Citroën, Pathé, Trésor Films a Editions Albert René oznámily partnerství na filmu Asterix a Obelix: Říše středu. Tento celovečerní film, který produkují společnosti Pathé, Trésor Films a Les Enfants Terribles a režíruje Guillaume Canet, vstoupí do francouzských kin 1. února 2023. V Čechách bude mít premiéru den poté, 2. února 2023.
Pro Citroën se jedná o nový druh spolupráce, kdy byl speciálně pro tento film vytvořen a postaven „concept chariot“ – koncepční kočár, což bylo pro značku něco zcela nového. Designerské týmy Citroënu, které se na projektu podílely od samého počátku, zvládly tento úkol za tři měsíce, zatímco doba mezi skicou a realizací konceptu obvykle trvá jeden rok.
„Setkání těchto dvou legend francouzské kultury prostě muselo být výjimečné. Mezi týmem Citroënu a filmovým štábem Asterixe panoval od počátku vzájemný respekt. Naskytla se nám neuvěřitelná příležitost vytvořit a postavit první ‚concept chariot‘ od nuly a práce na tomto projektu nás velmi bavila! Výsledkem je óda na legendární vůz 2CV, který reprezentuje Citroën v celé jeho kráse,“ prohlásil Pierre Leclercq, šéfdesigner značky Citroën.
Legendární „Kachna“ je díky své rozpoznatelné siluetě po celém světě součástí francouzského kulturního dědictví. Ve filmu Asterix a Obelix: Říše středu je „concept chariot“ novou interpretací vozu 2CV s výraznými odkazy na svět našich galských hrdinů. Designérské týmy Citroënu do něj otiskly základní hodnoty značky – komfort, technologie a odvážný styl – ve stylu Asterixe. Výsledkem je charakteristická linie, kterou lze rozpoznat od všech ostatních, se střešním oknem, světlomety inspirovanými galskými přilbami, které ovládají světlušky posílené kouzelným lektvarem, a koly z recyklovaných štítů se slavnými dvojitými šípy.
„Concept chariot“ se ve filmu objevuje v několika sekvencích. Pasáž, v níž se hrdinové chystají opustit svou vesnici a vydat se do Číny, ukazuje sehranou skupinu, která se vydává vstříc velkému dobrodružství. Kovomatix představuje před cestou „kočár“ Obelixovi a předvádí mu inovace, kterými ho vybavil, aby zajistil hladký průběh cesty. Později, když Caesarova armáda dorazí do Číny, je u vjezdu do země první reklamní billboard propagující nejlepší dopravní prostředek té doby: 2CV, impozantní chariot vyrobený v Galii a tažený dvěma koňmi. Jedná se o narážku na slavný reklamní spot Citroënu natočený na čínské zdi.
A nakonec, aby se zdůraznila síla tohoto partnerství, ožívá i nové logo Citroënu, které pro tuto příležitost dostalo křídla z Asterixovy přilby.
ZE ZÁKULISÍ
Tato spolupráce probíhala i mimo kamery. Citroën poskytl filmovému štábu Asterixe během natáčení flotilu 10 elektrifikovaných automobilů: tři vozy ë-C4, tři plug-in hybridy C5 Aircross, dva vozy ë-SpaceTourer, jeden Ami a jeden ë-Jumpy. Citroën se rovněž podílel na vzhledu dobíjecích stanic pro tyto vozy v místech natáčení v Bry-sur-Marne a Brétigny-sur-Orge
Klíčovým aspektem při natáčení tohoto filmu byla udržitelnost. Vozový park elektromobilů, který poskytl Citroën, byl součástí snahy filmového štábu o dekarbonizaci. Štáb současně spolupracoval s agenturou, která zavedla určitá opatření, aby co nejvíce omezila plýtvání. Kostýmy byly například znovu použity k jiným účelům a kartonové krabice byly recyklovány, čímž se ušetřily dvě tuny dřeva. Také všechny dřevěné bedny daroval štáb dvěma městským farmám v regionu Ile-de-France.
„Pro Pathé je to první natáčení s tak velkým elektrickým vozovým parkem. Kromě vozů nám Citroën pomohl také s instalací dobíjecích stanic ‚Toutelectrix‘ v barvách filmu Asterix. Mnozí z nás se samozřejmě museli tomuto způsobu mobility přizpůsobit, ale náš tým se s touto výzvou vypořádal na výbornou. Na základě této úspěšné zkušenosti jsme přesvědčeni, že se nám podaří tento systém zopakovat i při našich dalších produkcích,“ uvedl Yohann Stoll, ředitel oddělení Brand Partnerships & Sponsoring společnosti Pathé Films.
PARTNERSTVÍ JAKO ŽÁDNÉ JINÉ
Citroën a Asterix jsou dvě jména, která jsou nedílnou součástí francouzské kultury. Společnost Citroën, kterou v roce 1919 založil André Citroën, se zapsala do historie automobilového průmyslu od modelu Traction přes 2CV až po CX. Citroën dnes dláždí cestu mobilitě zítřka nekonformním „objektem mobility“ Ami a svým nejnovějším koncepčním vozem Oli. Asterix je komiksový seriál, který v roce 1959 vytvořili v časopise Pilote scenárista René Goscinny a kreslíř Albert Uderzo. Veškerá práva na dobrodružství malého galského bojovníka vlastní a spravuje nakladatelství Éditions Albert René. Společnost vydává komiksy a stojí za novými projekty na motivy Asterixe, zejména hrané i kreslené filmy. Dosud se prodalo 385 milionů knih ve 111 jazycích a dialektech po celém světě.
První filmovou adaptací Asterixe byl v roce 1967 celovečerní film Asterix a Galové režiséra Raye Goossense. K dnešnímu dni má sága o Asterixovi na kontě 15 hraných a kreslených filmů seriálů, které ve Francii navštívilo více než 25 milionů diváků a celosvětově jich bylo přes 70 milionů. Sága se značkou Citroën sdílí neuvěřitelnou schopnost spojit všechny diváky se smyslem pro nespoutané komedie, neboť je jednou z mála automobilových značek, které k předávání svých sdělení využívají neotřelý humor.
A konečně, dlouhá cesta Asterixe a Obelixe do Číny připomíná cestu vozů Citroën do Asie, známou také jako Žlutá expedice, která probíhala od 4. dubna 1931 do 12. února 1932 a propojila Bejrút s Pekingem. Po přejezdu Sahary a tzv. Černé expedici to byla třetí podobná automobilová cesta svého druhu, kterou značka Citroën zorganizovala.