Převodovka je jednou z nejdůležitějších součástí v autě, bez ní bychom totiž nikam nedojeli. Ačkoliv toho vydrží opravdu hodně – platí to pro manuál i automat – jsou věci a činnosti, které její životnost zkracují. Spoustu z nich dělá i sám řidič. Na co byste si tedy měli dát pozor, abyste převodovku zbytečně neničili?
Co nedělat u manuální převodovky
U manuální převodovky může být problémem nejen převodovka, ale i spojka a setrvačník. Ty řidič namáhá nešetrným ovládáním nebo nezkušeností také. Tady je několik věcí, které byste v autě s manuálním řazením dělat neměli.
Ruka na řadicí páce
Tohle dělá spousta řidičů. Přeřadí, ale ruku nech na řadicí páce. Jenže i malý tlak na řadicí páce může namáhat táhla a tím i vidlice, kterými probíhá změna převodových kol. Tím může docházet k vyššímu tření mezi vidlicemi a ozubenými koly nebo synchronizačními kroužky.
Odkládání nohy na spojce
Zdá se to jako samozřejmost, ale není. Stejně jako to, že řidiči mívají položenou ruku na řadicí páce, mají občas i položenou nohu na spojkovém pedálu. A to je možná ještě větší problém. Může se totiž stát, že pedál spojky může zabírat už úplně nahoře a tím pádem by se opět mohlo více namáhat spojkové ložisko. Navíc by mohlo docházet k neustálému prokluzu spojky, čímž se zbytečně zahřívají spojkové lamely a tím se ničí.
Manuální převodovku lidé chtějí víc než automat, ukázal český průzkum mezi lidmi
Stání se zařazenou rychlostí
Když stojíte na křižovatce třeba u závory, neměli byste to dělat se zařazenou rychlostí a sešlápnutou spojkou. Spojka totiž není určena na dlouhodobé odpojení motoru od převodovky a zbytečně se tím namáhá spojkové ložisko. Správné fungování spojky se tím výrazně zkracuje.
Špatné otáčky motoru
Pozor byste měli dávat i na správné otáčky motoru. Pokud máte zařazenou příliš vysokou rychlost při pomalé jízdě, můžete motor podtáčet, pokud naopak příliš nízkou rychlost při rychlé jízdě, může motor točit zbytečně vysoké otáčky. Větší problém jsou ale nízké otáčky, když budete motor podtáčet, protože pak tím trpí zejména dvouhmotový setrvačník. Pokud chcete akcelerovat, vždy je lepší podřadit, aby se motor dostal do optimálních otáček.
Agresivní jízda
Když budete řadit hodně rychle a často ve vysokých otáčkách, budete výrazněji opotřebovávat synchrony. Špatné také je, pokud budete řadit a přitom přeskakovat jednotlivé rychlostní stupně, například podřazovat ze šestky na trojku, protože to bude potřeba vyrovnávat opravdu velké rozdíly otáček motoru a převodovky.
Co nedělat u automatické převodovky
Také u automatické převodovky můžete její dobrou funkčnost zkrátit nešetrným zacházením, ale i některým svým chováním. Co byste neměli dělat, pokud máte v autě automatickou převodovku?
Automatická a manuální převodovka: Jaké jsou jejich výhody a nevýhody?
Zařazovat neutrál při jízdě
Pokud jedete, rozhodně byste neměli vyřazovat na neutrál. To sice není takový problém, ale problémem může naopak být opětovné zařazení „D“, kdy převodovka musí vyrovnat rozdíly otáčení kol motoru a právě a převodovky. Moderní mild-hybridní auta sice plachtí a také vyřazují, ale jejich převodovky jsou na to nastaveny. U starších au s čistě spalovacími motory navíc není vůbec potřeba na neutrál vyřazovat.
Zařazovat neutrál na semaforech
Neutrál nezařazujte ani při stání na semaforech. Automatická převodovka je zkonstruována tak, že jí staní se zařazeným „D“ pro pohyb vpřed nijak nevadí. Prostě jen stůjte na brzdě a nechte zvolené „D“.
Řazení při pohybu auta
Když chcete přeřadit na automatické převodovce, vždy úplně zastavte a pak to udělejte. Pokud zařadíte „P“ v pohybu nebo naopak třeba zpátečku při popojíždění vpřed, je to problém. U řazení zpátečky v pohybu vznikne zbytečně velké tření a převodovka tím bude velmi namáhaná, což zkrátí její živnost. V případě parkovacího režimu pak na západku, která brání otáčení převodovky a tím pádem pohybu auta, bude působit obrovská síla a velký tlak a mohla by se zlomit.
(Ne)používání ruční brzdy
I když si říkáte, že ruční brzda je automatické převodovky zbytečná, není tomu tak. Jejím použitím totiž můžete automatické převodovce prodloužit život. Pokud nezaparkujete na rovině, je lepší, když ještě před zařazením režimu P ruční brzdu zatáhnete. Na převodovce tak nebude celá hmotnost auta, ale bude ji držet právě ruční brzda. Moderní auta s elektronickou ruční brzdou to zpravidla udělají za vás.
Zanedbání údržby
V automatické převodovce je potřeba pravidelně měnit olej. Zpravidla je to po 60 tisících kilometrech. To byste rozhodně neměli zanedbávat, protože olej s nájezdem, ale i s věkem degraduje.
No nevim, ja osobne u sveho Subaru Legacy s klasickym hydrodynamickym menicem pri delsim stani vzdy vyrazuji do neutralu. Nikdo mi to nedoporucoval, ale mam z toho lepsi pocit, protoze to spojka uplne nerozepne a auto to neustale tlaci dopredu. Kazdopadne menim olej kazdych 60tkm a pri soucasnych najetych 340tkm radi sametove a funguje bez problemu. Na sportovni jizdu mam padla pod volantem a zamek radici paky do manualniho rezimu ;-)
na mercedesu 300d mam najeto pres 600000km,dolil jsem cca 12litru oleje cerfveneno,nikdy jsem olej nemenil,vim o vice pripadech kdo olej vymenil tak prevodovka prestala radit,,,,toto je mje zkusenost.
Zkuste jít do zn. servisu VW s požadavkem na výměnu oleje v aut.př. 7 st.. “ V aut. převodovce 7.st. dvojlamela se olej nevyměňuje,má celoživotní náplň“.
Jo protože předpokládaná životnost vozu je nyní asi 5-7 let. Pak se počítá že si pořídíte nový vůz. Pak to dává smysl.
Jestli myslíš DSG tam se musí měnit po max 60 tis.,jinak si koleduješ o malér.
Nevím co to bylo za servis, ale 7 stupňové DSG (DQ 381) má předepsanou výměnu ve 120 000km. 7 stupňová DQ500(Kodiaq, Terraco, Tiguan) v 60 000km…
I tam se mění olej jeho sice málo ale nějaký ano cca 1.5 litrů…..
tak si přečti návod je tam po cca 60 tis výměna :-)
N – neutral u automatů slouží především servisním účelům jako pneuservis kdy je nutno auto chcipnout ale musí být pohyblivé totéž v servisu. Jinak ho nepoužívám jezdím s automatem 20 let a přesně jak je psáno D v před zastavit dát P když parkuji nebo R když couvam a teď mě napadá vždy to jde přes N tak třeba se tím automat odpojí a čeká na další povel
U klasického automatu s hydroměničem, kde není mezi mezi statorem a rotorem mechanická vazba je řazení neutrálu k ničemu, u dvouspojkových převodovek, kterým se také někdy říká automatické a kde jsou lamely při stání v lehkém prokluzu, zařazení neutrálu nevadí.
No a tak k čemu vlastně je u automatu neutrál pane redaktore??
Neutrál slouží například je-li nutno vozidlo s automatickou převodovkou odtáhnout (obvykle rychlostí max. 40km/hod, na vzdálenost 40km). Pan redaktor se vyzná a má pravdu, věřte tomu. Automat slouží k tomu aby řadil sám takže optimální jízda vypadá takto: start, D, konec jízdy, P, vypnout motor. Na to jsou automatické převodovky stavěné.
Jezdím už 23 let s manuálem, a když chci sportovně jezdit, tak používám 2x spojku nahoru a s meziplynem dolů. Vždy krásně zapadne kvalt i dva stupně dolů. A v manuální převodovce měním co 60tis olej. Těch 800kc mě nevytrhne.
Autor by měl doplnit 2x spojku a meziplyn.
Petře to v dnešní době nemůžete myslet vážně,to dnešní generace nepochopí😁😁😁
Takové řazení bylo u starších náklaďáků běžnou praxí. A ještě dříve u všech aut.
A co olej u suchých spojek? Mění se u nich nějaký olej?
Samozřejmě, že ano. Po 60 tis.km je to až až. Já měl VW 7.aut. kde se dle výrobce olej nevyměňuje a odmítli mě ze dvou VW servisů při 125 tis. km. , že se to nedělá a pak jsem investoval 75 000,-.
Musím uznat, že pro řidiče věci neznalé, je to užitečný článek.
Nezlobte se na mne,ale každý,kdo udělá autoškolu by tyhle základní věci měl znát a brát to jako samozřejmost,aniž by o tom musel přemýšlet.