vyhrazene_jizdni_pruhy-autobusovy_pruh

Autobusových pruhů je stále víc, ale řidiči do nich za určitých podmínek mohou. Jejich nedodržení ovšem stojí i několik tisíc

Autor: Anina Russová - Zdroj: Zákon o provozu na pozemních komunikacích - Foto: Pavel Srp - 4. 6. 2021


Především v Praze rostou jako houby po dešti vyhrazené jízdní pruhy pro autobusy, IZS, taxi a podobně, což s sebou nese hodně komplikací. Především pak pro řidiče. Nebudeme teď řešit kolony, které kvůli takovým pruhům vznikají, ale podíváme se spíše na to, kdy řidič může legálně do takového pruhu vjet a co ho čeká, když jej užije nelegálně.

Kdy jej použít?

Výhradně autobusové pruhy jsou plně k dispozici složkám IZS, ovšem jen v případě, že jedou „pod majáky“ anebo je pruh vyznačen také pro ně – viz úvodní foto. Tyto pruhy bývají také vyhrazené pro vozidla taxi v případě, kdy vezou zákazníky, cyklisty, nebo vozy městské policie. Existuje také něco, čemu se říká dodatková tabulka, a ta upravuje přesné časy a dny, kdy tyto pruhy nemohou běžní řidiči využít.

Přečtěte si také:  Za čekání v autě s nastartovaným motorem nebo vědomé projetí louže hrozí vysoké pokuty

Taková dodatková tabulka je vždy umístěna pod dopravní značkou, která na vyhrazený pruh upozorňuje. Většinou na ní bývá vyznačených pár hodin dopoledne a následně večer, vždy v dopravní špičce. Stejně tak je na ni vyznačeno, zda platí v pracovní dny nebo i o víkendu. V hodinách, které jsou na ni uvedené, pak nemohou řidiči vyhrazený pruh využít.

autobusovy_pruh-dodatkova_tabulka
Dodatková tabulka upravuje druh dopravních prostředků, které do vyhrazeného pruhu mohou vjet, a naopak čas, kdy do něj ostatní řidiči nemohou vjet.
Přečtěte si také:  Strážníci varují před proměnou auta v rozpálenou pec. Děti, psy, ale ani nákup tam v těchto dnech není radno nechávat

Zároveň mohou do vyhrazeného pruhu vjet v případě, že z něj odbočují. Ovšem neznamená to, že řidič v tomto pruhu ujede několik kilometrů. Standardně by se do něj měl řadit těsně předtím, než z něj odbočí.

Štítky: , , , , , , ,

6 názorů na “Autobusových pruhů je stále víc, ale řidiči do nich za určitých podmínek mohou. Jejich nedodržení ovšem stojí i několik tisíc”

  1. Jojo, dodatkové tabulky… I na kole jsem musel zastavit, abych jí mohl přečíst. Jedná se jen o past na řidiče! „Napíšeme to tam, ať TO tam je!“. Ale že se to za jizdy nedá přečíst, to je už problém někoho jiného. Naprosto dokanalý příklad úřednické buzerace!

      1. Nejde o to vidět, ale stihnout přečíst a vybavit si, co to vlastně znamená. Ne každý tam jezdí denně a stojí v kolonách, aby si to mohl přečíst. Značka má být udělaná tak, že během vteřiny vím, i když ji míjím poprvé v životě. Prostě tam má být vyhrazeny pruh a hotovo, žádné výjimky.

  2. Příčina toho všeho je jednoduchá: ZAHOĎTE AUŤÁKY A JEZDĚTE NA KOLE NEBO CHOĎTE PĚŠKY. TO PLATÍ I PRO INVALIDY A DŮCHODCE!!! – A schvalují to politici, které jste si teď zvolili!

  3. Mooooc šikovný příklad. Kdo tam jede poprvé, musí zastavit a prozkoumat dodatkové tabulky a radostně pokračovat v jízdě. Čím víc informací minipísmem tím lépe, alespoň se doprava zklidní. Před námi domácími tři taková vozidla a máme infarkt.

  4. Copak pruhy pro autobusy, ale už si jistě hodně nás řidičů všimlo křižovatek, kdy pruh „rovně a doprava“ takřka praská ve švech, zatímco pruh „doleva“ zeje prázdnotou.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přejít na začátek