test-2019-skoda-fabia-combi-monte-carlo-10-tsi-70-kw- (18)

Autovrakoviště v srdci Evropy: Na nové auto Češi nedosáhnou, řešením jsou mladé ojetiny

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: TipCars.com - Foto: Pavel Srp - 21. 2. 2024


S průměrným stářím osobních automobilů 16,2 roku je Česko označováno jako vrakoviště Evropy. Nejrychlejší cestou k jeho omlazení by bylo, kdyby Češi přesedli do nových aut. To však kvůli jejich vysokým cenám, ale i zvýšeným životním nákladům v ČR není zcela reálné. Řešením by mohla být postupná obměna prostřednictvím mladých ojetin.

Průměrný věk použitých vozů se na bazarovém trhu dlouhodobě pohybuje kolem 8 let. Přes 40 % inzerovaných aut má dokonce nejvýše 5 let. Zatímco vozy starší 10 let jsou na českých silnicích zastoupené téměř dvoutřetinově, v inzerci mají pouhou třetinu. Vyplývá to z analýzy více než jednoho milionu inzerátů na webu TipCars.com a dat Ministerstva dopravy.

„Na léčbu staří českého vozového parku neexistuje rychlé řešení. Češi nemají ekonomické podmínky, aby masově přesedali z dvacetiletých aut do úplně nových. Mohou si ale dovolit častější obměnu o pět deset let mladší ojetinu,“ říká Marek Knieža, ředitel webu TipCars.com, který má aktuálně v nabídce přes 75 tisíc nových i ojetých automobilů.


Prověření ojetého auta před koupí

Ověřte si historii vozidla a vyhněte se nákladným problémům. Zadejte číslo VIN a okamžitě získejte přehled o historii auta. Více zde.


Právě postupná obměna by mohla být sice pozvolnější, ale realističtější cestou k omlazení českého autoparku. Podle dat Ministerstva dopravy je v Česku více než 6,5 milionu osobních aut. Jejich průměrný věk loni překročil 16 let. Dvě třetiny jsou přitom starší 11 roků. Naopak těch mladých, nejvýše pětiletých, je sotva pětina. Trh s ojetinami se podle dat webu TipCars.com pohybuje v jiných číslech.

Nabídka i poptávka jede v mladších autech

„Analyzovali jsme přes jeden milion inzerátů za uplynulých 5 let. Průměrný věk nabízených osobních aut se pravidelně pohybuje kolem 8 let. Hitem je především kategorie nejvýše pětiletých vozů. S podílem 40 % tvoří nejpočetnější skupinu. Na silnicích jim patří naopak pouhých 20 %,“ říká Knieža.

Vůbec nejsilnějšími jednotlivými ročníky jsou jednoletá a čtyřletá auta. Jejich cenový průměr je přitom 936 000 Kč, resp. 552 000 Kč. Symbolický bronz pak připadá pětiletým za průměrných 473 000 Kč. Automobily ve věku od 6 do 10 let mají v inzerci zastoupení čtvrtinové, na silnicích je to šestina. Nabídku táhnou šestiletá auta za průměrných 423 000 Kč. Následují sedmiletá za 367 000 Kč a osmiletá za 318 000 Kč.

Hranice pěti let přitom v roce 2023 patřila k nejčastějším parametrům ve vyhledávání na webu TipCars.com. Ukázala to analýza více než 10 milionů vyhledávání s uvedením ceny nebo věku. Věkový průměr prvních tří nejčastějších hledání pak byl 6 let. Celkově se nejvýše desetileté vozy podílely na hledání z 64,2 %. „Nejen nabídka mladých ojetin na serveru TipCars.com, ale především jejich vyhledávání dává signál, že zájem omladit český vozový park tu je. Pro Čechy je schůdnější k tomuto cíli jít ekonomicky méně zatěžující cestou prostřednictvím mladých ojetin,“ dodává Ing. Marek Knieža.

Štítky: , , , , ,

3 názory na “Autovrakoviště v srdci Evropy: Na nové auto Češi nedosáhnou, řešením jsou mladé ojetiny”

  1. Zase asi lžete asi 95 % voličů pětikoalice na nové auto určitě !!Jen ti co je nevolili většinou na to asi nemají ?

  2. A vyskytují se v inzerci i „auta“ ???? nebo jen předražené parodie.
    To co prodávají místní evropské automobilky (zakarbonované 3- válce s přímím vstřikem) moc optimizmu do budoucna neposkytuje. Pokud chce dnes člověk „auto“ tak musí počítat s plánovanou životností cca 8 let dál už jsou ty opravy přehnaně drahé. Investice do „nového evropského auta (i ojetiny)“ je to nejhorší co dnes může člověk udělat.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru