Test Mercedes-Benz EQE 350 4MATIC SUV | elektromobil (2024)

Elektromobilitě se nedaří, jak se očekávalo. I kvůli tomu bude Mercedes vyrábět hned dvě verze vlajkové lodi S

Autor: Anina Russová - Zdroj: Frankfurter Allgemeine Zeitung, Mercedes-Benz - Foto: Pavel Srp - 4. 7. 2024


Pokud bychom nahlédli do zpráv starých tak tři až čtyři roky, připomněli bychom si velké plány automobilek týkající se elektromobility. Kolem roku 2020 (ale i dřív) většina automobilek působících v EU tvrdila, že jedinou budoucí cestou je elektromobilita. Jenomže značky míní a zákazník mění. Zákazníci se i vzhledem k vysokým cenám ke koupi elektromobilů nehrnou. A problém je i stále velmi nedostačující infrastruktura. Nabíječek je málo, často jsou slabé a stále častěji se setkáváme se zkušenostmi elektromobilistů, kteří si stěžují na nefunkční nabíječky.

To, že zájem není takový, jaký se očekával, už reflektoval třeba Volkswagen, ale i Porsche. A pracovat s tím musí i značka Mercedes-Benz, která dokonce plánuje vyrábět vlajkovou loď, tedy třídu S, ve dvojím provedení. Jednu jako elektromobil, druhou se spalovacím motorem. A jakkoliv právě Mercedes-Benz kvůli zájmu zákazníků pracuje na emisně co nejčistších spalovacích motorech, s elektromobilitou to nevzdává. Naopak, stále si stojí za tím, že za pár let budou jak všechny jeho modely, tak dodavatelská síť a továrny zcela bezemisní.

Jen letos Mercedes-Benz utratí 14 miliard eur za celou svou divizi osobních aut. To znamená jak vývoj čistých spalovacích motorů, tak elektrifikaci a digitalizaci. A spolu s tím padlo rozhodnutí, že budou vyráběny dvě verze toho nejlepšího, co si u značky můžete koupit, tedy třídy S. Potvrdil to přímo šéf značky Ola Källenius v rozhovoru pro Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Automobilky Mazda, Subaru a Toyota potvrdily, že pracují na nové generaci spalovacích motorů

Elektromobily a spalovací vozy mohou sdílet řadu komponentů, především technologických. Díky tomu je možné nabízet dva vozy, čímž si zachováme jistou flexibilitu. Nicméně elektrickou platformu MB.EA, na které budou elektrické velké sedany stát, nelze přizpůsobit spalovacím motorům. Proto padla volba na nabídkou obou verzí. A jak jsme zjistili, pokud se to udělá dost chytře, jde oba modely vyrábět na jedné lince. A protože máme zdravou finanční bilanci, můžeme se to dovolit. Nemohu prozradit žádná obchodní tajemství, ale mohu říci, že výrazně modernizujeme platformu spalovacích motorů,“ řekl Källenius v rozhovoru.

Cílem značky Mercedes-Benz je tak dle slov generálního ředitele nabízet jak moderní elektromobily, tak ale i konvenční pohonné jednotky na nejvyšší technologické úrovni. To ale znamená, že je potřeba počítat s masivní elektrifikací spalovacích motorů, protože bez ní by už za pár let kvůli normám Euro 7 a China 7 platila značka obří pokuty. Ty jsou ale třeba Bugatti úplně jedno, už dnes s nimi počítá.

To celé se dá popsat jako přizpůsobení se trhu, ale zároveň velmi přísným emisním pravidlům. Fakt je, že přechod na elektromobilitu opravdu nejde podle plánu, vždyť se čekalo, že do roku 2025 bude 50 % prodaných aut plně elektrických. Mercedes-Benz také tvrdil, že nejpozději do roku 2030 přejde kompletně na elektromobily. Ale upřímně, nové upravené cíle zahrnující obě možnosti, tedy jak elektromobilitu, tak spalovací motory, vlastně dávají největší logiku. Ale to se bavíme o Mercedes-Benzu, který si to může dovolit. U některých jiných značek bude úprava elektromobilních plánů také nezbytná, ale asi ne tak „v klidu“.

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru