Chvíli to vypadalo, že od roku 2021 budou světový rallycross jezdit jen elektromobily, ale nakonec se budou stále objevovat i auta se spalovacími motory. Nemění to ale nic na tom, že některé značky elektromobily nasadí. A jak taková auta vypadají a fungují na dráze, na to se můžeme podívat v přiloženém videu.
Jde o elektrický Ford Focus Projekt E, který sice vypadá rychle, ale zároveň taky trochu sterilně. Je vidět, že akcelerace elektromotorů je rozhodně působivá a auto se na měkkém rallycrossovém podvozku při akcelerace nad předními koly výrazně zvedá, ale v zatáčkách je to trochu nuda.
Dnešní rallycrossové speciály mají stovky koní, pohon všech kol a samosvorné diferenciály, díky nimž v zatáčkách prakticky nejedou bez smyku. To u tohoto elektrického Fordu Focus je to docela jinak. Smykem sice také jede, ale jen tak zlehka, decentně.
Auto postavil Manfred Stohl, který je zakladatelem a vlastníkem společnosti STARD (Stohl Advanced Research and Development). Jde o technické řešení elektrického pohonu, které může být bez větších problémů instalováno do současných rallycrossových závodních speciálů místo původních části spojených se spalovacím motorem. Pohonné ústrojí sestává z trojice elektromotorů na přední nápravě a ze dvou na nápravě zadní, kterou doplňují samosvorné diferenciály a dvoustupňová převodovka. Výsledný výkon se pohybuje kolem 450 kW a točivý moment je až 1100 Nm.
Za tuto sadu zaplatíte bez montáže 194 tisíc eur, ale pokud budete chtít, můžete si sehnat elektromotory sami z běžných elektromobilů, které se pohybují po silnicích. Pak bude samozřejmě cena o elektromotory adekvátně ponížena.
[fbvideo link=“https://www.facebook.com/watch/?v=415492915765960″ width=“640″ height=“400″ onlyvideo=“1″]
To, že se v roce 2021 nebudeme dívat jen na elektromobily, rozhodli letos v březnu sami závodní týmy, které o tom hlasovaly. A to je docela změna, protože předtím měla Mezinárodní automobilová federace s hlavním promotérem světové šampionátu v rallycrossu dohodu s devíti výrobci, kteří byli ochotni se do takového elektrického závodění zapojit.
Přesto právě tento Ford Focus napovídá, že soutěž elektrických závoďáků se přesto konat bude. Půjde o závodní sérii nazvanou jako Projekt E, která se pojede v rámci závodů světového šampionátu World RX.