Každé na světě vyrobené vozidlo dostává jedinečné identifikační číslo, takzvané VIN. Na první pohled vypadá jako shluk písmen a čísel, má však svou logiku a ukrývá zajímavé údaje. Objevte, co z něj můžete vyčíst o svém voze Škoda.
Standard, pomocí kterého výrobce každému vyrobenému vozu přiřadí identifikační číslo, takzvané VIN (zkratka Vehicle Identification Number), byl poprvé použit roku 1954 v USA, ale teprve v roce 1981 standardizovala formát VIN Národní správa bezpečnosti silničního provozu USA. VIN je sedmnáctimístný kód, který auto označuje skutečně jednoznačně, kód se totiž vzhledem ke své skladbě může opakovat nejdříve po 30 letech. To znamená, že dnes vyrobený vůz může mít 30 let starého „dvojníka“, nicméně je to celkem nepravděpodobné. Škoda Auto používá označování svých vozů pomocí VIN od modelového roku 1984.
Světový kód WMI (World Manufacturer Identifier)
Tvar čísla VIN (tedy „Identifikační číslo vozidla“) je v zásadě jednotný pro celý svět a lze z něj vyčíst různé informace. V základním tvaru jsou první tři znaky VIN určeny pro identifikaci výrobce, přičemž první dva znaky tohoto Světového kódu WMI určují oblast a zemi původu výrobce a třetí znak je přidělen pro konkrétní značku. „Pro Českou republiku jsou určena písmena v řadě TJ až TP a Škoda Auto konkrétně využívá kód výrobce TMB,“ vysvětluje Jiří Vašina ze Škoda Auto a dodává, že třeba Indie má kódy začínající na MA–ME, Japonsko začíná na J, čínské VIN kódy mají na začátku L a v Severní Americe se země označují číslovkou, takže USA má číslo 1, Kanada 2 atd. Evropa má kódy začínající na písmena S–Z. Automobilka Volkswagen v Německu má kód W, takže výsledný WMI kód je WVW. Kód přiděluje výrobci pověřený schvalovací úřad v zemi, kde má výrobce sídlo.
Popisný kód VDS (Vehicle Descriptor Section)
Na pozicích 4 až 9 se ve VIN nachází takzvaný popisný kód vozidla, který určuje model daného vozu. Jeho podoba je na výrobci. Škoda Auto v tomto případě používá formát, kdy je na pozici 9 takzvaná kontrolní číslice, která umožňuje ověřit, že je VIN skutečný a nikoli jen náhodně vymyšlený. „U vozů Škoda jde z této části VIN zjistit typ karoserie, motoru, informaci o zádržných systémech vozu a typu vozu. U elektromobilů Škoda Enyaq iV lze z páté pozice VIN zjistit výkon pohonného ústrojí,“ popisuje Vašina detaily. Označení A znamená vůz s výkonem 109 kW, písmeno B patří k vozidlu s výkonem 132 kW, výkon 150 kW má písmeno C, E je pro auta s výkonem 195 kW a F pro nejvyšší výkon 220 kW.
Víte, co vše se dá vyčíst z registračních značek? I těch speciálních s „R“, „V“, „F“ a podobně?
Z popisného kódu se dá poznat opravdu hodně: například Škoda Octavia Combi s motorem 1,5 TSI má VIN kód TMBJR8NX*PYxxxxxx. Popisný kód VDS začíná písmenem J, které označuje karoserii kombi, řízení na levé straně a poháněnou jednu nápravu. Písmeno R na páté pozici VIN kódu značí motor 1,5 TSI 110 kW. Následná číslovka 8 symbolizuje dva přední airbagy, čtyři boční airbagy a dva hlavové. Sedmá a osmá pozice VIN kódu s písmeny NX označuje modelovou řadu Octavia, na místě hvězdičky na další pozici pak bude kontrolní číslice, která se dopočítá z kompletního VIN kódu. Písmeno P patří modelovému roku 2023 a písmeno Y výrobnímu závodu v Mladé Boleslavi. Elektromobily nemají speciální znak, to, že se jedná o čistě elektrický pohon, lze poznat z kombinace písmen na celkové páté, sedmé a osmé pozici VIN kódu.
Co kód, to originál
Pozice 10 až 17 pak tvoří jedinečný kód (VIS, Vehicle Identifier Section), který může opět vznikat dle libosti. Škoda Auto v tomto případě opět používá detailnější „americký“ (nápad zavést VIN pochází z USA) formát, kdy znak na pozici 10 určuje modelový rok vozu (nikoli však rok výroby, ten se může lišit). Rok 2010 měl přiděleno písmeno A, rok 2011 písmeno B a tak dál. Tady je nutné poznamenat, že ve VIN jsou obecně vynechána písmena O, I a Q, aby se zabránilo záměně s číslicemi 0, 1 a 9. Právě znak na této pozici se nesmí opakovat 30 let a určuje ho detailnější předpis. Na pozici 11 je pak ve VIN vozů Škoda určen výrobní závod, kde byl vůz vyroben. „Znaky 0 až 4 označují různé provozy v Mladé Boleslavi, vozy z Kvasin mají na této pozici číslici 5 až 9. Není to ale pravidlo, výrobci mohou na těchto pozicích použít i písmena, což Škoda Auto v některých případech také využívá,“ říká Vašina.
VIN mívají vozy vyražený na karoserii uvnitř motorového prostoru (obvykle vpravo vpředu, na pevné části, která není jednoduše vyměnitelná), ale nachází se i na dalších částech auta, dnes je obvykle umístěn i viditelně na štítku vlevo vpředu pod čelním sklem. Tady mohou podle VIN přečíst detaily o voze i záchranné složky.
Pomocník při prověřování
Podle VIN si také mohou zájemci o ojetý vůz prověřit pomocí řady služeb jeho historii. Zjistit například, zda byl bouraný, má vyměněný motor, upravené najeté kilometry a podobně. I proto se stále objevují případy manipulace s VIN, aby podvodníci zamaskovali skutečný původ vozu. Vzhledem k detailnímu popisu vozu pomocí VIN je však dnes nesmírně obtížné VIN skutečně zfalšovat. „Objevují se však případy, kdy došlo k výměně celých částí karoserie nebo třeba rozpůlení vozidla a spojení s jiným. Pak by měla být jakákoli nesrovnalost v konfiguraci vozu s tím, co tvrdí údaje z VIN, jasným varovným signálem,“ říká Vašina a dodává: „Prověření ojetiny pomocí VIN rozhodně doporučujeme. Vhodné je využít služeb specializovaných firem, které mají přístup do databází výrobců, servisů, zkušebních stanic i databází kradených vozidel.“
Než přišel na svět VIN
Jak se před příchodem VIN kódu auta identifikovala? Většinou podle výrobního čísla motoru. Od počátku navíc platilo, že číslo podvozku se shoduje s číslem vestavěného motoru. Nicméně dohledat dnes na rámu nejstarších vozidel Laurin & Klement a Škoda číslo podvozku bývá těžké. Prokazatelně tam bylo vyráženo až od 30. let minulého století – a to na výrobcem specifikované místo, umístění nebylo ponecháno libovůli pracovníků ve výrobě. V případě modelů Škoda s rámovou konstrukcí podvozku se tento postup držel až do roku 1973. Dodejme, že výpovědní hodnota výrobního čísla podvozku je logicky větší než v případě motoru, který mohl být v průběhu životnosti vozidla třeba i několikrát vyměněn.
Milník představovalo zavedení samonosných karoserií, které nepotřebovaly podepření rámem. Ten proto zcela vymizel a funkci hlavního nositele identity vozu převzalo číslo karoserie.