mercedes-benz_eqb-dobijeni-auto-nabijecka-elektromobil

Co s bateriemi z elektromobilů, když doslouží? Čeká je další služba v domácnostech a časem recyklace

Autor: Anina Russová - Foto: Anna Russová - 12. 9. 2022


S rozmachem elektromobility stále častěji v různých diskuzích vidíme otázky týkající se toho, co se vlastně děje s akumulátory z těchto aut ve chvíli, kdy doslouží v autě. Dotazy jsou to naprosto legitimní, ale je potřeba si uvědomit, že než akumulátory doslouží v autě, trvá to opravdu mnoho let. A jejich služba pak v žádném případě nekončí.

Baterie něco vydrží

Evropská unie by byla velmi ráda, aby se do roku 2030 na evropských silnicích pohybovalo alespoň 30 milionů elektrických aut. A to znamená také hodně lithium-iontových akumulátorů, kdy první dojdou ke konci životnosti za zhruba 15 let. Ale už teď musí být jasné, co se s nimi bude dít. EU také proto po výrobcích požaduje, aby za své akumulátory nesli odpovědnost a nestalo se tak, že se budou po skládkách válet nebezpečné baterie.

Nutno ale říct, že konec životnosti baterie v autě jen tak nepřijde. Lithium-iontové akumulátory nejsou totéž co klasické baterie v autě, kterým někdy stačí krušnější zima a pár dnů parkování, aby se vybily anebo zničily. Akumulátorům v elektromobilech ale na druhou stranu nesvědčí více faktorů, než je jen zima. Vadí jim nesprávné nabíjení, vadí jim nabíjení za nevhodných teplot i zbytečné a příliš časté dobíjení. Se správnou péčí ale vydrží opravdu hodně, ostatně, výrobci se nebojí na akumulátory poskytovat i osmiletou záruku. Ta bývá kombinována s limitem 160 000 najetých kilometrů, většinou záleží, co nastane dříve. A v případě problémů s akumulátorem už není potřeba se bát výměny celé baterie, což by bylo velmi nákladné. Většina současných akumulátorů je složena z několika segmentů a modulů, takže se v rámci oprav dá vyměnit jen problémový modul.

Recyklace, ale i zásoba elektřiny na doma

Dříve nebo později ale každá baterie dojde ke svému konci. Ovšem v tomto případě jen ke konci své práce v autě. To je ovšem jen půlka toho, co baterii ještě čeká. Lithium-iontové akumulátory mohou sloužit třeba jako úložiště elektrické energie v domácnosti, což využijí především ti, kteří mají solární panely. Výrobci ale také neustále zlepšují míru recyklace, nicméně ještě během loňského roku bylo recyklováno zatím jen několik málo procent akumulátorů.

Nabíjení elektromobilů není složitá věda. Poradíme, jak se v něm vyznat

Například automobilka Hyundai vysvětlila, že po konci životnosti v autě mohou akumulátory ještě 10 let sloužit například v bateriových farmách, které vyrovnávají výkyvy v dodávkách energie z větrných elektráren, nahradit dieselový generátor nebo uchovávat solární energii v domácnosti. „Nakonec se vzácné kovy v akumulátoru z 97 % zrecyklují a použijí znovu,“ popsal Hyundai.

A podobně se k akumulátorům staví i mladoboleslavská Škoda. „Služba baterie v elektromobilu je velice náročná, ale když už na to nestačí, nemusí být nutně na odpis. Dokáže ještě dlouhou řadu let sloužit v méně náročném prostředí, například pro ukládání elektrické energie v domácnosti (obzvlášť pokud používáte solární panely), v servisních centrech či továrnách. V případě, že již není použitelná ani tímto způsobem, je z 96 % recyklovatelná a my neustále pracujeme na zvyšování tohoto čísla,“ popsala automobilka.

A například i Volkswagen pracuje hlavně na tom, aby bylo možné baterie znovu používat. I když už ne v autech. „Kromě optimalizace procesu recyklace hraje v naší koncernové strategii nakládání s bateriemi ústřední roli také prodloužení jejich životnosti. Principiálně by baterie měly být v prvé řadě opraveny, resp. upraveny nebo převedeny do projektů druhého života, aby je bylo možné znovu použít,“ řekl Tobias Enge, koncernový stratég pro oblast elektromobility a infrastruktury. A dodal: „Vedle opětovného použití ve vozidle i mimo vozidlo se Volkswagen spoléhá také na repasování baterií. V použitých bateriích dochází k výměně jednotlivých komponent tak, aby je bylo možné znovu použít v elektromobilech. Alternativně se po částečném rozebrání baterie nabízí také možnost dalšího využití ve stacionárních úložných systémech. Až poté jsou baterie rozebrány, rozdrceny a zpracovány. Přitom se ve velkém množství získávají zpět suroviny, jako je nikl, měď a kobalt, které mohou být znovu použity například při výrobě nových bateriových článků.“

Štítky: , , , , , , , , ,

1 názor na “Co s bateriemi z elektromobilů, když doslouží? Čeká je další služba v domácnostech a časem recyklace”

  1. No, když si pro použitý akumulátor pořídím k domu nepostradatelný protipožární kontejner, nebude to věru levné ukládání energie. Elektromobily, to je skvělá myšlenka, ale auta na baterie, přinejmenším na baterie založené na současných techologiích jsou již teď minulostí a budoucnost je ještě neznámá.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru