tankovani-cerpaci-stanice-palivo-bmw-m4-coupe

Benzin i nafta brutálně zdraží, může to být přes 13 korun za litr. Do elektromobilů přesedneme ještě rádi

Autor: EXT - Text: Vladimír Pikora, hlavní ekonom skupiny Comfort Finance Group - Foto: Pavel Srp - 27. 5. 2024


Benzin a nafta brutálně zdraží. Objevují se názory, že to bude až o 13 korun za litr. Všichni nakonec dobrovolně a rychle přejdou na elektrické vozy. Rok 2035 k zákazu spalovacích motorů nebude ani nutný.

Často od kamarádů slyším, že si v roce 2034 koupí poslední nové auto se spalovacím motorem. S tím pak budou jezdit mnoho let, a oddálí tím svůj osobní přechod na elektromobilitu o dvacet let. Jenže když čtete, co odhlasoval Evropský parlament, pochopíte, že nás zelení do elektromobilů naženou mnohem dříve a my do něj budeme spěchat dobrovolně.

Nebudou totiž pracovat jen na tom, že se normální auta už nebudou vyrábět, ale zároveň vám dají víceméně novou daň v takové výši, že normálním lidem znemožní jezdit autem se spalovacím motorem. Pokud budou elektromobily dotovat a zároveň pohonné hmoty šíleně danit, nebude normální auto dávat smysl. Oni vás prostě donutí.

V dubnu letošního roku totiž Evropský parlament odhlasoval, že vznikne nový druh emisních povolenek, které budou uvaleny na mnoho lidských aktivit, kde vzniká uhlík a mezi ně patří i automobilová doprava. Od roku 2027 tak bude dražší benzin i nafta.

Budou auta za pár let jen pro bohaté? Evropské emisní povolenky možná zařídí, že ano

Dostanete takové daně, že budete vždy a všude jezdit autobusem

Protože emisní povolenky skoro na vše budou představovat ohromný zásah do životů běžných lidí, vznikne Sociálně-klimatický fond, do nějž bude směřovat skoro 100 miliard eur. Ten by měl pomáhat jednotlivcům změny přežít.

S novými „daněmi“ se vrátí vysoká inflace. A protože bude najednou vše dražší, běžní lidé finančně nevyjdou, a proto jim úředníci přidělí pomoc. To není nic jiného než přerozdělování peněz typické pro socialismus, o kterém z vlastní zkušenosti víme, že vede k chudobě.

K čemu bude konkrétně využit fond? Peníze motoristů potečou např. do podpory veřejné dopravy, do pořizování elektrických vozů, do carsharingu, elektrických koloběžek apod. To je něco, z čeho dostává majitel šesti či osmiválce osypky. To je něco, co by motoristé pravděpodobně sami od sebe nikdy nepodpořili, ale musí. Svoboda rozhodnutí každého jednotlivce musí ustoupit klimatickým cílům.

O kolik zdraží benzin a nafta? Stojí to za řeč? Není to zase bouře ve sklenici vody?

Růst cen byl původně plánován tak, že by kvůli „nové dani“ zdražily pohonné hmoty jen něco kolem 2,5 Kč za litr, jenže později vznikl strach, že to bude mnohem více. Mnozí experti nyní pro média tvrdí, že cena emisních povolenek bude podstatně vyšší, než dnes očekávají evropské instituce.

Původně totiž bylo zamýšleno, že pokud vyskočí ceny emisní povolenky nad 45 eur, budou na trh vpuštěny další povolenky a nadbytek nabídky nad poptávkou zařídí pokles cen.

Jenže mnozí tvrdí, že nových povolenek bude málo, a proto ceny povolenek vyskočí někam mezi 100 až 300 eur. Pokud by cena byla na 200 eurech za tunu CO2, pak by měl litr dieselu zdražit o 53 centů a benzin o 47 centů.

Syntetická paliva nejsou levná. Předpovědi tvrdí, že cena bude i přes 100 Kč za litr

To znamená, že nám v Čechách nafta zdraží o 13,25 Kč za litr a benzin o 11,75 Kč za litr. To bude brutální zdražení zhruba o třetinu. Jezdit autem bude luxus. Vážně nepůjdete do elektrického auta, které bude nejspíš ještě dotované?

Pokud chceme splnit emisní cíle, musíme mít zkrátka méně spáleného benzinu a nafty, a proto nám dají takové ceny, aby byly cíle splněny. Čím dražší vše bude, tím podle úředníků rychleji zachráníme planetu. Nevím. Možná to je pravda, ale ptal se vás někdo při volbách, zda chcete benzin za více jak 50 korun za litr výměnou za zachráněnou planetu? Já si na to nemohu vzpomenout.

Užívejte si, dokud můžete, zatím to je levné

Jestli si ale myslíte, že zdražením dopravy končíme, mýlíte se. Emisní povolenky budou i na vytápění budov či na leteckou dopravu.

To přinese vysokou inflaci. Dnes nelze odhadnout o kolik, protože nikdo netuší cenu povolenek, ale bude toho hodně. Vyplatí se proto užít si nejbližší dva roky, kdy bude ještě „levné“ cestovat. Pak si vzpomenete na zelené, kteří už léta tvrdí, že není normální, aby jel každý jednou za rok k moři. Mnozí budou prostě sedět doma a zachraňovat klima. Ti, kteří to ovšem v Evropském parlamentu schválili, to jistě ale nebudou. Víme, že největší političtí bojovníci za klima všude létají.

Teoreticky je řešení snadné

Za a: lze emisní povolenky opět zrušit. Na to ale eurobyrokrati nepřistoupí. Jednak kvůli zelené ideologii, ale také kvůli tomu, že by pak chyběly peníze ve veřejných pokladnách. Všechna ta nová opatření jsou totiž vlastně daně.

Za b: Schůdné řešení by mohlo být to, že na trhu s poptávkou kolem bilionů tun CO2, nebudou uvolněny povolenky jen na 20 milionů tun, ale tolik, aby byla cena na 45 eurech. Jenže pak je otázkou, proč to dělat tak složitě, hrát si na trh, když stačí prostě uvalit jednoduchou daň.

Štítky: , , , , , , ,

45 názorů na “Benzin i nafta brutálně zdraží, může to být přes 13 korun za litr. Do elektromobilů přesedneme ještě rádi”

  1. Zase jeden mimoňův pohled na svět.

    Pokud lidé přestanou čepovat naftu a benzin, státům, speciálně ČR vypadne brutální zdroj příjmu ze spotřební daně.

    Mimoto v Evropě (ne místní úrovni) už se dávno konzultuje daň z kilometru v bateriovem voze, aby se to kompenzováno.

    Pan Mimoň taky netuší, ze průmysl dnes funguje na just in zimě, nikdo nedrží zásoby, všechno je na knap a na krev. To v nejbližších 10 letech logisticky nejde vyřešit s EV. Pokud se v důsledku toho bude vyrábět méně, všechno zdrahne, násobně, takže spirála se roztoči úplně ve všem.

  2. Josef Trögl

    To je strašení. Je nicméně pravda, že automobilismus se rozmohl do neúnosné podoby, takže leckde už se reguluje teď. Nicméně trochu věčně.
    1. Praví bojovníci za klima moc nelétají. Třeba pan Niedermayer jezdí zrovna i do Bruselu elektromobilem.
    2. Před revolucí stal benzín 8 Kč a průměrný plat byl nějakých 2500. To by odpovídalo dnešní ceně nějakých 500 Kč za litr. A stejně se jezdilo.
    3. EU přerozděluje jen asi 1% HDP, i se sociálním fondem to bude max. dvojnásobek. Srovnejte s USA, kde je federální rozpočet řádově vyšší.
    4. Použitelná veřejná doprava nám ušetří spoustu času, který teď marníme řízením.
    5. Životní úroveň lidstva trvale roste, není důvod, aby tomu nebylo i v éře udržitelnosti.

    1. Zajimava marematika.
      Vemu-li 8kč/l, plat 2500.
      Dnes by tedy odpovidalo cca. 160kč/l na 50000kč platu.

  3. Aspoň nebude tolik obézních, bude málo pacientů a tím pádem více dnes nedostatečných lékařů, znám spoustu lidí co jezdí po městě do práce autem necelé 3 km, pak jsou města celá ve špičce zasekaná, řidiči nervózní a je toho ještě více..

    1. Co to ten autor píše za kraviny? Nepůjdete do ele, když je dotované? Asi zapomněl že dotace dostávají podnikatelé. V EU zapomněli, že když nadávají na spalovaky obzvláště pak na našich silnicích měli podpořit hlavně je, ale proč by to dělali. Ale tady selhání vidím ve vládě. Celý ten Green deal je habaďůra na obyčejné lidi. Bohatý si koupí povolenky a obyčejní budou jezdit brzy vlakem 🤮 protože na to nebudou mít. A jestli si někdo myslí že LPG to vyřeší? Brzy zdraží i tohle aby ty staré vozy zmizely ze silnice.

  4. Zdravim tady řidiče spalovacich i elektrických automobilu ale hlavně elektrickych ,jezdím co 14 dnů Brno cesta mi trvala Ostrava -Brno 1,40 h.a posledni dobou vychazi cesta i na 3 h.při opravě našich cest,tak se chci zeptat našich ekologu zastánci el.aut i když proti nim nemám, čím po cestě dobiji el.auto když tam vůbec nedojedu a zůstanu viset v zácpě a nebudu asi sám když nás tam bude třeba 100 a na dobijeci stanici se nemám jak dostat a prodlužovaci kabel no nevim žeby Brusel na něco přišel? Tak zdravím všechny chytré lidi s Green dealu a až přijdou na něco chytřejšího ať daji vědět než chtějí zakázat co létá funguje.
    S pozdravem Tomáš.

  5. Občan se přizpůsobí,pořídí auto na lpg nebo bude jezdit do práce na elektrokole popř. jich pojede plné auto. Autodopravci však zaplatí plnou cenu,přestanou být konkurenceschopní,protože dopravce z Turecka má pohonné hmoty za polovinu.Výsledek bude plno zkrachovalých dopravců a vše podraží kvůli přepravě.To samé topení plynem,pořídil jsem kondenzační kotel a topím jen v místnostech kde jsem.Výsledek,platím pořád stejně jelikož spotřeba plynu šla pod polovinu dřívější spotřeby.Firma co má provoz na plyn(výroba hnojiv) těžko sníží spotřebu plynu na polovinu.Prostě zkrachuje.Jak pořád píšu,občan se přizpůsobí.Firmy takovou možnost nemají.Mohou sice přejít na jiné energie,ale to jsou náklady v desítkách milionů korun.Tato vláda spolu z Bruselem si myslí jak zničí lidi a zatím si zničí v celé Evropě průmysl.Např.v Německu i bohatém Švýcarsku se vytápí domy na minimum a přitom oni peníze na plyn mají……..

  6. Pro pána co tu knučí jak spalováky jsou poruchové a další pláč. Máš si koupit auto a ne parodii na auto. Já mám už 20 let auto na LPG,nikdy jsem neměl žádnou poruchu,auto jede za odborníky jednou za 2 roky(to myslím emise a STK).Kup si Accorda jak jsem koupil já a mám klid.Ty vyměníš jednou za deset let baterku za 300 000 kč a já jednou za deset let nádrž na LPG za 3000 kč.Tak začni počítat….

  7. a nákladní auta? ty nic? ty čudí nejvíc. A pokud se to týká i náklaďáků, tak zase zaplatíme my. Takto „překroutit“ trh, to umí jen manažeři EU a jim podobní. A benzinová a dieslová auta se stanou neprodejnými. A co ta naše, co máme doma? Neprodejná.

    1. Nákladní auta mají uhlíkovou daň již dnes.
      Připlácí se z každého km společně s mýtem. A jedná se od 0,30-4kč na km. Dle kombinace emisní normy, a váhy.

  8. To víš že jo, až se dostaví všecky bloky atomovek,tak cena za dobíjení ekosmejdu bude o 100% nahoru.Pak sklapnete

  9. Nepřesednu ani, když zdraží o 20Kč na litr. Mé auto je několikanásobně spolehlivější, jak nějaké elektromobily. Po 20ti letech provozu je v perfektní kondici bez rezu a problémů. Motor má stále slušný výkon, nesmrtelné ASV 1.9TDI 81kw, mechanická rotačka, nikoliv PD s předpokládaným nájezdem až milion km. Jsem stále ještě na začátku životnosti auta. To elektromobil nedokáže. Nehledě na to, že mi jej opraví každý kamarád mechanik a díly jsou za zlomek ceny ND drahých vozů, takže jsem si mohl dopřát s úsměvem výměnu většiny starých dílů, od tlumičů, brzd až po plechy. To u elektromobilu není možné ani omylem. Takže pokud zdraží o 20Kč, tak mi to ten provoz hodí maximálně do stejné roviny s elektromobilem.:-D Nehledě na to, že je to celé hloupost, protože všechny stroje v mém okolí od traktorů, náklaďáků až po tanky, jsou na naftu. Takže všichni zemědělci a dopravci kolem mě jako zkrachují?:-D

    1. Moc to nehulte, pak píšete nesmysly. Kdybych neměl elektromobil, už bych asi neměl ani na slanou vodu. Elektromobil mi obrovsky snížil náklady, hlavně proto, že ho nabíjím z přebytků fotovoltaiky. Vychází mi, že 57 % nabiju zadarmo a zbytek musím zaplatit, ale stejně je to ani ne za čtvrtinu, co by stála nafta.
      Navíc elektromobil se ještě nikdy nerozbil. Diesel byl pěkná kasička, ale na elektromobilu je tak málo věcí, co se můžou rozbít, že je to opravdu hodně znát. Baterka vydrží přes milion, z ní strach nemám. Už jsem pár set tisíc elektromobilem najel a sám vidím, že kdo se bojí problémů s baterkou, je úplně mimo. U dieselu jsem se bál spojky, rozvodů, vstřiků, čerpadla, turba, tlaků, oleje, ceny za údržbu toho všeho a ještě mizerné spolehlivosti. U elektromobilu se nebojím ničeho.
      To říká dlouhodobá zkušenost skoro 10 let.
      Tak ať vám spalovací motor slouží.

      1. 10 let zkušeností se spalovákem a takto špatné? Asi záleží jak se k autu chováte. Po 15 letech s naftou pouze spotřební materiál přes náklady cca 600-700k (nákup+poj+servi+poh.hm.), plánuji dalších 10 let provozu. Kolik let máte zkušeností s EV? kolik stála FV a baterie? V zimě nabíjite jak, když má FV tak 10% z nominálu? Nemyslím vůči vám zle, zajímá mě to.

        1. Spalováků už jsem měl desítky (25 let). Ne že bych měl s nimi špatné zkušenosti, ale s elektromobily mám zkrátka lepší.
          I kdybych neměl FVE, stejně by se elektromobil vyplatil. A hlavně je pohodlnější, spolehlivější, méně zdržuje, lépe jede, zkrátka mi sedí víc.
          Jezdím hodně. Za starší Teslu jsem dal cca 640 tisíc. Je to nezmar. Hyundai Ioniq taky.
          Fotovoltaika ušetří ročně kolem 70ti tisíc, takže si doplatím necelých 30 a za to mám prakticky neomezené jízdy autem (víc času nemám), topení tepelným čerpadlem, ohřev vody, v létě klimatizování a samozřejmě klasickou spotřebu domácnosti.
          Normální rodina dá 30 za auto jako nic. A kde je topení, kde ten zbytek?
          Samozřejmě mi to tu hodně expertů bude rozporovat, ale já jsem spokojen a celé mě to stálo méně, než ten Kodiaq, co tu stojí vedle v ulici.

            1. Proc ? Pokud si nekoupite nemeckeou predrazenou bbidu, kde baterie stoji cca 1 mio a vice tak po 20 ti letech zivotnosti si koupite novou. Aktualni cena baterie 14 k LBR 90 kWh pro I-pace. Elektromotory budou mit stale stejny vykon.

          1. Bydlím v paneláku na sídlišti obecní byty a je tedy nereálné mít vlastní fotoviltaiku a tak se mi elektromobil prostě nevyplatí časově (nabíjení kdo ví kde a kdo ví jak dlouho) a ani finančně (pořízení 600t?, cena elektřiny). Napadlo Vás že je v tomto státě pořád dost lidí, kterí prostě fotovoltaiku nemohou využit i kdyby chtěli? Ale ano, ona je doba JÁská… hlavně že já se mám dobře a ostatní jsou blbci, že si to nezařídí, dobře Vám tak. PS. Elektromobil v celém jeho cyklu je pořád méně ekologicky než spalovací vozy. PSS. Za mě elektromobil určitě dobrý směr ale způsob jak se prosazuje a tlačí na něj je špatný!

            1. Josef Trögl

              LCA elektromobilů vychází o 20% a víc lépe, záleží na elektrickém mixu nabíjení.

      2. Já já já … já mám střechu a FV a vy všichni lžete. Vy už to nehulte sobecký… protože já uvalím takové daně dle plochy střechy a panelů, že oprášíte tříkolku.

      3. To co jsi ty troubo zaplatil za elektrokrám neprojezdí nikdo ani za 10 let, i kdyby benzin zdražil 3x. Buď bez obav, současnou EU lidé smetou a vrátí se rozum. I na silnice.

        1. Novy Leaf (2023 skladovka) stoji 420 tKc bez DPH. Dojezd pres 300 km. Nesmite se divat do autosalonu na nemecke predrazene plecky.

        1. Josef Trögl

          Příměr s vodou je nesmysl..Klimatické závazky má většina států a realizuje je. Svůj Green Deal má Čína (jen počítá s uhlíkovou neutralitou až v roce 2060), nebo USA (tam se to jmenuje tax reducing act nebo tak nějak, ale je to klimatický plán ambicióznější než má EU).

      4. Opravdu si myslíte, že všichni mohou mít elektrická auta a fotovoltaiku. U nás na vesnici nemá fotovoltaiku ani 15% domů a další už nepovolí kvůli nízké kapacitě sítě a rozvodny.
        Navíc celé je to směšné. Když budete mít plavecký bazén rozdělený na půl bójkami a v jedné půlce bude zakázané čůrat do vody a v druhé ne, jaká voda bude asi v té „bezpečné“ polovině?
        Stejné je to s planetou, to že si Evropa zakáže čůrat do vody neznamená, že to bude mít efekt na celou planetu, když ta vesel dál do vody čůrá! Jediný efekt bude chudoba a zničený průmysl!!!

      5. Svata pravda, mel jsem uz vsechna mozna auta, Skody, Saab, BMW, Audi, Citroen a posledniho VW Multivan jsem se po najezdu 190tis zbavil nejradeji :) Elektromibil je to nejlepsi auto co jsem kdy mel po dvou letech opravdu ta nejlepsi zkusenost co sem udelal :)

      6. Hezká pohádka pro naivní děti. Co bys poradil těm, co bydlí na sídlištích? Kam si mají namontovat tu fotovoltaiku?

      7. Jsi trapný jak tu chválíš elektrický krám.Baterka je po 10 letech mrtvá ať jezdíš nebo ne. Taky dávají záruku na baterku všichni 8 let. Ta fotovoltaika ti v zimě nevyrobí nic,navíc si musíš pořídit baterii k fotovoltaice a tá má omezenou životnost,měnič(střídač) má taky omezenou životnost.Znám člověka co to montuje a sám by si to na dům nedal už kvůli požáru.Max. někde do zahrady za dům.Kup si jak já Accorda na LPG a jezdíš za levno a auto má životnost oproti evropským autům trojnásobnou.Pouze jednou za 10 let nádrž na LPG za 3000 kč.Nechápu jak někdo může tak hájit elektrické auta,když ještě nejsou vynalezeny baterie.Pořád tam je baterka co mám já v elektrokole.Např. Enyaq má baterku po 3 letech na 91% a Leaf nemá ani tepelné čerpadlo a baterka ztrácí ještě rychleji.

  10. No ono by to chtělo ty lumpy z evropského parlanentu co žijí z nás vyházet z okna a byl by benzín levnější…

  11. Pokud k tomu dojde tak to bude konec Unie jelikož to už nebude k vydržení a pujdou všichni do ulic a co bude nasledovat to bude asi kruté.

    1. Ono to chce konec Unie i když k tomu nedojde, ale ono dojde. Žádná úchylárna není dost úchylná,aby ji Evorpská komise neschválila. Tenhle spolek se opravdu nepovedl.

      1. Josef Trögl

        EU jsme i my. Prakticky vše, co přijde z EU, schvaluje Evropský parlament i Evropská rada (zasedání předsedů vlád). Není to žádný zelený diktátor.
        A většinu zákonodárné iniciativy má také Evropská rada, která úkoluje Evropskou komisi, aby připravila společnou regulaci.

    2. Frantíci asi půjdou do ulic a budou rozbíjet výlohy a zapalovat auta a veřejnost je podpoří….ale my předposraní češi neuděláme nic…dál se necháme ždímat a jen budeme prndat… zemědělci při protestech auta nezapalovali a jen vysypali hnůj před vládu a hned je veřejnost proti nim…..česká mentalita -to je zoufalství…..

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru