Dalo by se říci, že evropský automobilový průmysl je na rozcestí. Je totiž otázkou, zda je možné jej udržet při životě v takovém stavu, v jakém je teď. Čínská konkurence je velmi silná, EU vyžaduje elektromobilitu, která je drahá, zákazníci o ni moc nestojí a automobilky to stojí další peníze navíc. I proto se Evropská komise začíná scházet se zástupci automobilového průmyslu. Přestože se snaží najít řešení vleklých krizí, zatím jde jen o prázdné tlachání.
Čtvrteční diskuse se zúčastnilo 22 zásadních hráčů z automobilového sektoru, například ze společností Renault, Volvo, Volkswagen či Valeo, uvedla unijní exekutiva. Eurokomisař pro dopravu Apostolos Tzitzikostas byl zároveň pověřen vypracováním akčního plánu pro odvětví automobilového průmyslu, který by měl být zveřejněn 5. března. Zástupci české vládní strany ODS dialog již předem kritizovali, podle nich se ho neúčastní klíčoví zástupci sektoru.
„Ve čtvrtek komise konečně pořádá dlouho slibovaný dialog o budoucnosti automotive. To je samo o sobě fajn, ale mám obavy, že formát i složení může způsobit víc problémů než užitku,“ napsal na twitteru český europoslanec Alexandr Vondra z frakce konzervativců a reformistů (ECR). „Na jednu stranu netaktické pozvání pro čínské (Volvo) a americké (Tesla) automobilky a zelenou radikální neziskovku, na druhou stranu chybí někteří významní hráči. Dominují Francouzi a Němci. Vypadá to spíš jako PR stunt před německými volbami než vážně míněný pokus o záchranu automotive v Evropě. Snad budeme pozitivně překvapení,“ dodal.
Ve čtvrtek Komise konečně pořádá dlouho slibovaný „dialog o budoucnosti automotive“. To je samo o sobě fajn, ale mám obavy, že formát i složení může způsobit víc problémů než užitku. Na jednu stranu netaktické pozvání pro čínské (Volvo) a americké (Tesla) automobilky a zelenou…
— Alexandr Vondra (@AlexandrVondra) January 28, 2025
V řešení problémů evropského automobilového průmyslu se dlouhodobě angažuje i Česko. To spolu s Itálií vyzvalo EU, aby zmírnila pokuty, které se mají od letošního roku uplatňovat vůči automobilkám, jež neprodávají dostatečný podíl elektromobilů (a tím pádem mají „vysoké“ flotilové emise). I podle frakce Evropské lidové strany (EPP), která je největší v Evropském parlamentu a ke které patří i šéfka EK, by pokuty neměly být tak přísné. Šéfka unijní exekutivy ve středu představila takzvaný kompas konkurenceschopnosti, tedy akční plán, kterým chce zvrátit zaostávání Evropské unie za USA a Čínou. „Cíl je jasný: modernizace flotily. Víme, jak budou vypadat budoucí trhy. Nyní se budeme zabývat tím, jak tohoto cíle dosáhnout a jak se společně posunout kupředu,“ vyjádřila se i k automobilovému průmyslu.
„Pro rok 2035 je třeba pravidla doplnit o další cesty k dosažení ‚čisté mobility“, tedy o možnost využití syntetických paliv ve spalovacích motorech. I to přesně odpovídá mému postoji k této regulaci,“ uvedl český europoslanec Luděk Niedermayer.