické prvky modelu 911, mezi něž patří například pět kruhových přístrojů, z nichž jeden dostal podobu vícefunkčního displeje s vysokým rozlišením, se v něm snoubí s moderním designem a vylepšenou ergonomií. Nový systém Porsche Communication Management (PCM) zároveň nabídl vylepšenou konektivitu, displej s rozšířenými možnostmi dotykového ovládání a dopravní zpravodajství v reálném čase.

2012, 911 Carrera Coupé, Typ 991, 3,4 Liter, Generationen

Po technické stránce nabídla ikona značky další zvýšení výkonů a vylepšené jízdní vlastnosti. Ještě tužší karoserie s lehkou konstrukcí z hliníku a oceli přispěla ke snížení hmotnosti až o 45 kilogramů. Základní šestiválec vystačil se zdvihovým objemem 3,4 litru, z něhož poskytoval nejvyšší výkon 350 koní. Verze S nabízela 400 k ze zdvihového objemu 3,8 litru, varianta GTS dokonce 430 koní.

Také modely 911 Carrera spoléhají od modernizace typu 991 v roce 2015 na sílu dvou turbodmychadel. V kombinaci s třílitrovým motorem mají díky tomu řidiči modelů Carrera, Carrera S a Carrera GTS k dispozici nejvyšší výkon 370 koní, 420 koní nebo 450 koní. Porsche 911 Carrera tak poprvé dokáže zrychlit z nuly na 100 km/h za méně než čtyři sekundy. Zároveň došlo ke snížení spotřeby paliva a emisí.

Výkonová spirála dosáhla nové úrovně také u verzí Turbo a GT. Porsche 911 GT2 RS s výkonem 700 koní a nejvyšší rychlostí 340 km/h je nejrychlejší sériově vyráběnou „devětsetjedenáctkou“ v historii této modelové řady. A Porsche 911 GT3 RS s vysokootáčkovým atmosféricky plněným motorem 4,0 litru o výkonu 520 koní nabízí dosud nejvyšší koncentraci techniky z motoristického sportu v automobilu Porsche pro silniční provoz.

porsche-911-gt2-rs-991

Hvězdou modelové palety je také model 911 Targa, který širokým obloukem místo střešních sloupků B navazuje na klasickou podobu tohoto konceptu a doplňuje ji o rafinovanou konstrukci střechy. Mimořádnou pozornost vyvolaly i další modelové varianty, mezi něž patří 911 Carrera T s optimalizovanou hmotností, extrémně lehká verze 911 R, omezená na 991 exemplářů, a 911 GT3 RS s hmotností pouhých 1370 kilogramů. Velmi žádaná byla také speciální edice „50 let 911“, jíž vzniklo přesně 1963 exemplářů. Důležité místo v historii firmy zaujal miliontý vyrobený vůz Porsche 911. Sportovní automobil s karoserií v odstínu irská zelená a mimořádně ušlechtilou výbavou sjel z montážní linky v Zuffenhausenu 11. května 2017. Automobilový klenot o výkonu 450 koní zůstal ve vlastnictví společnosti Porsche AG.

Porsche 911 generace 991 je absolutním bestsellerem. Od roku 2011 do 31. října 2018 bylo vyrobeno 217 930 vozů. Od debutu v roce 1963 vyrobila společnost Porsche celkem 1 049 330 sériových „devětsetjedenáctek“.

porsche-911-991-prehled