V minulém týdnu podepsalo BMW Group dohodu o porozumění s vedením nizozemského města Rotterdam. A jaký je důvod? Automobilka chce s nizozemským městem úzce spolupracovat na budoucnosti městské mobility. V rámci akce BMW Group Visionary Mobility Experience ale zástupci obou subjektů probírali možnosti autonomních dopravních prostředků a čistějších ulic – a to jak z pohledu menšího počtu aut, tak i z pohledu ekologie díky bezemisní jízdě. Zjednodušeně řečeno: Rotterdam chce méně emisí, ale neví jak. Naopak BMW chce posunout elektrickou mobilitu dál a hledá správný směr. Dohoda by tedy měla být prospěšná oběma stranám.

Budoucnost autonomních aut je nejistá, respektive doba, kdy se nám do života dostanou. Jakkoliv jsou již po běžných silnicích autonomní auta testována, legislativa na ně zatím příliš nepamatuje. Jejich přínos by měl být ale podle samosprávy města Rotterdam hned v několika věcech. Díky autonomním automobilům by nebylo třeba dopravních značek, nehodovost by se snížila na 0 % a autonomní auta by nemusela parkovat na ulicích, ale mohla by být “schovaná” někde v parkovacím domě a pro posádku přijet jen tzv. “na zavolání”.

Důvod, proč si BMW vybralo právě Rotterdam je prý jasný. Je to v oblasti elektrifikované mobility a technologií prý jedno z těch měst, která jsou v tomto nejdál v Evropě. Rotterdam chce totiž už do roku 2050 zcela bezemisní město. V tomto roce by se už po městě neměl pohybovat jiný dopravní prostředek (skútr, motorka, auto, autobus či nákladní auto) než ten, který je na elektřinu, tedy 100% lokálně bezemisní. Mimochodem od roku 2025 nebude Rotterdam kupovat žádné nové autobusy, než ty na elektřinu. Rok 2030 má pro samosprávu být závazný v tom směru, že všechny služební dopravní prostředky (ať už přímo ty městské nebo společností, v nichž má město jakýkoliv podíl) budou 100% elektrické.

Rotterdam-2

Vůbec prvním hmatatelným projektem bude aplikace “Electric City Drive”, která bude určena pro řidiče plug-in hybridů BMW Group, ať už jde o BMW nebo MINI. Jde o aplikaci určenou pro chytrý mobilní telefon, který bude kabelem propojen s autem. Aplikace bude spolupracovat s mapami, ve kterých jsou vyznačeny zóny, kde by měli řidiči jezdit výhradně na elektřinu tak, aby co nejvíce omezili nejen hluk (nenastartované spalovací motory nebudou vydávat žádný zvuk), ale hlavně nevypouštěli žádné emise.

Čistě elektrické zóny jsou vyznačeny v aplikaci v telefonu na mapě, po propojení telefonu s autem navíc po vjezdu do této zóny vyskočí tzv. pop-up okno s informací o tom, že jste do zóny vjeli, na displeji palubního systému. Vaším úkolem je přepnout svůj plug-in hybrid do módu “max eDrive”, jenž přepne auto do čistě elektrického režimu a dokud nedojde energie v bateriích, spalovací motor nepustí.

Pokud auto do režimu max eDrive nepřepnete, nic se nestane. Nejde o povinnost, jde spíše o to, aby se lidé v plug-in hybridech naučili více využívat jízdu výhradně na elektřinu. Elektrické zóny jsou totiž hlavně v centru Rotterdamu a v místech, kde je vysoký výskyt aut anebo lidí.

BMW-Rotterdam-Electric-City-Drive -mapa

Pokud ale chcete pomoci klidu ve městě, aplikace vám k tomu skvěle pomůže. Budete-li jezdit ekologicky, aktivovat režim max eDrive tam, kde máte, a naopak ho budete deaktivovat tam, kde není potřeba (dálnice a podobně – za jeho aktivaci tady se vám totiž body odečítají), budete sbírat v aplikace body. Své jízdní dovednosti pak budete moci porovnávat mezi ostatními uživateli v obsáhlých statistikách.

Pokud se do programu zaregistrujete – můžete to udělat tady, ale pokud se nepohybujete po Rotterdamu, je to docela zbytečné – obdržíte zdarma jako poděkování tzv. Rotterdampas, který vám poskytne slevy na aktivity, které město nabízí, některé pro vás pak dokonce mohou být zdarma. Registrace do projektu končí 19. září a začíná se hned o den později. Sbírání dat bude trvat 12 týdnů.

A co je úkolem? Město chce zjistit, co by se dalo na městě a dopravě v něm zlepšit. Chce vědět, kde jsou případné problémy, které řidiče plug-in hybridů obtěžují, které jim ztěžují používání čistě elektrického módu bez zásahu spalovacího motoru a podobně.

Projekt je určen výhradně pro plug-in hybridní modely BMW a MINI (viz seznam níže), majitelé aut jiných značek se do něj zapojit nemohou.