Tlak Evropské unie na snižování emisí u aut je velký, ale přesto se v posledních letech spíše zvyšovaly. Velký zlom přišel až v loňském roce, ale jde o opravdu o nižší emise anebo o to, že „papír snese všechno“?
Graf, který zveřejnila Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA), ukazuje, že v roce 2020 klesly emise CO2 v Evropě o 11,3 %. Oproti předchozím letům je to výrazná změna, protože předtím naopak stoupaly. V roce 2017 stouply o 0,3 % na 118 g/km, v roce 2018 to byl nárůst o dalších 1,8 % na 120,1 g/km a v roce 2019 o dalších 1,6 % na celkových 122 g/km.
Bylo to i proto, že se EU rozhodla změnit způsob měření spotřeby paliva a emisí CO2 ze staršího cyklu NEDC na nový WLTP. Ten ale právě hodnoty zvýšil. V loňském roce se tato změna měření už projevila výrazněji, k tomu ale na silnicích přibylo ještě více elektrifikovaných aut. Elektromobily a plug-in hybridy dosáhly v Evropě na celkový 11% podíl registrací, přičemž 6,2 % je elektromobilů a 4,8 % plug-in hybridů.
Podíl hybridů, plug-in hybridů i elektromobilů v prodejích stále výrazně roste, což výsledné emise CO2 snižuje. U elektromobilů se totiž počítá čistá nula, u plug-in hybridů jsou to nízké desítky gramů CO2. Realita je ale mnohdy jiná, protože spousta majitelů plug-in hybridů svá auta nenabíjí a tím pádem na udávané hodnoty spotřeby nedosáhnou. Naopak jsou i kvůli těžkým bateriím méně úsporné než srovnatelná auta s čistě spalovacími motory. O tom, jak se získává elektrická energie pro elektromobily, lze občas také dlouze diskutovat. Rozhodně totiž není 100% „zelená“ a z obnovitelných zdrojů.
Zlevnění elektromobilů? Právě naopak, zdražovat budou auta se spalovacím motorem, říká šéf škodovky
Přestože emise CO2 v roce 2020 klesly, stále nedosahují hodnoty 95 g/km, kterou EU předepisuje. A za každý nadlimitní gram u každého jednoho prodaného auta platí výrobci poměrně vysoké pokuty. Ty se samozřejmě propíšou na zákazníky, tedy do prodejní ceny každého auta. Pokud celkové emise CO2 překročily v roce 2020 tento limit o 13,2 gramu, výrobci na pokutách zaplatili děsivých 14,9 miliardy eur (v přepočtu cca 380 miliard korun).
Pokud bychom se podívali do Evropy, které země jsou schopny se do 95g limitu dostat, pak zjistíme, že jsou pouze čtyři. Navíc jde o malé trhy, kde je navíc elektromobilita podporována velkými dotacemi a auta se spalovacími motory jsou znevýhodňována. Jde o Norsko, které má průměrné emise 38,2 g/km, Švédsko s 93,4 g/km, Island s 80,2 g/km a Nizozemí s 82,3 g/km. Například největší evropský automobilový trh, kterým je Německo, měl průměrné emise v roce 2020 na hodnotě 113,6 g/km.