V současné elektro přiškrcené době působí taková pecka od Ferrari jako zázrak. Italský výrobce supersportů dal světu novou brutální bestii, která dostala označení Daytona SP3. Je pekelně rychlá, drahá, vznikne jen v omezené sérii. A už je vyprodaná.
Novinka je nepřehlédnutelná. Její design je vpravdě unikátní a dle automobilky jde o model s nejlepší aerodynamikou v celé historii značky. Sama automobilka tvrdí, že se chtěla vyhnout nějakému retro designu, přesto ale měla v plánu reinterpretovat klasický design do současné moderní doby. A to se rozhodně povedlo. Ostatně, jde o pokračování legendárních modelů Monza SP1 a Monza SP2. Novinka je také poklonou závodním speciálům 330 P3/4, 330 P4 a 412 P, které na okruhu Daytona po slavném 24hodinovém závodu v roce 1967 obsadily stupně vítězů.
Ovšem nesmíme zapomenout na to, že opravdu každičká část karoserie, každičký prolis, otvor a zbylé centimetry byly vytvořeny tak, aby byly funkční. Žádné designové zbytečnosti tu nenajdete. Nejvíce je práce s aerodynamikou patrná na zadních partiích, které snad už nemohou být extrémnější.
Místo pro posádku je posunuto hodně dopředu, přičemž kabinu doslova obtéká čelní okno. Místa pro dva členy posádky není mnoho, ale na nějaké super pohodlí se tu nehraje. Stejně jako design exteriéru, je i interiér hlavně funkční a svým vzezřením nenápadně odkazuje právě na původní závodní speciály. Vše je uspořádáno tak, aby řidič mohl 80 % funkcí auta ovládat, aniž by pustil ruce z volantu.
Uštěkaný dvanáctiválec
A teď to nejdůležitější a nejzajímavější. O pohon auta se stará před zadní nápravou uložený dvanáctiválec. A co je lepší, jde o 6,5litrový atmosférický motor, tedy v dnešní době něco nevídaného. Ferrari jej naladilo na vysoké otáčky, což v řeči čísel znamená, že točí až 9500 otáček za minutu! K tomu musíme ale přidat další čísla. Výkon je 840 koní, což z tohoto V12 dělá nejvýkonnější motor, jaký kdy Ferrari postavilo. Točivý moment vrcholí 967 Nm.
Kdo z vás patří mezi znalce značky, už asi tuší, že tato jednotka nebyla nově vyrobena pro tento konkrétní model. Původně je z 812 Competizione, ale prošla velkou úpravou. Inženýři vsadili na titanové ojnice, přepracované olejové čerpadlo, nové vstřiky a mnoho dalšího. Upraveno bylo také sání, takže Daytoně SP3 nechybí ten klasický uječený zvuk. Ten je umocněn novým výfukovým potrubím. Zrychlení z 0 na 100 km/h v tomto případě proběhne za 2,85 sekundy. Na 200 km/h za 7,4 sekundy.
Automobilka už auto ukázala vybraným možným zákazníkům, které rovnou informovala o tom, že vznikne jen 599 kusů a že jeden vyjde na 2 miliony eur, tedy asi 51 milionů korun. Že vás ta cena zaskočila? Budoucí majitele téhle hračky asi moc ne, protože už je vyprodáno…