Když CUPRA oznámila, že pod kapotu modelu Formentor dá ikonický pětiválec od Audi, vyvolalo to nadšení. My jsme se s autem před pár dny svezli konečně i v České republice. A co jsme zjistili?
5 válců, turbo a skoro čtyři sta koní
Co by nás původně asi ani nenapadlo, se nakonec stalo skutečností. Pětiválec se už v koncernu Volkswagen neobjevuje jen pod kapotami modelů Audi, ale i aut ze sportovní divize značky SEAT, tedy modelů značky CUPRA. A nakonec je úplně jedno, že výkon je u španělského modelu o 10 koní nižší, než u německého soka. V obou případech platí, že jde o čtyřkolku s technikou Torque Splitter.
Ještě donedávna byl vrcholem nabídky modelů CUPRA dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec s 310 koňmi, ale to se mění. Sedm tisíc kusů modelu CUPRA Formentor totiž dostane přídomek V5 a pod přední kapotou budou vozit pětiválec s 287 kW/390 koňmi (mezi 5700 a 7000 ot./min) a točivým momentem 480 Nm (od 2250 ot./min do 5700 ot./min). Díky tomu dokáže auto zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,2 sekundy a jede nejvyšší (elektronicky omezenou) rychlostí 250 km/h. To vše navíc za doprovodu parádního zvuku, za který může pořadí zapalování válců 1-2-4-5-3.
Že jde o vrcholný Formentor VZ5 poznáte podle pár detailů docela jednoduše. Jakkoliv značka CUPRA model Formentor podle jednotlivých motorizací z pohledu designu karoserie nijak zásadně nerozlišuje, tak tím zásadním je velikost brzd a koncovky výfuku. Zatímco 1.5 TSI a 2.0 TDI mají koncovky výfuku pouze falešné, nejslabší 2.0 TSI má po jedné v každém rohu nárazníku, Formentor VZ má čtyři koncovky (vždy dvě a dvě), tak vrcholný Formentor V5 má sice také čtyři, ale vždy šikmo nad sebou.
Pětiválec dostal také více měděných detailů karoserie i největší disky kol s průměrem 20 palců. Pod koly se schovávají velké brzdy, ty vpředu mají kotouče o průměru 375 x 36 mm s s šestipístkovými třmeny Akebono („obyčejný“ Formentor VZ má menší kotouče a „jen“ čtyřpístky Brembo). Mimochodem pětiválec má ještě nižší podvozek a zároveň širší rozchod kol než všechny ostatní verze. Pro pětiválec jsou k dispozici pouze čtyři laky karoserie: černá Midnight nebo s matnými laky šedá Magnetic a modrá Petrol. Tím posledním je pak limitovaná edice 999 kusů CUPRA Formentor VZ5 Taiga Grey.
První české seznámení
Auto jsme do rukou dostali na pár hodin, přičemž jsme měli předem připravenou trasu i program. Vyráželo se z okraje Prahy a trasa vedla do Nymburka na letiště, kde pro nás byl připraven slalom. Měli jsme tak možnost nasát atmosféru nejen při jízdě v běžném tempu po silnici, ale zároveň i v ostřejším tempu v relativním bezpečí letištní dráhy.
Cesta na letiště odhalila, že CUPRA Formentor VZ5, ačkoliv jde o to nejostřejší, co španělský výrobce nabízí, je při klidné jízdě a v komfortním jízdním režimu docela běžným autem, které rozhodně nijak neobtěžuje posádku tvrdým podvozkem, hlučným motorem nebo výfukem, ale naopak překvapivým klidem v kabině, kdy ale stále víte, že pod přední kapotou máte pětiválec. Ten si do jízdy v nízkých otáčkách jen tak zlehka pobrumlává.
V komfortním režimu funguje všechno zlehka, volantem otočíte díky zvýšenému účinku posilovače řízení klidně jedním prstem a reakce na sešlápnutí plynového pedálu není zbrklá, ale ani pomalá, čímž se Formentor VZ5 liší od například od SUV CUPRA Ateca, kde je reakce opravdu vlažná. Při cestě na letiště nemám nejmenší pocit toho, že by za volantem pětiválcového Formentoru musel člověk dělat jakékoliv kompromisy v případě, kdy by chtěl auto pro běžné každodenní použití. A to je pro mě hodně velké překvapení. Jasně, cítíte, že podvozek je tužší a kola jsou velká s nízkými pneumatikami, ale při pohledu na samotné auto a do technických údajů to čekáte výrazně horší.
Když auto přepnete do sportovního anebo dokonce do CUPRA režimu, naladění se samozřejmě změní, auto bude reakcemi na volant, ale i na plynový pedál ostřejší, ovšem nikoliv zbrklé. Přiostří se také zvuk motoru, ale zapomenout bohužel musíme na to, že by se snad z výfuku ozývaly nějaké rány po uvolnění plynového pedálu nebo při podřazení. To už dnešní legislativa neumožňuje, přesto se podobných, leč velmi decentních projevů dočkat lze.
Ve sportovnějších režimech si ale musíte dávat pozor na rychlost, protože se vám opravdu jednoduše stane, že si myslíte, že jedete stovkou, ale na rychloměru máte klidně sto čtyřicet. A to nejen na rovince, ale právě i v zatáčce. Tohle auto totiž umí jet rychle i „jen tak mimochodem“, aniž byste na něj museli tlačit…
Letiště: „plnej“ plyn a slalom
To už jsme ale dorazili na letiště, kde byl připraven slalom, kde si auto otestujeme v ostřejším tempu. Už první zkušební projetí ukázalo, že kuželky jsou od sebe hodně daleko a rychlosti budou vysoké. To se nakonec potvrzuje, protože mezi kuželkami ve druhém kole projíždím na vytočenou trojku. Když auto řidič dobře vede a vyváží si jej, je příjemně neutrální, vůbec netahá za předek ven, ale hnací sílu od motoru distribuuje mezi obě nápravy vážně skvěle.
Jenže na konci máme ostrou otočku, která dovolí autu využít právě výše zmiňovaný systém Torque Splitter. Pokud jste četli náš test Audi RS 3, pak už jej asi znáte. CUPRA jej v tiskových materiálech popisuje takto: „Elektrohydraulicky ovládaný systém používá pro zadní kola dvě nezávislé spojky, které umožňují nezávislé rozdělování točivého momentu mezi zadní kola. To znamená, že při průjezdu zatáčkou může docházet k přenosu hnací síly mezi pravým zadním a levým zadním kolem.“
Nedivím se, pokud si pod tím nedokážete nic představit, ale zjednodušeně tento systém funguje tak, že aktivně přesouvá hnací sílu mezi oběma zadními koly přesně tam, kde je potřeba, aby auto lépe zatočilo. Pokud by mělo být nedotáčivé, pošle více na zadní vnější kolo tak, aby auto zezadu „zatlačilo“ a stočilo ho tak lépe do zatáčky. To ale není jediná funkce, kterou Torque Splitter umí…
Torque Splitter totiž umí z Formentoru VZ5 udělat zábavnější auto, protože s ním dokáže jezdit smykem. S Formentorem jsme sice neměli prostor na to to detailněji vyzkoušet (ale zkoušeli jsme to s Audi RS 3 na sněhu), přesto právě při otočce na konci slalomu autu po přidání plynu zadek utekl a dostal se do přetáčivého smyku. A to bylo v CUPRA režimu, dokonce ani ne v driftovacím režimu, který má pětiválcový Formentor také.
Závěr
Další z ochutnávek pětiválcového vrcholu nabídky značky CUPRA v nás zanechal opět další pozitivní dojmy a už teď se těšíme na plnohodnotný test auta, které do redakce dorazí za pár týdnů. Tohle totiž i napodruhé vypadá na parádně namíchaný koktejl…
Technické údaje
Model: | CUPRA Formentor VZ5 |
Uspořádání a počet válců: | řadový pětiválec |
Motor: | 2.5 TFSI (2480 cm³), turbodmychadlo |
Vrtání x zdvih: | 82,5 x 92,8 mm |
Kompresní poměr: | 10,0:1 |
Max. výkon: | 287 kW/390 koní při 5700 – 7000 ot./min |
Max. točivý moment: | 480 Nm při 2250 až 5700 ot./min |
Převodovka: | 7stupňová dvouspojková (DSG) |
Pohon: | Všech čtyř kol (4Drive) |
Zrychlení z 0 na 100 km/h: | 4,2 sekundy |
Nejvyšší rychlost: | 250 km/h (elektronicky omezená) |
„ale zapomenout bohužel musíme na to, že by se snad z výfuku ozývaly nějaké rány po uvolnění plynového pedálu nebo při podřazení. To už dnešní legislativa neumožňuje“ .. hmmm,jak mi tedy vysvětlíte i30N ? :)
Tak, že jde o to, kdy byla i30 N homologována. Poslechněte si i30 N z prvního roku výroby a pak všechny novější, včetně těch po faceliftu. Pořád to má sice parádní zvuk a střílí to z výfuku, ale zdaleka už ne tolik. Hlukové limity se bohužel také dost zpřísnily.