BMW řady 3 (E36) patří dnes už mezi legendární auta. Bylo skvěle ovladatelné, dobře vybavené a ve verzi M3 je dnes ceněno zlatem. Pokud je tedy v dobrém stavu. Ovšem E36 ve verzi Compact se takového věhlasu rozhodně nedočkalo. Je menší, s kratší zadní částí a říká se mu třeba „trojka pro holky“.

Nejspíš právě kvůli designu se většina lidí tomuto modelu spíše vysmívá, důkazem budiž nedávný facebookový příspěvek jednoho ze zahraničních automobilových magazínů. I když na fotce je tedy už novější generace E46.

Co když vám ale řekneme, že existuje Compact ve verzi M3? Zaujali jsme vás? No, moc se neradujte, rozhodně to není něco, co si můžete koupit. Bohužel. Ačkoliv to není moc známo, BMW M3 Compact E36 opravdu existuje. Jen se nikdy neprodával. Automobilka jej vyrobila sama pro sebe, nejspíš jako takový malý experiment. Ovšem jakmile vám prozradíme základní technická data k tomuto modelu, přestanete se tomuto Compactu posmívat.

Přečtěte si také:  Škoda prodávala i v Kanadě. Už tehdy ale soupeřila se značkou Hyundai

Jediný existující kus je z roku 1996 a i přes své proporce má pod kapotou šestiválec z M3 o výkonu 321 koní (mimochodem šestiválec se do Compactu dával i v sérii ve verzi 323 ti). To je stádo, které umí přinést hodně radosti, nicméně je potřeba pamatovat na to, že Compact je kratší než standardní E36, přesně o 23 centimetrů. Přesto ale mají obě auta rozvor stejný. A když je kratší, má také nižší hmotnost, která byla podpořena ještě instalací lehčích skořepinových sedadel Recaro a třeba i použitím Alcantary místo kůže.Výsledkem je hmotnost pouhých 1300 kilogramů, tedy o 150 kilogramů méně než má verze Coupé. 

Auto má také decentní kachní ocas na víku zavazadelníků a decentní koncovky výfuku vykukující ze zadního nárazníku.

Přečtěte si také:  Škoda pokračuje v odhalování 4. generace modelu Fabia. Skica ukazuje výrazný posun v designu

Vlastně je celkem škoda, že BMW nikdy tohle auto neposlalo do výroby a k zákazníkům. Mohlo možná napravit tu pověst, kterou Compact má…