I zbrusu nová auta, která právě opustila autosalon, mohou mít výrobní vady, jež ohrožují bezpečnost svých řidičů a pasažérů. Přestože se tyto problémy mohou projevit až postupem času, výrobci jsou ze zákona povinni svolat vozidla, kterých se týkají. Postižená auta pak zdarma v servisech opraví.
Řada řidičů na tyto výzvy ovšem nereaguje, a na silnicích tak zůstává značný počet automobilů s neopravenými defekty. Odborníci ze společnosti carVertical proto provedli studii, jejímž cílem bylo zjistit, ve kterých zemích je riziko koupě ojetého vozu s neřešenými problémy tohoto typu nejvyšší.
Studie analyzovala přehledy historie vozidel, která si uživatelé portálu zakoupili v období od ledna 2023 do září 2024, a vyčíslila podíl těch, které obsahovaly údaje o svolávacích akcích. Data společnosti zároveň umožnila určit, zda byla svolávací akce vyřešena, nevyřešena či zda její výsledek zůstává neznámý.
Proč jsou některé modely svolávány k opravám?
Svolávací akce jsou v automobilovém odvětví poměrně běžným jevem, který se týká prakticky každého výrobce. Mezi nejčastější příčiny přitom patří problémy s airbagy, bezpečnostní pásy, brzdami či elektrickými svazky. Většina výrobních vad se řadí mezi drobné, některé z nich však mohou představovat závažné bezpečnostní riziko, kvůli kterému se nedoporučuje vozidlo, dokud nebude sjednána náprava, vůbec používat.
„S tím, jak se automobily postupně čím dál více modernizují a obsahují více a více elektronických komponentů, narůstá i četnost svolávacích akcí. Naštěstí je většina chyb řešitelná v rámci pravidelných prohlídek a řidiči tak nejsou zbytečně obtěžováni,“ uvádí Matas Buzelis, odborník na automobilový trh ze společnosti carVertical.
Některé výrobní vady však mohou mít fatální důsledky. V roce 2013 proletěla světem zpráva o závadných airbazích pocházejících z produkce japonské společnosti Takata, což způsobilo závažné bezpečnostní problémy u milionů vozidel. Automobilky jako BMW, Chrysler, Ford, Honda, Mazda, Nissan a Toyota okamžitě svolaly všechny vozy s airbagy od společnosti Takata, navzdory těmto opatřením však došlo ke smrtelným nehodám a závažným zraněním. Navíc se i po deseti letech stále lze na trhu s ojetými vozidly setkat s automobily, které jsou vybaveny těmito poškozenými airbagy.
V Česku jsou svolávací akce méně časté než v ostatních zemích
Mezi vozidly, která byla v Česku prověřována prostřednictvím platformy carVertical, byla minimálně jednou svolána k opravě pouhá 4 % z nich. To nás umisťuje na dvacáté třetí místo z celkového počtu dvaceti šesti zemí zahrnutých ve studii. U přibližně 28.5 % z těchto vozidel byl problém vyřešen, většina však dále jezdí po silnicích s neopravenými závadami nebo bez bližších informací o jejich stavu.
„Při koupi ojetého automobilu je zásadní prověřit, zda jeho výrobce v minulosti nevydal svolávací výzvu, a pokud ano, pak i to, zda byl problém, jehož se týkala, vyřešen. Opomíjení svozu především ohrožuje bezpečnost vozidla, ale může rovněž časem vést k mechanickým závadám,“ vysvětluje Buzelis.
Nejčastěji se svolávají auta z jihoevropských států
Mezi všemi zeměmi zahrnutými do studie měly největší podíl svolaných vozidel Portugalsko (18.2 %) a Řecko (17.6 %), v těsném závěsu za nimi se pak umístilo Španělsko (14.5 %), Bulharsko (13.9 %) a Německo (11.5 %).
Počty automobilů, u nichž byly příčiny svolávací akce vyřešeny, se však v těchto zemích liší. V Portugalsku zareagovalo na výzvu pouhých 38 % řidičů, zatímco v Řecku 50.2 %, ve Španělsku 42.2 %, v Bulharsku 42.6 % a v Německu 48.5 % majitelů. Tyto výsledky ukazují, že řada řidičů bere výrobní vady na lehkou váhu a nepovažuje jejich řešení za prioritu. Nejnižší počet svolávacích akcí byl zjištěn ve Velké Británii (3.1 %), Belgii (3.1 %) a ve Spojených státech (3.2 %).
Vzhledem k vysokému poměru nevyřešených výrobních vad a stále se zvyšující technologické náročnosti je pro zákazníky klíčové, aby se při koupi automobilu o toto téma sami proaktivně zajímali. Měli by proto využít online databáze k prověření proběhlých svolávacích akcí, zkontrolovat provedené opravy a ujistit se u výrobce i autorizovaného servisu, že je vůz bezpečný.
TIP: Prověření ojetého auta před koupí
Ověřte si historii vozidla a vyhněte se nákladným problémům. Zadejte číslo VIN a okamžitě získejte přehled o historii auta. Více zde.