Společnosti Bosch a Mercedes-Benz dosáhly důležitého milníku na cestě k automatizovanému řízení: Spolkový úřad provozu motorových vozidel (KBA) schválil jejich plně automatizovaný parkovací systém v parkovacím domě P6 provozovaném společností APCOA na stuttgartském letišti. Jedná se tak o první plně automatizovaný parkovací systém bez řidiče na světě, který byl oficiálně schválen pro komerční užití v souladu s normou SAE úrovně 4. Technologický pokrok v oblasti automatizovaného řízení hraje klíčovou roli v mobilitě budoucnosti. Řízení a manévrování přebírá vozidlo a infrastruktura parkovacího domu: Řidič se místo hledání parkovacího místa a proplétání se ve stísněných garážích může věnovat jiným věcem, a neztrácet tak svůj drahocenný čas.
„Světově první povolení provozu naší plně automatizované parkovací funkce bez řidiče, kterou jsme vyvinuli společně s naším technologickým partnerem Bosch, ukazuje: Vedoucí postavení v oblasti inovací a ‚Made in Germany‘ jdou ruku v ruce,“ říká člen představenstva společnosti Mercedes-Benz Group AG a technický ředitel pro vývoj a nákup Markus Schäfer. „Po uvedení systému 3. úrovně DRIVE PILOT na trh budeme brzy nabízet systém 4. úrovně pro parkování INTELLIGENT PARK PILOT – to vše v průběhu letošního roku. Ukážeme tak našim zákazníkům, jak mohou technologie zlepšit každodenní život a jak mohou naši zákazníci získat drahocenný čas.“
„Parkování bez řidiče je důležitou součástí automatizované mobility. Plně automatizovaný parkovací systém vyvinutý společně s naším partnerem Mercedes-Benz ukazuje, jak daleko jsme na této vývojové cestě již došli. Každodenní svět automatizovaného řízení začíná parkováním bez řidiče,“ říká Dr. Markus Heyn, člen představenstva společnosti Bosch a předseda divize Mobility Solutions. „Společnost Bosch se od samého počátku zaměřila na inteligentní infrastrukturu parkovacích domů. Tímto jsme stanovili standardy. Naším cílem je v budoucnu vybavit odpovídající technologií infrastruktury další parkovací domy – v příštích letech by jich mělo být po celém světě již několik stovek.“
„Jsme nesmírně rádi, že se nám společně s našimi partnery ze společností Bosch, Mercedes-Benz a stuttgartského letiště podařilo vyvinout propojený systém pro bezkontaktní parkování bez řidiče. Naše digitální platforma APCOA FLOW umožňuje rezervaci parkovacích míst, bezkontaktní přístup do parkovacího domu a automatické vyúčtování parkování,“ poznamenává Frank van der Sant, člen představenstva a obchodní ředitel společnosti APCOA PARKING Group. „Pro naše zákazníky to znamená obrovský přínos v oblasti pohodlí: spolehlivost plánování, úspora času, krátké vzdálenosti a bezkontaktní a bezhotovostní parkování.“
„Jako letiště jsme hrdí na to, že se zde koná tato světová premiéra,“ říká Walter Schoefer, mluvčí vedení společnosti Flughafen Stuttgart GmbH. „Projekt ukazuje, jak silná je inovační síla v našem regionu. Automated Valet Parking je pro naše cestující skutečným komfortem a časovou výhodou. To platí zejména tehdy, když spěchají a chtějí na letišti rychle zaparkovat.“
“Parkování bez řidiče je důležitou součástí automatizované mobility. Plně automatizovaný parkovací systém vyvinutý společně s naším partnerem Mercedes-Benz ukazuje, jak daleko jsme na této vývojové cestě již došli. Každodenní svět automatizovaného řízení začíná parkováním bez řidiče,” říká Dr. Markus Heyn, člen představenstva společnosti Bosch a předseda divize Mobility Solutions.
Technologie parkování bez řidiče
Vjedete na parkoviště, vystoupíte a necháte vozidlo zaparkovat kliknutím v aplikaci v chytrém telefonu – automatická parkovací služba, nazývaná také Automated Valet Parking, se obejde zcela bez řidiče. Zatímco řidič již opustil parkoviště a může získaný čas využít jinde, vozidlo samo dojede na přidělené parkovací místo a zaparkuje. Stejným způsobem může vozidlo v případě potřeby opět přijet. Inteligentní infrastruktura od společnosti Bosch instalovaná v garáži spolupracuje s technologií vozidel Mercedes-Benz. Senzory Bosch v garáži monitorují jízdní koridor a jeho okolí a poskytují informace pro řízení vozidla. Technologie ve vozidle převádí informace z infrastruktury na jízdní manévry. Tímto způsobem mohou vozidla také samostatně vyjíždět a sjíždět po rampách a měnit podlaží v domě. Pokud senzory infrastruktury zaznamenají překážku, vozidlo bezpečně zastaví a v jízdě pokračuje až tehdy, když je trasa opět volná.
Společnosti Bosch a Mercedes-Benz získaly již v roce 2019 první výjimečné povolení systému Automated Valet Parking na světě pro provoz vývojových vozidel bez lidského dohledu v rámci muzea Mercedes-Benz ve Stuttgartu. Nyní udělené povolení jde nad tento rámec a umožňuje komerční užití se soukromými vozy v parkovacím domě P6 na stuttgartském letišti. Základem povolení je zákon umožňující jízdu bez řidiče v souladu s SAE úrovní 4 pro motorová vozidla (Německo bude lídrem v automatizovaném řízení, anglicky), který v Německu vstoupil v platnost v červenci 2021. V úzké koordinaci se Spolkovým ministerstvem pro digitalizaci a dopravu (BMDV) a již zmíněným KBA byl zákon aplikován na tento parkovací systém. Dne 20. 5. 2022 byla německým Spolkovým sněmem schválena vyhláška o provozu autonomních vozidel (Autonome Fahrzeug-Genehmigungs- und Betriebsverordnung), která specifikuje požadavky na vozidla SAE úrovně 4 v rámci německého zákona o provozu na pozemních komunikacích.
Společnosti plánují postupné zavádění služby parkování bez řidiče v parkovacím domě P6 na stuttgartském letišti – první zákazníci s vozidly tříd S a EQS vyrobených od července 2022 včetně, pro jejichž varianty je k dispozici Mercedes me connect služba INTELLIGENT PARK PILOTii a kteří si ji aktivovali, budou moci ode dne aktivace využívat tuto funkci v každodenním provozu v parkovacím domě P6 provozovaném společností APCOA na stuttgartském letišti. Poté, co si řidič předem zarezervuje parkovací místo prostřednictvím aplikace Mercedes me, může vozidlo zaparkovat v předem definovaném prostoru pro odstavení. Proces parkování se spustí v aplikaci Mercedes me po vystoupení všech cestujících. Parkovací systém zkontroluje, zda je příjezdová cesta k rezervovanému parkovacímu místu volná a zda jsou splněny všechny ostatní technické požadavky. V takovém případě řidič v aplikaci obdrží potvrzení, že jeho vozidlo bylo převzato inteligentní infrastrukturou a může opustit parkoviště. Vozidlo se pak automaticky rozjede a dojede na parkovací místo. Pokud se řidič rozhodne se svým vozem odjet, může ho opět pomocí aplikace „přivolat“ do předem definované oblasti vyzvednutí.