Evropská unie se v zavádění přísnějších emisních limitů rozhodla držet emise velmi nízko, vždyť chystaná norma Euro 7 měla vypouštěné CO2 snížit až na 30 g/km. Podle německé asociace automobilového průmyslu VDA od toho ale EU ustoupí, protože by to mohlo vést ke zvýšení nezaměstnanosti a prodloužení cyklu starších aut.
Emisní norma Euro 7, která by měla vejít v platnost od roku 2025, je tak přísná, že hrozí koncem spalovacích motorů a do aut by tak putovaly skoro výhradně elektromotory. Splnit totiž s autem se spalovacím motorem stanovený limit 30 g/km je téměř nereálné. Výsledná spotřeba paliva by musela být 1,2 litru nafty 100 km, respektive 1,4 litru benzinu na 100 km. Samozřejmě jde o hodnoty, které by se musely měřit přímo v reálném provozu. EU navíc pro Euro 7 plánuje kontrolu spotřeby paliva přímo online z automobilů, které by údaje zálohovaly na cloud.
Plánovalo se také, že plug-in hybridy budou bez ohledu na to, zda řidič chce či nikoliv, vypínat spalovací motor při vjezdu do center měst, kde pak budou jezdit výhradně na elektrický pohon. Automobilky na to však reagovaly se slovy, že to fakticky není možné. Výsledkem by tak opět byl výrazný rozmach elektromobilů.
Volvo představuje inovované modely S90 a V90 a zavádí mild hybridní pohon do všech modelů
Ovšem zdá se, že postoj Evropské unie se změnil, a nakonec to nebude tak přísné. Informovala o tom německá asociace automobilového průmyslu VDA. „Aktualizované plány pro novou normu Euro 7 ukazují, že Evropská komise přijala hranice technicky možného a rozloučila se s cíli, kterých nelze dosáhnout. To je dobré znamení pro občany Evropy, ale i pro ochranu životního prostředí,“ komentovala to předsedkyně VDA Hildegarda Müllerová. Podle ní by totiž původní návrh normy Euro 7 znamenal, že by si majitelé nejnovější elektrická auta nechtěli kupovat a nechávali by si déle svá starší auta s horšími emisními parametry, čímž by do ovzduší vypouštěli více škodlivin. „Původní návrh EU by nás vrátil o několik let zpět, tedy pokud se týká ochrany ovzduší,“ dodala Müllerová.
Německá asociace automobilového průmyslu VDA ovšem jedním dechem dodává, že i nový návrh je velmi přísný a je na samotné hranici technicky možného. Je totiž stále 5× až 10× přísnější než v současnosti platná emisní norma Euro 6. Už dnešní auta jsou totiž velmi čistá a některá z nich dosahují mnohem nižších emisí, než jim předepisuje aktuálně platná norma Euro 6d. Euro 7 by tak mělo být podle VDA evolucí té současné normy, nikoliv radikální změnou.
Hildegarda Müllerová se taky zmínila o tom, že by EU měla více řešit tzv. syntetická paliva. Ta dnes ve velké míře vyvíjí zejména automobilka Porsche, jejíž šéf vývoje si myslí, že zákaz spalovacích motorů je nedorozumění. Problémem pro klima totiž nejsou samotné spalovací motory, ale právě fosilní palivo. Dobrým důkazem jsou i motory na CNG, které oproti benzinu dokáže uspořit přibližně 20–25 % emisí CO2.
Samotná norma Euro 7 by ale podle rakouského profesora Fritze Indry měla i další důsledky. „Jestli chtějí politici prosazovat elektrickou mobilitu, povede to k ekonomické krizi. Zákazníci jsou totiž spokojení se svými současnými auty a nic jim nebrání v tom, aby si je nechali déle, než původně plánovali. V té chvíli se naruší obvyklý šestiletý cyklus výměny starších aut a ekonomika bude mít obrovský problém,“ říká k tomuto tématu Fritz Indra, který v minulosti pracoval jako vývojář u značek Alpina a Audi a poté definitivně zakotvil v General Motors. Ten navíc otevřeně kritizuje elektromobily.