Standardní státní poznávací značka, dnes již registrační značka, kterou můžete vidět na drtivé většině českých dopravních prostředků, nese černé znaky na bílém podkladu, přičemž druhé písmeno zleva zpravidla určuje příslušnost k jednomu z celkem 14 krajů, respektive dnes už jen, ve kterém byla vydána.

Pod písmenem S se skrývá Středočeský kraj, v němž leží Mladá Boleslav, kde sídlí centrála ŠKODA AUTO. Proto mají vozy ŠKODA na oficiálních fotografiích registrační značky s písmenem S. Vozy z hlavního města Praha zase poznáte podle písmene A. Na registračních značkách je zakázáno používat písmena G, O, Q, W a CH, jelikož by se mohla plést s písmeny C, V a číslicí 0.

Současná podoba systému značek vstoupila v platnost v roce 2002 a souvisí s novým administrativním dělením České republiky na kraje. Registrační značky dnes mají pět až sedm znaků.

První shluk znaků zleva, typicky sestávající ze tří znaků, označuje sérii RZ, poté následuje prostor pro samolepku z technické kontroly a v pravé části RZ se nachází pořadové číslo značky. Od roku 2004, kdy ČR vstoupila do EU, mají RZ navíc vlevo modrý pruh s hvězdami Evropské unie a kódem České republiky.

Posledním přírůstkem do rodiny registračních značek jsou značky na přání. Ty si čeští řidiči mohou pořídit od ledna 2016. Na rozdíl od standardních RZ obsahují 8 znaků (u motocyklů je znaků 7), tradičně modrý pruh s vlajkou EU je na značkách na přání tyrkysový, a především si jejich znění určuje sám řidič, tedy pod podmínkou, že to nebude nic vulgárního, nenávistného ani zkratka žádného ze státních úřadů či orgánů. Sada dvou značek na automobil přijde na 10 000 Kč. Podmínkou je mít na takové značce vždy alespoň jedno písmeno a jednu číslici.

Zajímavosti

Kromě standardních registračních značek můžete na českých silnicích potkat RZ v několika dalších formátech, například vozy velvyslanectví a konzulátů vozí registrační značky vyvedené modrým písmem na bílém pozadí, veterány a závodní vozy zase poznáte podle toho, že jejich RZ obsahuje zelené písmo na bílém podkladu a první písmeno zleva je V v případě veteránů a R v případě závodních vozů. Čísla před ním opět vyjadřují kraj (podle abecedy, s výjimkou Prahy, která je “01”), v němž byla značka vydána.

Potkat na silnici můžete ale i auto se zeleným písmem na registrační značce, na které bude písmeno okresu a čtyři čísla, případně písmeno okresu, za ním číslo a za ním čtyři písmena. To jsou značky trvale manipulační, lidově nazývané převozní. Ty používají prodejci aut v případě, kdy auto nemá v technickém průkaze uvedeného majitele. Často jde o auta úplně nová, případně ojetá, dovezená ze zahraničí.

Na maskovaných automobilech (nejen) Škoda si občas můžete všimnout také registrační značky s písmenem “F” na začátku – viz třeba na této fabii. To je tzv. registrační značkou pro zkušební účely, která se používá na automobilech při testování před uvedením na trh, respektive jejich homologací.

Pokud naopak narazíte na RZ vyvedenou černými znaky na bílém podkladu, ale sestávající pouze z čísel a žádných písmen, vězte, že jste narazili na vůz Armády ČR.

A pak jsou tu ještě další speciální registrační značky pro honorární konzuly, diplomaty a některé zaměstnance konzulátů. Ty mají modré písmo na bílém podkladu a obsahují písmena “HC”, “CD”, “XX”, “XS”. exportní značky na vývoz automobilu do zahraničí, které mají v pravé části (případně v levém horním rohu pokud nejde o standardní rozměr RZ) červený proužek, nebo

Historie

V roce 1905 bylo na území tehdejšího Rakouska-Uherska přijato nové nařízení, podle kterého musela být všechna motorová vozidla opatřena státní poznávací značkou. Toto nařízení vstoupilo v platnost roku 1906, což je rok, který se označuje za počátek éry státních poznávacích značek na českém území.

Od té doby se mnohé změnilo. Jiné je správní dělení, demografická situace, dokonce i státní zřízení. Především však vzrostl počet automobilů a motocyklů na silnicích. Systém poznávacích značek to musel reflektovat a během 20. století prošel obrovskou evolucí. Současný systém je již sedmý, který se na českém území používá.