Dnes už neexistuje automobilka, která by nekladla důraz na to, aby její auta byla co možná nejbezpečnější. Ostatně, bezpečnost je velmi častým a ostře sledovaným aspektem při výběru nového vozu. Jenomže sebelepší bezpečnostní systém není samospásný. To ukázala nejnovější studie Americké asociace pro bezpečnost v dopravě (AAA).
Největší problém je dle všeho ve chvíli, kdy se elektronické systémy dostanou do křížku s nepředvídatelným lidským chováním. AAA do testu vzala model od Subaru, Tesly, ale i Hyundai a zjistila, že na řadu nepříjemných situací, které by mohly vést k nehodě, umí systémy reagovat dobře. Šlo například o vyhnutí se srážce s pomalu jedoucímu autem.
Na silnici se však snadno můžeme setkat také s více či méně okrajovými, a ne tak předvídatelnými situacemi. Takovou je například chvíle, kdy protijedoucí řidič z nějakého důvodu přejede do protisměru a těsně před jiného řidiče. Na něco takového je velmi těžké reagovat, většinou není dost času nebo prostoru. A ukázalo se, že jak pro řidiče, tak i pro elektronické systémy. Ani jedno z testovaných vozidel nebylo schopno na tuto hrozbu čelního nárazu jakkoliv reagovat.
SUV jsou pro chodce strašákem. Srážky s nimi jsou fatálnější a pravděpodobnější
Naopak poměrně dobře zvládaly bezpečnostní systémy případnou hrozbu srážky s cyklistou. Všechny testy správného vyhnutí se cyklistovi při jeho předjíždění reagovaly správně. Ovšem ve chvíli, kdy byla testována situace, kdy cyklista vjede z boku před auto, už byla tvrdší oříšek. Ve 33 % všech testů došlo ke srážce, což je podle AAA velmi špatný výsledek.
„Ačkoliv může vypadat dobře, že bezpečnostní systémy zvládly předjíždění cyklisty a reakci na pomalu jedoucí auto, nezpozorování cyklisty, kteří kříží cestu nebo protijedoucí auto je alarmující,“ řekl Greg Brannon, ředitel automobilového inženýrství AAA. „Čelní náraz je nesmrtelnější druh dopravní nehody a systémy by měly být optimalizovány tak, aby této situaci ideálně zabránily,“ dodal.
Asociace zároveň upozorňuje na to, že bezpečnostní systémy jsou řidičům představovány tak, že jim ubírají na práci za volantem. Ve skutečnosti tomu tak ale není. A i jejich přítomnost vyžaduje plné soustředění za volantem. Už jen pro to, že předchozí testy AAA ukázaly, že některé bezpečnostní systémy mají problém i udržet auto v jízdním pruhu. Stačí, aby byla silnice špatně značená.