Ačkoliv to za okny zatím vypadá na plynulý přechod z podzimu rovnou do jara, je jisté, že se minimálně několika zimních dnů jistě i ve městech dočkáme. A je dobré na ně nepodcenit přípravu. Na řidiče totiž během takových zimních cest čeká řada nebezpečí, se kterými je dobré počítat dopředu.
V první řadě není dobré zapomínat na zimní obutí. V článku (odkaz je pod tímto odstavcem) si můžete připomenout, jak mají vypadat dobré zimní pneumatiky, jaký mají mít vzorek a kde a kdy je povinné je používat.
Zimní pneumatiky v kostce: přednosti, předpisy a ideální doba nasazení
Krom toho je ale dobré myslet i na další detaily, které tvoří celek, kterým je bezpečné dojetí do cíle cesty. Na to upozorňuje i BESIP, který připomíná následující: „Prioritou je vždy bezpečnost. Jízda v zimních podmínkách klade vysoké nároky jak na vaše vozidlo, tak na vaše jízdní schopnosti. Ujistěte se proto, že jste na tyto podmínky dobře připraveni.“
Bude to znít možná banálně, ale nezapomínejte na limity. A to jak své, tak svého auta či ostatních. BESIP také radí: „Přizpůsobte svou rychlost daným jízdním podmínkám a udržujte bezpečnou vzdálenost od vozidla jedoucího před vámi. Vyhýbejte se situacím, ve kterých by bylo třeba na kluzkém povrchu prudce zabrzdit. Nejdůležitější je stále počítat s nutností brzdění, udržujte proto stále na silnici dostatečnou vzdálenost od ostatních vozidel odpovídající délce vaší brzdné dráhy. Vyhněte se prudkému brzdění a vysokým rychlostem. Nedělejte žádné trhavé pohyby a nezrychlujte příliš rychle (zrychlování by mělo být plynulé). Aby se vám při brzdění nezablokovala kola, snažte se vždy brzdit plynule. Jakmile se kolo zablokuje, dostane se vozidlo do smyku a vy nad ním ztratíte kontrolu. Pokud se tak stane, uvolněte brzdový pedál, a jakmile se vozidlo dostane opět do záběru, začněte střídavě brzdit motorem a pomocí brzdového pedálu. Vozidla vybavená ABS mají výhodu v tom, že se jim při prudkém brzdění nezablokují kola (je možné brzdit a zároveň měnit směr vozidla). Bez systému ABS je nutné brzdit přerušovaně (pumpovat nohou na brzdový pedál), aby se kola nezablokovala. Ale na sněhu je potřeba s brzdovým pedálem zacházet opatrně, i pokud má vaše auto ABS.“
Ke smyku jen krůček
Teď se nebudeme bavit o situacích, kdy smyk vyvoláte schválně, pro své pobavení. V ten moment s ním počítáte a nejspíš tedy také víte, jak se zachovat. Co ale v případě, kdy se vám auto rozuteče do směru, kam nechcete, a kdy to nečekáte? Abyste snížili riziko smyku při jízdě do kopce, zařaďte vyšší rychlostní stupeň, než byste řadili při jízdě v suchém počasí. Aby vaše vozidlo zabíralo bez prokluzu, je zapotřebí plynulé zrychlování. Pokud přesto kola prokluzují, zkuste zařadit vyšší rychlostní stupeň, aby se zmenšila síla kladená na kola. Poté budete schopni čistě zabrat.
Pokud už smyk přijde, pak BESIP radí následující: „Je velký rozdíl mezi mokrou a zasněženou vozovkou – auto se chová více nepředvídatelně a je zde větší nebezpečí nezvládnutí situace. U automobilů s pohonem zadních kol a většiny čtyřkolek jde do smyku obvykle zadní část – zde je nutné točit volantem proti směru zatáčky. Nicméně, i u vozu s pohonem předních kol lze dostat přetáčivý smyk a naopak. Pokud tedy u vozidla s přední hnací nápravou ztratí zadní kola přilnavost s vozovkou (ale přední ji stále mají), získejte znovu rovnováhu mírným přidáním plynu. U vozidla se zadní hnací nápravou sundejte nohu z plynu, dokud kola opět nezískají svou přilnavost k vozovce. Poté jemně přidejte plyn, abyste udrželi konstantní rychlost.“