spalovaci_motor-vyfuk-ford_kuga-emise

EU potvrdila více času pro automobilky kvůli emisím. Pokuty tak přijdou později a možná budou nižší

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Ministerstvo dopravy, ČTK - Foto: Pavel Srp - 27. 5. 2025


Už letos hrozilo, že automobilky čeká placení vysokých pokut za nesplnění přísných emisních cílů, které jim stanovila EU. Evropská unie ale dnes schválila změny emisních norem pro nové osobní automobily a dodávky, které automobilkám poskytnou více času na dosažení emisních cílů. ČTK to potvrdily diplomatické zdroje. Nově by automobilky měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok. Neznamená to ale, že se pokutám vyhnou. Jen mají víc času na to je alespoň snížit.

Zjednodušeně řečeno to celé znamená, že automobilky mohou své emisní limity zprůměrovat za tři po sobě jdoucí roky. Pokud se tedy stane, že značka překročí flotilové emise letos, může to během následujících dvou let napravit, případně alespoň zmírnit. Pokuty pak přijdou ve chvíli, kdy ten průměr za tři roky bude nad limitem. Pak už je to na automobilce, co s pokutou udělá. Může ji promítnout do cen svých aut a nechat je tak zaplatit zákazníky. Může ceny nechat stejné, ale zdražit náhradní díly. Anebo neudělá nic z toho a případné pokuty bude hradit ze standardních příjmů.

Podle cílů musí každé nové auto jedoucí po silnicích v EU snížit v průměru uhlíkovou stopu ze 116 gramů oxidu uhličitého na 93,6 gramu na kilometr (to je předepsaný flotilový průměr). Pokud to výrobci aut nezvládnou, zaplatí 95 eur (asi 2400 korun) za každý gram oxidu uhličitého nad limitem u každého jednoho prodaného vozu.

Největší politická strana EU tlačí na zrušení zákazu spalovacích motorů. Chce také odložit přísné emise platné pro příští rok

Česká vláda již dříve uvedla, že bude usilovat o prodloužení období, za které by automobilky měly plnění emisních cílů vykazovat, ze tří na pět let. Český ministr dopravy Martin Kupka již v dubnu označil nový návrh Evropské komise za malé, ale citelné povzbuzení v oblasti automobilového průmyslu. „Bojovali jsme za to, aby bylo období vykazování emisních cílů delší. Ale i tak je to pozitivní posun, od kterého jsme s to se odpíchnout a dále bojovat za dostupná a kvalitní auta. Musíme omezit regulace a více spoléhat na trh a technologické inovace. To je cesta, jak si udržet konkurenceschopnost a dojet vlak jménem Amerika a Čína,“ uvedl Kupka.


TIP: Hledáte nové auto na operativní leasing?
 
Podívejte se na nabídku ihned dostupných vozidel za výhodné ceny. Můžete vybírat z desítek aut, ale také z různých možností nájezdu i délky pronájmu.
 
Chci operativní leasing!
 
Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru