Pátek ráno, šest hodin. Budík se rozezní. Běžně bych ho chtěl zahodit, ale teď jsem docela rád. Tak brzký budík mě dnes připravuje na akci, jejíž pozvánka slibuje rychlé a superrychlé modely Audi. Čeká mě dnes totiž Audi Sport Driving Experience.

Kolem osmé hodiny už přijíždím na letiště v Hradci Králové a vidím je tam. Stojí tu v několika řadách vyskládané modely Audi RS a Audi R. Dnes usednu za volant dvou z nich. Čeká mě zbrusu nové Audi TT RS a placaté supersportovní Audi R8 V10 plus.

První přišlo na řadu právě TT. Aktuální generace Audi TT má rozhodně nač navazovat. Jde již o třetí generaci vozu, který byl poprvé představen v roce 1998. Tehdy auto svými tvary způsobilo poprask. Do té doby totiž nikdo nevyrobil auto, které by nabízelo podobné tvary. Stálo na podvozku PQ34, který tehdy koncern Volkswagen používal pro modely jako Audi A3, Volkswagen Golf či Škoda Octavia, ale i některé další. A podobně je tomu i dnes, protože TT stojí na platformě MQB.

Na mě čekala nejsilnější verze TT RS, která se na trhy dostane až v příštím roce. A rozhodně bylo nač se těšit, vždyť pod kapotou se nachází přeplňovaný pětiválec, který se nám tolik líbil už v Audi RS 3 Sportback. Ovšem ten nyní přichází s drobnými změnami a vylepšeními, který zvedají jeho výkon na rovné čtyři stovky koňských sil (294 kW). To je spolu s točivým momentem 480 Nm (dostupným od 1700 do 5850 ot./min) a pohonem všech kol zárukou dech beroucích dynamických schopností. Vždyť Audi TT RS zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h (na přání to může být 280 km/h).

Nejvýkonnější verze navíc přidává upravené nárazníky vpředu s velkými otvory pro vstup vzduchu, vzadu s výrazným difuzorem a s velkými koncovkami výfuku, větší kola nebo výrazné přítlačné křídlo na zádi. TT RS nepůsobí vulgárně, ale budí respekt.

A co teprve až výrazným červeným tlačítkem na volantu nastartuji motor… Dvojice působivých koncovek výfuku se rozhodně nebojí „přihlásit o slovo“, i když taková symfonie jako v případě dříve testované Audi RS3 s příplatkovými výfuky to nebyla. Nicméně i tak to bohatě stačí k tomu, aby se mi postavily chlupy snad i na zadku. Párkrát prošlápnu plynový pedál, abych se ujistil, že se mi to nezdá. A nezdá. Při jízdě je to ale ještě lepší. Pětiválce mají specifický zvuk a pokud jste někdy slyšeli Audi S1 Sport quattro, tedy závoďák skupiny B, TT RS má zvuk hodně podobný. Mimochodem, mohli jsme to porovnat přímo na akci, protože legendární S1 tam dorazila také… 🙂

Přečtěte si také:  Prior Design představuje bodykit se vzhledem RS2 pro Audi Coupé. Vznikne jen 40 kusů

audi-sport-driving-experience-audi-tt-rs-a-audi-r8-v10-plus-p1

S Audi TT RS jsme vyrazili na okresky do okolí Hradce Králové. Instruktoři pro nás měli připravenou trasu. Po několika stovkách metrů přišlo další obrovské překvapení. Podvozek. Ačkoliv auto obouvá velká 20″ kola s hodně nízkými pneumatikami, podvozek silnici neskutečně žehlí. Tam, kde vidíte díru a čekáte ji, se nic nestane. Od podvozku je ticho a auto se přes to jen přenese. Mluvím samozřejmě o běžných rozbitých silnicích, ale tenhle adaptivní podvozek magnetic ride je famózní.

A auto skvěle podrží i v zatáčkách. Díky podvozku, pohonu všech kol, poměrně nízkému těžišti i hmotnosti jen něco málo přes 1,4 tuny se velmi pevně drží asfaltu. Rychlosti, kterými lze zatáčky projíždět, jsou působivé. A k tomu ten zvuk motoru a výfuků… Perfektní jsou také brzdy, které jsou v základu ocelové, moje auto však mělo příplatkové karbon-keramické kotouče. Brzdí skvěle, jsou ostré, přesto se dají bez problémů dávkovat.

Za volantem jsem sice strávil jen velmi krátkou dobu, ujel jsem s autem jen asi 30 kilometrů, přesto to byl velmi intenzivní zážitek. Zdá se, že Audi TT RS rozhodně není autem pro slečinky, ale půjde o skvělé auto pro ty, kteří mají rádi rychlou jízdu, přesto se do jisté míry nechtějí vzdát pohodlí. TT RS totiž není surové, je perfektně „každodenní„. To sice může být pro někoho špatně, ale pro většinu dnešních řidičů je to přesně to, co od svého auta očekávají.

audi-sport-driving-experience-audi-tt-rs-a-audi-r8-v10-plus-p3

Dalších pár desítek kilometrů mě čekalo v Audi R8 V10 plus. V té už jsem se jednou krátce vozil, tak jsem tušil, co mě čeká. A věděl jsem, že ani tentokrát to nebude úplně obyčejné svezení…

Motor je bezmála dvakrát takový jako v TT RS. Za sedadly se pod skleněným krytem nachází nádherný vidlicový desetiválec 5,2 FSI, jehož výkon je 449 kW/610 koní (v 8 250 ot./min) a točivý moment 560 Nm (s vrcholem v 6 500 ot./min). Motor skvěle vypadá, ale také úžasně zní. Hlavně je atmosférický, takže mě čeká docela jiné chování.

Přečtěte si také:  Německý úpravce nadělil ostrým modelům od Audi výkon převyšující 1000 koní

Dnešní turbomotory jsou k řidiči „kamarádské„, maximum točivého moment mu naservírují už od velmi nízkých otáček. Když se znovu podíváte na hodnoty, kde u R8 vrcholí točivý moment i výkon, pak vám musí být jasné, že tohle auto budete muset točit. A vy ho budete chtít točit.

audi-sport-driving-experience-audi-tt-rs-a-audi-r8-v10-plus-p2

Zátah motoru přichází postupně, s rostoucími otáčkami zintenzivňuje a to pravé „peklo“ přichází někde u šesti tisíc otáček. Tah až k omezovači neklesá, naopak. Jestli TT RS znělo skvěle, pak R8 zní ještě lépe.

Jenže podvozek R8 ani zbytek auta není tak benevolentní jako u TT RS, a tak jsme se s R8 svezli cestou z Hradce Králové na dálnici, kousek po ní a zase zpět. Sedět za volantem je zážitek, zrychlení je zážitek, ale jak auto zatáčí, jsem si pořádně nevyzkoušel.

To, jak auto jede i jinak než jen rovně, jsme pak trochu vyzkoušeli na ploše letiště. Tam byl připraven nejen vyhýbací manévr, ale také slalom. Trať byla pokropená, takže bylo možné zjistit i to, jak si R8 poradí s kluzčím povrchem. A nečinilo jí to žádné výraznější problémy. Elektronika (všechny systémy včetně stabilizace) byly zapnuty, takže s rozjezdem na vodou zkropené ploše pomáhali asistenti. Jak to vypadalo (a jak Audi R8 V10 plus zní), se můžete podívat v přiloženém videu.

Je příjemné vidět, že u Audi, respektive u Audi Sport ještě nehodil flintu do žita a pro své vrcholné modely se snaží udržet vyšší počty válců, než jsou dnes běžné. Ačkoliv modely RS 6 a RS 7 přišly v aktuální generaci o dva válce, mají dnes přeplňované motory V8. I tak jde o potentní jednotky, které dokáží vykouzlit úsměv už jen tím, jaký mají zvuk. Co naplat, že jim (jo, má ho i R8) automobilka nadělila vypínání válců COD, které „deaktivuje“ půlku motoru při nízké zátěži… Stačí pak šlápnout na plyn a všechny válce opět provedou ty své obvyklé čtyři cykly: sání, stlačení, výbuch, výfuk, které doprovází skvělý zvuk a působivý zátah.

Mimochodem, pokud se kolem Hradce Králové vyskytujete, můžete tam Audi TT RS a R8 V10 Plus potkat ještě pár dní. Důležité je, že je nepřeslechnete… 🙂

Přečtěte si také:  Audi SQ5 TDI se představuje po modernizaci. Výkon zůstává, výbava se vylepšuje