Máloco v automobilovém světě vyvolalo tak velké diskuze, jako je chystaná emisní norma Euro 7. Jakkoliv je Evropskou unií plánována s bohulibým cílem snížit emise, reakce automobilového průmyslu, ale i českých politiků, jsou odmítavé. Někteří vládní činitelé normu dokonce nazývají jako spornou.
Velké výhrady má například Petr Staněk (ODS), podle kterého sněmovní Výbor pro evropské záležitosti podpořil rámcovou pozici vlády ke spornému návrhu EU na zavedení přísnějších a rozsáhlejších emisních limitů u všech typů vozidel na evropských silnicích. Podle Staňka tak poslanci vyslyšeli varování zástupců automobilového průmyslu i odborníků, kteří upozorňují, že požadavky navržené Evropskou komisí povedou k významnému zdražení a snížení dostupnosti automobilů a ve výsledku přispějí k tomu, že v Evropě budou déle jezdit starší vozidla, která způsobují řádově vyšší znečištění.
„Navrhovaná regulace má dokonce dopadnout také na elektromobily, protože se mají nově měřit mimo jiné emise částic z brzd a otěr pneumatik. Evropská komise tak nepřímo navrhuje zdražit i čistou mobilitu, o kterou doposud cestou omezování spalovacích motorů usilovala. Jde o zcela nesmyslný, nereálný a špatně načasovaný návrh a je dobře, že česká vláda ho odmítla,“ komentoval hlasování výboru Pavel Staněk. Za zcela absurdní považuje fakt, že návrh operuje s limity nových typů emisí, aniž by bylo zřejmé, jakou technologií a způsobem budou měřeny. Otázky budí také nová pravidla pro testování v extrémních podmínkách nebo záměr instalovat do aut on-line monitorovací jednotky.
„Silniční doprava se na emisích CO2 podílí významnou měrou a je logické hledat cesty, jak tyto emise snižovat. Rozhodně to ale nesmí být za cenu tvrdých sociálních a ekonomických dopadů na náš průmysl a běžné uživatele vozů. Auto není a nesmí být luxus pro vyvolené a jeho dostupnost je navzdory tlaku na technologický pokrok nezbytné zachovat. Svou radikální environmentální politikou Komise jen hazarduje s důvěrou občanů a přispívá k prohlubování propasti mezi vznosnými cíli a reálnými potřebami lidí,“ dodává Staněk.
K chystané normě jsou skeptické také odbory Škody Auto, které rozhodnutí o rychlém nástupu normy Euro 7 označily za arogantní. „V této podobě by norma Euro 7 zcela zásadně změnila pozici nejen koncernu Volkswagen, kam patří značka Škoda, ale i ostatních evropských automobilek. Prostě je to opravdu rána do zad. Celá negace by se již začala projevovat velmi brzy, a to od roku 2025 s přípravou už od roku 2024. To je doslova za rohem. Musíme tedy všichni bojovat, každý, kdo může a umí a má kompetenci. Zároveň je třeba se připravit na tvrdší momenty naší budoucnosti. Ono už stačí samo o sobě přerozdělování modelů, baterií a dalších komponent v rámci koncernu Volkswagen, nevyjímaje Gigafactory. Je jasné, že své místo na slunci díky tradici a veškerému umu obhájíme, ale jaké budou oběti? Kolik pracovních míst zůstane ohroženo? V jak krátké době zvládneme rekvalifikace, kolik technických parametrů musíme splnit, kolik vydělat peněz a investovat? Je to složité i pro dodavatelský průmysl v České republice a také pro samotnou Českou republiku, kde je automobilový průmysl dominantní,“ popsaly odbory Škody Auto.
Norma Euro 7 je součástí Návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady o schvalování typu motorových vozidel a motorů a systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla s ohledem na jejich emise a životnost baterií. Nová pravidla jsou palivově a technologicky neutrální a stanoví stejné limity bez ohledu na to, zda vozidlo používá benzín, naftu, elektrické pohony nebo alternativní paliva. S návrhem přišla Evropská komise v listopadu loňského roku a připomínky k návrhům spolu s Českou republikou uplatnily i další členské státy včetně Německa a Francie. V současnosti je návrh projednáván v Parlamentu ČR.
To jsem zvědav, jestli Uršulka už má elektroauto, když to tak tvrdošíjně prosazuje. Takový jsou „nejlepší“, ze svýho by to platit nechtěli, ale vnucovat jinejm kdejakej nesmysl…