Před několika dny proběhla sněmovnou novela silničního zákona, která přinesla řadu změn. Nové řidičáky nám budou chodit do výdejních boxů, ale vypustit můžeme i platnost evidenční kontroly. Novinkou je také zavedení Inspekce silniční dopravy, která bude mít pravomoci podobné policii.
Inspekce silniční dopravy začne fungovat 1. července letošního roku, přičemž půjde o transformované Centrum služeb pro silniční dopravu. Velkou otázkou pro řadu řidičů je to, co vlastně bude mít Inspekce silniční dopravy na starosti a jak bude probíhat její práce. Na to má jednoduché vysvětlení ministerstvo dopravy. Inspektoři budou kontrolovat emise aut přímo v provozu, a navíc k tomu už nebudou potřebovat policii ani celní správu. To je ovšem jen začátek. K tomu všemu se zaměří na kontrolu kamionů, technickou způsobilost vozidel, dodržování nejvyšší povolené hmotnosti, dodržování povinných přestávek a odpočinků řidičů kamionů a na podvody s tachografy, kontroloři budou sledovat také přepravu nebezpečných věcí a materiálu anebo používání zařízení zabraňující přimíchávání AdBlue do motorové nafty.
„V případě zjištěných nedostatků budou moci inspektoři sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna zákona o silniční dopravě dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.
Sněmovna dala zelenou nové inspekci dopravy, ale i posílání nových řidičáků poštou nebo do boxů
Nejde jen o kontroly bez přítomnosti policie. Inspektoři budou také rozdávat pokuty! Auta kontrolních inspektorů dostanou modré majáky a budou mít tedy i právo přednosti v jízdě. Zároveň platí, že inspektoři budou také moci vybírat kauce, budou moci zakázat další jízdu a budou oprávněni odebírat registrační značky, případně doklady. A pozor, kromě dvou speciálních jednotek inspektorů k měření emisí budou na silnicích pracovat i dvě jednotky, které se budou zaměřovat výhradně na technický stav aut.