dopravni-zacpa-adaptivni-tempomat-city-safety

Řidiči často neumějí používat bezpečnostní systémy. Velkou neznámou je pro ně adaptivní tempomat

Autor: Anina Russová - Zdroj: Americká nadace pro bezpečnost v dopravě- Foto: Škoda 11. 4. 2022


Moderní automobily jsou jako pojízdné počítače, někteří dokonce tvrdí, že s auty už mají pramálo společného. Něco na tom je, vždyť často stačí jeden malý a nenápadný kabel, který nepracuje správně a celé auto se zastaví. Všechna nová auta jsou plná různých komfortních a bezpečnostních asistentů, které se mají starat jak o naše pohodlí, tak o bezpečnost. Ukazuje se ale, že řada řidičů vůbec neví, jak některé systémy fungují. A navíc jim často až slepě důvěřují.

Jak ukázala studie Americké nadace pro bezpečnost v dopravě (AAA Foundation for Traffic Safety), problémový je především adaptivní tempomat. Pro některé naprosto běžná věc každodenního použití, pro jiné tajuplný systém, o kterém toho vlastně tak moc neví. Jenomže mezi tím je velká mezera, která může znamenat pořádný problém. Výzkum ukázal, že ti, kteří na téma adaptivního tempomatu nedostali vůbec žádné školení, tedy jim nikdy nikdo nevysvětlil, jak funguje, si to sami nezjistili.

Pak žili v domnění, že systém zvládne bez problému zareagovat na stojící objekt na silnici a to tak, že bezpečně zastaví v jakékoliv rychlosti. Myslí si také, že systém zvládne reagovat třeba na přenosné dopravní značení, jako jsou kužely na silnici. A našli se i tací, kteří jsou přesvědčeni, že systém je udrží v jejich jízdním pruhu. O tom, že na to je jiný asistent vůbec nevěděli.

Nehoda auta s chodci nebo cyklisty: Vážným následkům mají auta zabránit speciálními konstrukčními prvky karoserie a asistenčními systémy

Řada lidí je prý navíc přesvědčena, že systém je možné používat a že bude fungovat za jakýchkoliv povětrnostních podmínek. Jenomže to je velká mýlka. Stačí, aby sněžilo, hodně pršelo nebo byla mlha a adaptivní tempomat, ale i další systémy mohou omezit svou funkci. Vždy o tom ale řidiče informují. Důvod je prostý, kamera nebo radary a lidary prostě dobře „nevidí“. „Dnešní technologie nových aut jsou náročné a průzkum ukázal, že to chce alespoň základní povědomí o tom, jak fungují,“ řekl Gene LaDoucer, regionální ředitel nadace.

Každému doporučuje, a my s ním souhlasíme, aby si řidiči ještě před jízdou pořádně nastudovali, jak jednotlivé systémy fungují, k čemu jsou určeny a kdy je jejich fungování omezeno. Veškeré informace jsou jak na internetu, ale poskytne je samozřejmě také výrobce či přímo prodejce. Podrobně jsou pak popsány v návodu k vozidlu.

Štítky: , , ,

2 názory na “Řidiči často neumějí používat bezpečnostní systémy. Velkou neznámou je pro ně adaptivní tempomat”

  1. Všechny tyto asistenty jsou na draka, jen dělají z řidičů neschopné blbce, kteří se spoléhají na kdeco, ale v provozu se pak neumí absolutně orientovat, zrušit a hotovo.

    1. Souhlasím s vámi. Přiznávám , že hodně jezdím se staršími a starými auty. Asistenty jsou možná dobré pomůcky, ale za řízení vozidla je zodpovědný pouze řidič-člověk – asistent nepředvídá, neodhadne psychopata za volantem od roztržitého nebo řidiče začátečníka. Mám osobní zkušenost, že mi asistent prudce zabrzdil bezdůvodně, přesněji chvějící křoví považoval za chodce na přechodu. Adaptivní tempomat – představte si, že vám selže ventilátor a čelní sklo se zamlží – toto stane při dešti nebo sněžení – v tu chvíli nic nevidíš a tempomat nepracuje jak má. Nepředvídá,že se může něco porouchat. Lidi, spoléhejte pouze na sebe a své možnosti a zkušenosti – asistent za vás do vězení nepůjde

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru