11. července 1899 byla v Turíně založena společnost Fiat: Fabbrica Italiana Automobili Torino (Italská automobilová společnost Turín). Ve stejném roce byla oficiálně zahájená výroba prvního vozu pod značkou Fiat. Jednalo se o model Fiat 3½ HP. Už o pár let později, v roce 1910 se stal Fiat největší italskou automobilkou. Nyní, o 120 let později se můžeme ne průřez historií podívat. O tomto víkendu je na tři stovky modelů vystaveno v pražském Trojském zámku.
Akce se koná celý víkend, takže pokud jste to nestihli včera, můžete to napravit ještě dnes. Výstava se otevírá v 9 hodin dopoledne a zavírá v 16 hodin odpoledne. Vstup je dobrovolný a rozhodně je na co se dívat. To ostatně ukazuje i naše galerie.
Fiat je jednou z nejstarších automobilek na světě a má i velmi bohatou historii plnou úspěchů. Už čtyři roky po založení, tedy v roce 1903 se navzdory výrobě prováděné výhradně ručně společnosti natolik daří, že může navýšit svůj základní kapitál na 800 000 lir, což byla v dané době dost významná částka. Giovanni Agnelli – člen rodiny Agnelliů pod jejichž ovládáním Fiat byl a stále je – byl v roce 1902 jmenován generálním ředitelem a rozhodl se se společností Fiat vstoupit na burzu cenných papírů. To se ukázalo nakonec jako dobrý krok.
V roce 1916 byla zahájena stavba továrny Lingotto, jednoho z nejdůležitějších příkladů evropské průmyslové architektury. Navrhl ji architekt Giacomo Mattè-Trucco a má ztělesňovat italskou touhu po inovaci a industrializaci. Továrna Lingotto byla slavnostně otevřena 22. května 1923 za přítomnosti italského krále Viktora Emmanuela III. Další významná továrna, která funguje dodnes, je v Mirafiori. Není to jen průmyslové ústředí Fiatu v Turíně, ale rovněž právě nejstarší, stále aktivní továrna v Evropě. Továrna byla otevřena již 15. května 1939 s cílem zvýšit kapacitu výroby maloobjemových motorů. S koncem 2. světové války zahájila továrna výrobu druhé série modelu 500A a přemístily se sem i výrobní linky Fiatu 1100.
Fiat ale nedělal jen osobní automobily, ačkoliv se jimi nejvíce proslavil, vyráběl i další stroje. Například Fiat Campagnola, jenž byl využíván v zemědělství a jeho sériová výroba probíhala od roku 1951. Vybaven byl ocelovým rámem s podélníky a příčníky a na svou dobu byl velmi inovativní. Velmi významně se zapsal do poválečné historie motorizmu. Slávu získal mimo jiné i cestou z jihu na sever Afriky, která mu zabrala pouze 11 dní a 4 hodiny.
Významný byl i rok 1956, kdy se zrodil Fiat 600 Multipla. Jistě si vybavujete moderní Fiat Multipla, který je často vyhlašován jako nejošklivější auto světa. Ona ale prapůvodní Multipla také nebyla žádný krasavec, ale bylo to velmi chytře a prakticky navržené auto. Vlastně to bylo vůbec první vyráběné MPV. Silnou stránkou tohoto jednoduchého rodinného vozu byla funkčnost, která dovolovala přepravu čtyř až šesti osob nebo úpravu na dvousedadlovou užitkovou verzi.
Ovšem tím zlomovým rokem byl rok 1957, kdy na silnice vyjel nový Fiat 500, tedy evoluce revolučního modelu 500 Topolino. Navržená byla jako odpověď na potřebu ekonomického a praktického vozu. Jednalo se o vůz, který byl pro konstruktéry technickou výzvou, neboť každá jeho součást musela být zmenšená a současně musel být zachován mladistvý, nadčasový a kultovní vzhled.
Ve třech stovkách vystavených automobilů je ale mnoho dalších od roku 1920 až po současnost. Vyjmenovat je všechny by zabralo opravdu mnoho času a řádků textu, ale vypíchnout bychom mohli například také modely Fiat 124 Abarth, Fiat 850 Moretti, Fiat 514 Spider, pohřební vůz anebo originální tovární závodní Fiat 131 groupe 4.
K tomu je možné prohlížet také další značky koncernu FCA jako vozy Alfa Romeo, Lancia, ale i Ferrari a Maserati. Zastoupeny jsou ale i značky Abarth nebo licenční SEAT, LADA a Zastava.
Po celou dobu výstavy bude v areálu k dispozici občerstvení: Attifood – italské potraviny, Créme de-la créme – řemeslná italská zmrzlina + speciální příchuť pouze pro tuto příležitost.