Když ho máte kde pravidelně dobíjet, jednoznačně se vyplatí. Věta, kterou končí nejeden test plug-in hybridu od jakékoli značky. Co ale když možnost dobíjet auto doma nebo v práci prostě není? Pořád existují výhody, kvůli kterým si plug-in hybrid pořídit? Otázky, na které jsme se rozhodli odpovědět tříměsíčním soužitím se Škodou Octavia iV na benzin i elektřinu. Třetí díl – doba moderní, doba aplikací.
Přečíst si můžete i předchozí díly:
- Dlouhodobý test plug-in hybridu Škoda Octavia iV – seznámení
- Dlouhodobý test plug-in hybridu Škoda Octavia Combi iV – první zkušenosti
Plánovat a plánovat
Najít si čas dobít auto, dojet k dobíjecí stanici. Pokud nemáte doma wallbox, je to rutina. Potíž nastane, pokud je u nabíječek plno. Jestliže ještě před 5 lety jsem jezdíval do Duhové na pražskou Budějovickou k absolutně prázdným stojanům v jakoukoli denní dobu, dnes bývá mnohdy a mnohde rvačka o kabely.
Možná se nám zdá, že tržní podíl elektrifikovaných je stále ještě malý, ba přímo zanedbatelný. A on skutečně vlastně je – vždyť elektromobilů se loni prodalo v Česku sotva 2700, 1,3 % všech nově zaregistrovaných vozů, a plug-in hybridů asi 3700, 1,8 % nových registrací. Potíž je, že i tohle málo na málo rozvinutou síť dobíječek ve velkých městech prostě stačí.
Je to určitě problém, a advokáti spalovacích motorů rádi vyzdvihnou, že u pumpy se tohle prostě nestane. Mají samozřejmě do jisté míry pravdu, ale i existuje alespoň částečné řešení. Vyžaduje opět čas a trochu úsilí navíc, nicméně jak ČEZ, tak PRE mají mobilní aplikace, pomocí kterých si dopředu můžete obsazenost té či oné dobíjecí stanice zjistit. A nejet k ní naslepo.
Chvíli mi trvalo, než jsem se s plánováním sžil. Dodržovat se musí i při ježdění elektromobil, je to podobný návyk jako hledat dopředu dobíječky po cestě. Snad ani to nebude v příštích letech už nutné. Rozhodně se mi pak lépe pracovalo s aplikací od ČEZu – je přehlednější a propracovanější, ukazuje přímo odebrané kWh a jejich cenu. PRE má zatím jen jednoduchou mapku s volnými stojany.
Ideální stav je udělat si v mobilu složku na nejen tyto, ale i aplikace pro monitoring stavu dobití vašeho auta. Pak totiž můžete snadno naplánovat jakoukoli cestu přesně podle aktuálního stavu baterky a dostupných/volných stojanů po trase.
Vyhřát a připojit
Aplikace mladoboleslavského výrobce se jmenuje příznačně My Škoda. Škodovka ji nabízí od roku 2020, kdy do ní sloučila i funkce aplikace Škoda Connect. Majitel auta si program bez problému stáhne z internetového obchodu a přihlásí se do něj pomocí VIN čísla svého auta. Trvá to pár minut, je nutné se zaregistrovat a následně přihlásit.
Pozor ale na to, abyste u sebe měli dva klíče od auta, jinak se vám sice aplikace nainstaluje, ale už se vám nepovede spárovat ji s infotainmentem v autě. Systém totiž vyžaduje, abyste byl vedený jako hlavní uživatel auta, jinak vám vzdálený přístup k vozu neumožní. Je to bezpečnostní ochrana: aby se takhle nemohl k Octavii přihlásit kdekdo.
Aplikaci od Škodovky chvíli trvá, než naběhne, pak už je prostředí intuitivní a s rychlou odezvou. Umožní vám auto vzdáleně vyhřát na požadovanou teplotu a spustit i vyhřívání oken, aby rozmrzla a vy je nemuseli škrábat. Taky máte tu možnost zahájit vzdáleně nabíjení, jedním klikem. Anebo zkontrolovat stav tachometru – včetně odhadovaného dojezdu na benzin a elektřinu. Spotřebu je možné procházet do historie a kontrolovat pomocí grafů.
Přes MyŠkoda si lze Octavii taky na dálku otevřít nebo zamknout. Tady je ale automobilka pojištěná nadvakrát – nestačí jí dva klíčky od vozidla, musíte o zpřístupnění této funkcionality speciálně požádat na některém se servisních míst. Ty snadno najdete pomocí jejich seznamu a navigační mapě přímo v aplikaci. Na ní také najdete, kde právě parkujete. Pochopitelně nic z toho není přímou výsadou Škodovky, své aplikace mají i jiné automobilky. Třeba ta od BMW se jmenuje dokonce velmi podobně: My BMW.
Skvělé by nicméně bylo, kdyby tyto mobilní aplikace k autům mohly sloužit i jako palivové účtárny, tedy kdyby do nich šlo automaticky nahrávat faktury za placení benzinu i elektřiny, a tak třeba na měsíčních koláčích sledovat, kolik jízda stojí. Pokud má být jízda s elektrifikovanými auty ekonomická, je přehled výdajů srozumitelnou evidencí hospodárnosti auta. A jestli už takové aplikace máme, proč je nevyužit bezezbytku.