Evropská unie se snaží bojovat s klimatem i za pomoci automobilového průmyslu. Zpřísňováním euronorem chce docílit toho, aby auta do ovzduší vypouštěla co nejméně škodlivých emisí. V některých zemích se jí toho daří docílit lépe, v jiných hůře. Data o průměrných emisích nově registrovaných osobních aut před pár dny zveřejnila Evropská environmentální agentura (EEA).
Starší finální data za rok 2020 říkají, že zatímco mezi lety 2017 až 2019 průměrné emise nových aut rostly, v roce 2020 opět klesly (2019: 122,3 g CO2/km, 2020 107,5 g CO2/km). Může za to zejména výrazný nárůst registrací elektrifikovaných a elektrických aut. Jejich tržní podíl totiž vzrostl z 3,5 % v roce 2019 na 11,6 % v roce 2020. Nejvíce se prodalo čistých elektromobilů, jejichž podíl byl 6,2 %, hybridy a plug-in hybridy mají zbylých 5,4 %. Nejvíce elektrických aut se prodalo na Severu Evropy. Prvenství si zcela jednoznačně odváží Norsko(75 %), následované Islandem (46 %) a Švédskem (33 %). Nejprodávanější byla benzinová auta, kterých se prodala téměř polovina ze všech, následované naftovými auta (27 %, o 4 % méně než v roce 2019).
Na finálních údajích z roku 2021 EEA teprve pracuje, ale zveřejnila předběžné výsledky. Ty říkají, že emise CO2 se meziročně o 7 gramů zvýšily. V roce 2021 byla registrována nová osobní vozidla s průměrem 114,7 g CO2/km. Jak jsou na tom jednotlivé země, to ukazuje přiložená tabulka od nejvyšších po nejnižší podle údajů dle WLTP:
Země | Průměr (CO2/km) | |
---|---|---|
29. | Kypr | 145,8 gramů |
28. | Estonsko | 142,6 gramů |
27. | Lotyšsko | 142,5 gramů |
26. | Bulharsko | 139,8 gramů |
25. | Slovensko | 139,2 gramů |
24. | Polsko | 136,2 gramů |
23. | Česká republika | 135,9 gramů |
22. | Litva | 135,7 gramů |
21. | Slovinsko | 133,9 gramů |
20. | Maďarsko | 133,0 gramů |
19. | Chorvatsko | 129,0 gramů |
18. | Španělsko | 126,8 gramů |
17. | Rumunsko | 126,5 gramů |
16. | Itálie | 124,6 gramů |
15. | Lucembursko | 123,8 gramů |
14. | Řecko | 119,7 gramů |
13. | Belgie | 117,0 gramů |
12. | Rakousko | 116,2 gramů |
11. | Německo | 113,6 gramů |
10. | Irsko | 112,6 gramů |
9. | Francie | 108,6 gramů |
8. | Portugalsko | 107,1 gramů |
7. | Malta | 103,5 gramů |
6. | Finsko | 98,3 gramů |
5. | Nizozemí | 95,1 gramů |
4. | Dánsko | 92,6 gramů |
3. | Švédsko | 88,3 gramů |
2. | Island | 80,3 gramů |
1. | Norsko | 27,6 gramů |
Česká republika skončila na 23. místě, dvě místa před Slovenskem, ale za takovými zeměmi, jako je například Litva nebo Rumunsko, kde je kupní síla ještě výrazně nižší. Nejhůře je na tom v Evropě Kypr.
Emise podle paliv dopadly tak, že nejvíce gramů CO2 na kilometr vypouštějí benzinová auta v kombinaci s E85 (153,2), následovaná naftovými (144,4) a čistě benzinovými (134,4). Čtvrté místo obsadilo LPG (121,1), páté CNG (106,2) a šesté a sedmé jsou plug-in hybridní auta ve spojení s benzinovým motorem (41,9) a naftovým motorem (39,1).