crash_test-euro_ncap-leapmotor_b10

Čínská auta už nejsou na silnicích postrachem. V nárazových testech porážejí ta „tradiční“ evropská

Autor: Petr Pilný - Zdroj: insideevs.com, Euro NCAP - Foto: Euro NCAP - 21. 11. 2025


Ještě před pár lety platilo téměř za jistotu, že čínská auta jsou levná, ale také to, že v případě nehody v nich rozhodně nechcete sedět. Nejnovější výsledky evropských nárazových testů od organizace Euro NCAP však tenhle pohled vyvrací. V čele žebříčků bezpečnosti se stále drží Tesla Model 3, která se pro Evropu vyrábí v Číně, ale za ní se zařadily čínské značky. První „tradiční“ evropská automobilka je až na šestém místě. Pokračuje tak trend, který začal už v loňském roce.

Leapmotor B10 v nejnovější várce na špici

Organizace Euro NCAP nedávno zveřejnila výsledky další várky testovaných vozů. Šlo o 23 nových modelů a úplně na špičku se tentokrát vyšplhal kompaktní elektrický hatchback z Číny: Leapmotor B10.

Tento vůz, za nímž stojí čínská automobilka podporovaná koncernem Stellantis, získal opravdu překvapivě vysoké hodnocení. V ochraně dospělých i dětí šlo o 93 % a v oblasti asistenčních systémů 85 %. Přitom nedávno zaznívalo, že Leapmotor raději vezme horší Euro NCAP hodnocení, než nabízet řidičsky špatná auta.

V rámci stejné série testů se objevil také luxusní elektrický model Volvo EX90. Ještě donedávna by se dalo čekat, že právě Volvo bude automatickou volbou, pokud jde o bezpečnost, ale přestože jde o mnohem luxusnější a dražší auto, není to tak. Volvo je až čtvrté. A to docela výmluvně naznačuje, jak se poměry na trhu mění.

Za Leapmotorem na druhém místě následuje v žebříčku nový benzinový evropský Mercedes-Benz CLE a hned po něm další čínský elektromobil Hongqi EHS7, který je rozměrově prakticky srovnatelný s BMW iX. Na pátém místě je BYD Seal 6, na šestém modernizovaná Tesla Model Y a na sedmém CUPRA Formentor.

Z celkových 23 nově testovaných vozů byly čtyři z Číny a všechny získaly maximální pětihvězdičkové hodnocení. Ještě nedávno těžko představitelný scénář.

TOP 7 Hodnocení Ochrana dospělých cestujících Ochrana dětských cestujících Ochrana zranitelných účastníků provozu Asistenční systémy bezpečnosti
Leapmotor B10 5 * 93 % 93 % 84 % 85 %
Mercedes-Benz CLE Coupé 5 * 93 % 89 % 87 % 83 %
Hongqi EHS7 5 * 93 % 85 % 82 % 83 %
Volvo EX90 5 * 92 % 93 % 82 % 86 %
BYD SEAL 6 5 * 92 % 90 % 84 % 85 %
Tesla Model Y 5 * 91 % 93 % 86 % 92 %
CUPRA Formentor 5 * 91 % 86 % 79 % 77 %

V celkovém pořadí vede Tesla z Číny, hned za ní Nio s rekordním skóre

Pokud se ovšem člověk podívá na celkové pořadí bezpečnosti podle Euro NCAP, na vrcholu stále stojí Tesla Model 3 vyráběná v Číně. Zajímavé je, že v samotné ochraně posádky má „jen“ 90 %, tedy méně než někteří konkurenti. Vyniká však v dalších hodnocených oblastech, což jí v součtu stačí na první místo.

Skutečným překvapením je druhá příčka. Obsadil ji model Nio Firefly, auto rovněž z Číny. V ochraně posádky získal 96 %, což je nejvyšší hodnota, jakou kdy Euro NCAP zaznamenalo. Za touto dvojicí následuje Tesla Model Y, poté Smart #5 a BYD Seal 6. A i to jsou čínská auta, z čehož je patrné, že auta z Číny už nejsou někde na okraji tabulky, ale přímo v její špičce.

Je však třeba dodat jeden důležitý detail. Auta, která se z Číny do Evropy dovážejí, nejsou jednoduše převzaté domácí verze. Podle zástupců čínských automobilek, které na evropském trhu působí, se evropské specifikace v mnoha ohledech liší. Aby auta splnila přísné evropské předpisy, ale i zákaznická očekávání, dostávají celou řadu úprav a vylepšení. Jejich vyšší cenu ve srovnání s tou v Asii tak nezpůsobují jen dovozová cla, ale i bohatší a tedy i dražší výbava a přidané bezpečnostní výztuhy nebo další technologie navíc.

Několik manažerů čínských značek otevřeně přiznává, že evropský zákazník je náročnější a že vozy pro zdejší trh musejí být technicky vyspělejší než ty, které prodávají na domácím trhu. Právě tyto „evropské“ verze pak v testech Euro NCAP dosahují těchto výsledků.

Šéf Euro NCAP Aled Williams k současnému vývoji říká, že je potěšující sledovat, jak automobilky míří k celkové excelenci v oblasti bezpečnosti. Podle něj už není pravda, že „neexistuje špatné auto“, ale platí, že bezpečných aut je na silnicích výrazně víc než dříve. I to ukazuje, jak velký posun celý obor udělal.

Když někdo řekne, že čínská auta jsou nebezpečná…

Pověst „levného a nebezpečného“ produktu se u čínských aut drží dlouhodobě. On k takovému vnímání rozhodně dříve důvod byl, ale aktuální výsledky z nárazových a bezpečnostních testů Euro NCAP jsou jasná. Kdo dnes tvrdí, že čínská auta jsou špatně vyrobená a představují riziko, už, zdá se, nemá úplně pravdu. Samozřejmě to ale stále neplatí pro úplně všechna čínská auta…

💸 Ceny pojištění rostou!

Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.

📊 Porovnat a ušetřit

Zabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

Štítky: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru