Přestože nabídka ojetých automobilů v červenci opět poklesla, stejným směrem se vydal i medián ceny, který po dlouhých letech ovlivněných pandemií a válkou na Ukrajině klesl o devět tisíc na 199 990 korun. Celkem český trh ojetin nabídl v červenci 104 533 ojetin, což je o šest tisíc méně než předešlý měsíc. Mírně se ale zvýšilo stáří inzerovaných aut a také počet kilometrů na tachometru. Vyplynulo to z analýzy trhu, kterou pravidelně provádí společnost AURES Holdings.
„Poslední měsíce dochází postupně ke stabilizaci českého sekundárního automobilového trhu. V červenci na to navázal další pozitivní trend, kdy konečně začala cena ojetých automobilů klesat. Je to sice doprovázeno i mírným poklesem v nabídce, to je ale spíše dáno letní sezónou, kdy lidé méně častěji nabízí automobily k prodeji. Poptávka ale naopak neklesá,“ vysvětlil Petr Vaněček, provozní ředitel a člen představenstva skupiny AURES Holdings.
Český trh ojetin nabídl v červenci 104 533 ojetých aut, tedy o šest tisíc méně než v předešlém měsíci. Střední hodnota ceny poklesla o devět tisíc korun na 199 990 Kč. Mírně stouply hodnoty věku (medián 10,7 roku) a počtu najetých kilometrů na tachometru (156 000 km). „Mírný nárůst stáří aut je způsobený lehkým úbytkem zánovních aut v nabídce. Nicméně i v případě zánovních automobilů můžeme vidět pokles ceny, a to dokonce meziměsíčně o jedenáct tisíc korun na 639 000,“ doplnil Vaněček. Pokles ceny je znát i u vozů na alternativní pohony. Například cena hybridů klesla v červenci dokonce o 24 900 korun a pohybovala se nejčastěji na úrovni 625 000 Kč. Ojeté elektromobily se prodávaly za 800 000 korun.
V sousedních zemích dochází postupně také ke stabilizaci trhu, ale s menším zpožděním. V Polsku trh nabídl meziměsíčně stejně automobilů, a to 200 075. Střední cena stále ještě roste, ale již mírnějším tempem a pohybovala se minulý měsíc nejčastěji na hodnotě 171 108 Kč (31 500 PLN). Naopak Slovensko zažívá výrazné oživení nabídky, která meziměsíčně stoupla o více než 8 % na 61 247 ojetých aut. Střední hodnota ceny tu je oproti sousedním trhům stále vysoko, a to 241 576 Kč (9 999 EUR).
„Přestože na polském i slovenském trhu meziměsíčně střední hodnota ceny opět stoupla, mohla by se situace s druhou polovinou léta uklidnit stejně, jako v červenci v tuzemsku. Na obou trzích roste převážně nabídka zánovních automobilů, což ovlivňuje i vyšší průměrnou cenu ojetin nabídnutých na místních trzích. Cena tu ale stejně jako v Česku u těchto aut meziměsíčně klesá. Zároveň mají naši sousedé v nabídce o něco mladší a méně ojeté vozy,“ upřesnil Petr Vaněček.
Nejčastěji nabízenou značkou na českém trhu byla opět domácí Škoda s 25 793 nabídnutými vozy, následoval Volkswagen (14 277 aut) a Ford (7 202 aut). Z modelů aut bylo inzerováno nejvíce vozů Škoda Octavia (9 930 aut), Škoda Fabia (6 420 aut) a Škoda Superb (3 306 aut). 20 % nabízených aut bylo ve verzi kombi a jen o 600 méně SUV. Nejčastěji jste v nabídce našli vozy v dieselu (44,2 %), dále pak v benzínu (32,6 %). S ohledem na mírný pokles celkové nabídky klesl i počet alternativních paliv jako jsou meziročně stále oblíbenější elektromobily nebo hybridy. Nejvíce v tuzemsku nabízeným elektromobilem je stále BMW i3 (8,8 %) a hybridem Toyota C-HR /9 %).