O máločem se v posledních měsících diskutuje tak horlivě, jako o chystané emisní normě Euro 7. Důvodem byl fakt, že norma byla Evropskou komisí navrhnuta jako extrémně přísná a vedla by jak ke zdražení aut, tak úplnému vymření malých a dostupných automobilů a v konečném důsledku i sníženou konkurenceschopnost většiny evropských automobilových výrobců. Norma způsobila vrásky na čele jak některých členských států, tak samotných automobilek. Zdá se ale, že její konečná podoba nebude tak extrémní, jak bylo původně v plánu.
Aby byly podmínky normy zmírněny, vznikla dokonce aliance států, o kterou se výrazně zasadila Česká republika. Dále v ní zasedají zástupci Francie, Itálie, Slovenska, Rumunska, Bulharska, Maďarska a Polska, přičemž společně už před časem představily poziční dokument, ve kterém požadují změnu návrhu normy.
„Zástupci předních světových automobilek vidí v návrhu stejné problémy, jako my. Euro 7 v navržené podobě znamená více škody než užitku. Je důležité, aby byl evropský automobilový trh konkurenceschopný, protože v České republice, Německu a dalších evropských státech na něm závisí stovky tisíc pracovních míst, které může špatně připravená emisní norma ohrozit. Navíc osobní automobil je pro spoustu Evropanů nutností, nesmí se stát nedostižným luxusem. To by vedlo pouze k sociálním otřesům,“ řekl český ministr dopravy Martin Kupka.
„Jednání o podobě nové emisní normy Euro 7 vstupují do rozhodující fáze,“ říká ministr dopravy Kupka
A Kupka také potvrdil, že vše je zřejmě na dobré cestě. Už v tuto chvíli je jasné, že nová emisní norma bude vycházet z Euro 6. To znamená, že automobilky budou sice muset emise povinně snižovat, ale ne tak výrazně, jak bylo původně v plánu. Změnou je i ne tak přísný systém monitorování emisí po celou dobu životnosti auta, ale i měření emisí pevných částic z pneumatik a brzd.
Důležitá jednání ale jednotlivé členské státy ještě čekají. Týkat se budou například termínů zavedení normy Euro 7. Původní termín byl už v roce 2025, ten je ale podle automobilek, ale i ministerstva nereálný. Za tak krátkou dobu by výrobci nebyli schopni upravit výrobu aut, obzvlášť, když musí investovat nemalé částky do elektromobility. V tuto chvíli se nejvíce mluví o tom, že by lhůta byla o dva roky posunuta, ale ani to moc nepomůže, protože jen rok budou automobilky čekat, než budou vydány všechny prováděcí dokumenty. Jasno by ve všem mělo být nejpozději do konce listopadu.