Ve chvíli, kdy začala Evropská unie tlačit na výrobce, aby prodávali více emisně vyhovujících aut, vzrostla obliba plug-in hybridů. Tedy aut, která kombinují a spalovací jednotku a elektromotor, přičemž baterie elektromobilu jsou externě dobíjitelné. Taková auta zpravidla zvládnou na elektřinu ujet i několik desítek kilometrů. A to je prezentováno jako jejich výhoda, kdy na popojíždění po městě stačí elektřina a na dálnici se připojí spalovací motor. Realita je ale trochu jiná a EU došla s plug-in hybridy trpělivost.
Ukazuje se totiž, že plug-in hybridy ve skutečnosti po městě na elektřinu moc nejezdí, ostatně, vzhledem k přítomnosti spalovací jednotky jejich majitele nic moc netlačí k tomu, aby je pravidelně dobíjeli. Zároveň jsou ale taková auta těžší než totožné modely s výhradně spalovacím motorem, čímž v konečném důsledku produkují více emisí.
Proto se EU rozhodla, že od roku 2024 se bude na tyto hybridy pohlížet přísněji. Zároveň by tato auta měla přijít o některé výhody, které jsou dnes srovnatelné s elektromobily. Ty určuje množství CO2, které plug-in hybridy vypouští do ovzduší. Pokud se udrží pod 50 gramy na ujetý kilometr, mohou dostat takzvanou elektrickou registrační značku a následně například parkovat v zónách zdarma. Jenomže onu hodnotu dodává výrobce, a to dle měření WLTP, které se ale náznakem neblíží tomu, jak s auty reálně jezdí jejich uživatelé.
Proto v roce 2024 dojde ke změně koeficientů, které určují podíl fungování elektromotoru a spalovací jednotky, a to o reálná data shromážděná z aut a jejich systémů. Na základě těchto informací budou od roku 2025 plošně po celé EU změněna pravidla pro výpočet spotřeby plug-in hybridů, kdy bude zohledněna očekávaná častěji jízda na fosilní paliva. A tím se zcela jistě u řady vozů dostaneme nad zmíněných 50 gramů CO2 na kilometr, čímž řada plug-in hybridů přijde o elektrické značky, a tedy i výhody.
EU se tímto nejen chce dobrat reálných informací, ale hlavně donutit automobilky, aby produkovaly opravdu emisně čistá auta. Jenomže je potřeba dodat, že automobilky jsou v tom tak trochu nevinně. Nařízení o určitém množství CO2 není z jejich hlav, ale z EU a výrobci tak jen dodrželi nařízení, které přišlo. Do výroby a vývoje plug-in hybridů dali miliardy eur, které jsou teď tak fakticky k ničemu.