Už více než rok bojujeme s koronavirovou krizí, která úplně změnila život na celé planetě. Kromě lidského zdraví se to ale týká i firem a výroby produktů. Kvůli krizi není dostatek materiálu například na polovodiče, takže automobilky nemají potřebné chipy, ale teď začínají být problémy i s nedostatkem gumy. Výrobci pneumatik tak možná nebudou mít z čeho vyrábět pneumatiky a dodávat je automobilkám do výroby.
Výrobci aut už v loňském roce omezovali nebo úplně zastavovali výrobu, tehdy ale hlavně kvůli omezením s koronavirem. Jenže děje se to i letos, ačkoliv s jiným důvodem. Nemají dostatek součástek, bez nichž se dnes žádné moderní auto neobejde. Podle některých analytiků toto omezování výroby (kvůli nedostatku mikrochipů) způsobí ztráty více než 60 miliard dolarů. Teoreticky se totiž celá situace vyřeší až na přelomu tohoto a příštího roku.
Jenže to není vše, v tuto chvíli se zdá, že začíná další krize. Tentokrát má jít o nedostatek gumy. A z gumy se vyrábějí hlavně pneumatiky, které jsou pro jízdu autem zásadní. Výrobu ve svých továrnách už kvůli tomu omezil koncern Continental-Barum, ale i další světoví hráči jako Goodyear, Pirelli a Michelin.
A proč tomu tak je? Nedostatek gumy způsobilo několik faktorů. Kromě dlouhodobé nepříznivé situace s přírodními podmínkami, jsou to také choroby, oslabující pracovníky kaučukových plantáží. I sami farmáři navíc rozlohu svých plantáží redukují. Výrobci na ně totiž tlačili s výškou výkupní ceny, která se dostala na tak nízkou hodnotu, že už se farmářům nevyplácelo kaučuk pěstovat a přešli na jiné plodiny. Nejhorší situace je zejména ve Vietnamu a Thajsku, tedy v zemích, které jsou pro produkci gumy nejzásadnější. Nové kaučukové plantáže skoro nevznikají.
Na jedné straně farmářům sice v posledním roce pomohl příchod koronavirové pandemie, protože poptávku po gumě zvýšil. Nikoliv však kvůli výrobě pneumatik, ale kvůli výrobě různých ochranných prostředků – zejména rukavic a obalů, na které nelze použít chemicky vyráběnou gumu z ropy. Na té druhé ale naopak zase klesl od výrobců automobilů, kteří kaučuk používají na různá těsnění a izolační prvky. Toho využila Čína a začala zásoby kaučuku skupovat. Z Vietnamu v meziročním srovnání dovoz kaučuku navýšila, naopak například USA jej o 20 % snížily (je to právě hlavně nižší poptávkou výrobců pneumatik).
Teď se však dostáváme do situace, kdy už kaučuk začíná chybět. Nejvíce se to projeví v horizontu několika následujících měsíců. Už teď ale jeho cena roste (u nás nejen sama o sobě, ale i posilováním eura). Robert Meyer, bývalý generální ředitel gumárenské společnost Halcyon Agri Corporation Limited předpokladá v následujících pěti letech další výrazný násrůst ceny. Ta by měla být až dvojnásobná ve srovnání s tím, jaká je dnes.
Samotné automobilky zatím problémy s nedostatkem pneumatik nehlásí, ostatně sami si je nevyrábějí, ale mají domluvené dodavatele přímo z řad výrobců pneumatik. S těmi mnohdy dlouhodobě a úzce spolupracují, protože občas vyvíjejí pneumatiky přímo pro ten konkrétní model auta. Jenže ve výrobě se nedrží sklady, výroba probíhá v tzv. režimu „just-in-time“, tedy tak, že zboží přijde a je rovnou namontováno.
Pokud by však tento problém pokračoval, jen to na dlouho. Na rozdíl od obnovení výroby polovodičů to nebude otázka týdnů, ale let, protože založit a vypěstovat kaučukovníkovou plantáž trvá přibližně 7 let.