Pokud jste odkládali nákup elektromobilu a čekali na státní dotace pro fyzické osoby, můžete přestat. Český Senát zaujal jasný postoj a odmítl jakékoliv plošné pobídky pro občany, navzdory plánům Evropské komise. Ministr dopravy Martin Kupka to označil za kontraproduktivní. Co to znamená pro budoucnost elektromobility v Česku a proč se vláda staví proti?
V rámci strategického dialogu předložila Evropská komise akční plán pro automobilový průmysl. Navrhla jej tak, aby mohl automobilový průmysl prosperovat, vytvářet nová pracovní místa, stimulovat ekonomický růst a zároveň ochraňovat životní prostředí pro budoucí generace. „Komise pracuje na způsobech, jak zvýšit poptávku po evropských vozidlech s nulovými emisemi – poskytuje pobídky s cílem motivovat lidi k přechodu na vozidla s nulovými emisemi. urychluje zavádění dobíjecích stanic prostřednictvím iniciativy evropských koridorů pro čistou dopravu, posiluje důvěru spotřebitelů díky opatřením, jako jsou lepší možnosti opravy baterií, podporuje systémy sociálního leasingu pro nová a ojetá vozidla s nulovými emisemi s cílem zpřístupnit udržitelnou dopravu všem,“ popisuje Evropská komise.
Jenže právě s těmi pobídkami (tedy dotacemi) má český Senát problém a jakoukoliv podobnou podporu odmítá. „Nepotřebujeme to, ve výsledku se obáváme, že opatření by byla kontraproduktivní,“ řekl senátorům ministr dopravy Martin Kupka. „Koncept sociálního leasingu pro elektromobily navrhovaný Francií, jenž znamená dotační programy, by byl znovu „umělý“ a mohl by tyto automobily zdražit,“ uvedl. Zavádění bezemisních vozidel do firemních vozových parků by mělo zůstat podle ministra na rozhodnutí a odpovědnosti jednotlivých společností, nemělo by se tak dít tlakem evropské regulace.
Horní komora parlamentu se naopak kladně postavila k záměru vytvořit v Evropské unii celý řetězec vývoje a výroby baterií a podpořila vznik vývojových a zkušebních center autonomních vozidel. Vyzvala k urychlení zavádění dobíjecí infrastruktury. Kupka zopakoval, že Česko chce zrušení zákazu prodeje vozidel se spalovacími motory po roce 2035. Regulace je podle něho zbytečná. „Vytvořil se plán, který se musí přehodnotit. Pokud se nepřehodnotí, tak to oslabí náš průmysl,“ uvedl senátor STAN Ondřej Lochman.