Ještě před pár lety platilo téměř za jistotu, že čínská auta jsou levná, ale také to, že v případě nehody v nich rozhodně nechcete sedět. Nejnovější výsledky evropských nárazových testů od organizace Euro NCAP však tenhle pohled vyvrací. V čele žebříčků bezpečnosti se stále drží Tesla Model 3, která se pro Evropu vyrábí v Číně, ale za ní se zařadily čínské značky. První „tradiční“ evropská automobilka je až na šestém místě. Pokračuje tak trend, který začal už v loňském roce.
Leapmotor B10 v nejnovější várce na špici
Organizace Euro NCAP nedávno zveřejnila výsledky další várky testovaných vozů. Šlo o 23 nových modelů a úplně na špičku se tentokrát vyšplhal kompaktní elektrický hatchback z Číny: Leapmotor B10.
Přečtěte si také:
Tento vůz, za nímž stojí čínská automobilka podporovaná koncernem Stellantis, získal opravdu překvapivě vysoké hodnocení. V ochraně dospělých i dětí šlo o 93 % a v oblasti asistenčních systémů 85 %. Přitom nedávno zaznívalo, že Leapmotor raději vezme horší Euro NCAP hodnocení, než nabízet řidičsky špatná auta.
V rámci stejné série testů se objevil také luxusní elektrický model Volvo EX90. Ještě donedávna by se dalo čekat, že právě Volvo bude automatickou volbou, pokud jde o bezpečnost, ale přestože jde o mnohem luxusnější a dražší auto, není to tak. Volvo je až čtvrté. A to docela výmluvně naznačuje, jak se poměry na trhu mění.
Za Leapmotorem na druhém místě následuje v žebříčku nový benzinový evropský Mercedes-Benz CLE a hned po něm další čínský elektromobil Hongqi EHS7, který je rozměrově prakticky srovnatelný s BMW iX. Na pátém místě je BYD Seal 6, na šestém modernizovaná Tesla Model Y a na sedmém CUPRA Formentor.
Z celkových 23 nově testovaných vozů byly čtyři z Číny a všechny získaly maximální pětihvězdičkové hodnocení. Ještě nedávno těžko představitelný scénář.
| TOP 7 | Hodnocení | Ochrana dospělých cestujících | Ochrana dětských cestujících | Ochrana zranitelných účastníků provozu | Asistenční systémy bezpečnosti |
|---|---|---|---|---|---|
| Leapmotor B10 | 5 * | 93 % | 93 % | 84 % | 85 % |
| Mercedes-Benz CLE Coupé | 5 * | 93 % | 89 % | 87 % | 83 % |
| Hongqi EHS7 | 5 * | 93 % | 85 % | 82 % | 83 % |
| Volvo EX90 | 5 * | 92 % | 93 % | 82 % | 86 % |
| BYD SEAL 6 | 5 * | 92 % | 90 % | 84 % | 85 % |
| Tesla Model Y | 5 * | 91 % | 93 % | 86 % | 92 % |
| CUPRA Formentor | 5 * | 91 % | 86 % | 79 % | 77 % |
| … |
V celkovém pořadí vede Tesla z Číny, hned za ní Nio s rekordním skóre
Pokud se ovšem člověk podívá na celkové pořadí bezpečnosti podle Euro NCAP, na vrcholu stále stojí Tesla Model 3 vyráběná v Číně. Zajímavé je, že v samotné ochraně posádky má „jen“ 90 %, tedy méně než někteří konkurenti. Vyniká však v dalších hodnocených oblastech, což jí v součtu stačí na první místo.
Skutečným překvapením je druhá příčka. Obsadil ji model Nio Firefly, auto rovněž z Číny. V ochraně posádky získal 96 %, což je nejvyšší hodnota, jakou kdy Euro NCAP zaznamenalo. Za touto dvojicí následuje Tesla Model Y, poté Smart #5 a BYD Seal 6. A i to jsou čínská auta, z čehož je patrné, že auta z Číny už nejsou někde na okraji tabulky, ale přímo v její špičce.
Je však třeba dodat jeden důležitý detail. Auta, která se z Číny do Evropy dovážejí, nejsou jednoduše převzaté domácí verze. Podle zástupců čínských automobilek, které na evropském trhu působí, se evropské specifikace v mnoha ohledech liší. Aby auta splnila přísné evropské předpisy, ale i zákaznická očekávání, dostávají celou řadu úprav a vylepšení. Jejich vyšší cenu ve srovnání s tou v Asii tak nezpůsobují jen dovozová cla, ale i bohatší a tedy i dražší výbava a přidané bezpečnostní výztuhy nebo další technologie navíc.
Několik manažerů čínských značek otevřeně přiznává, že evropský zákazník je náročnější a že vozy pro zdejší trh musejí být technicky vyspělejší než ty, které prodávají na domácím trhu. Právě tyto „evropské“ verze pak v testech Euro NCAP dosahují těchto výsledků.
Přečtěte si také:
Šéf Euro NCAP Aled Williams k současnému vývoji říká, že je potěšující sledovat, jak automobilky míří k celkové excelenci v oblasti bezpečnosti. Podle něj už není pravda, že „neexistuje špatné auto“, ale platí, že bezpečných aut je na silnicích výrazně víc než dříve. I to ukazuje, jak velký posun celý obor udělal.
Když někdo řekne, že čínská auta jsou nebezpečná…
Pověst „levného a nebezpečného“ produktu se u čínských aut drží dlouhodobě. On k takovému vnímání rozhodně dříve důvod byl, ale aktuální výsledky z nárazových a bezpečnostních testů Euro NCAP jsou jasná. Kdo dnes tvrdí, že čínská auta jsou špatně vyrobená a představují riziko, už, zdá se, nemá úplně pravdu. Samozřejmě to ale stále neplatí pro úplně všechna čínská auta…
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned







