1987: Walter Röhrls storms the Pikes Peak in record time with the Audi Sport quattro S1, bringing Audi its thrid win in a row there

Když říkáme quattro, myslíme tím Audi, a když říkáme Audi, myslíme tím velmi často quattro. Koncept čtyř poháněných kol je nosným pilířem značky již 40 let. Od debutu prvního modelu quattro na Ženevském autosalonu v roce 1980 vyrobila společnost Audi 10,5 milionu vozů s pohonem quattro. Nyní následuje další kapitola úspěšného příběhu. S prototypy Audi e-tron S a Audi e-tron S Sportback slaví premiéru systém s elektrickým variabilním rozdělováním točivého momentu.

40 let pohonu všech kol quattro: Úspěšná bilance a produktová řada

Bilance 40 let pohonu všech kol quattro je pozoruhodná. Společnost Audi vyrobila do konce roku 2019 přesně 10 448 406 automobilů s pohonem všech kol, jen v roce 2019 jich bylo 804 224. V roce 2019 bylo téměř 45 procent všech vyrobených vozů Audi vybaveno pohonem všech kol quattro – většina z nich pocházela z montážních závodů Čchang-čchun (Čína) a San José Chiapa (Mexiko). V Ingolstadtu a Neckarsulmu vzniklo v roce 2019 celkem 258 765 nových automobilů se známou technikou pohonu všech kol.

Pohon quattro je nosným pilířem značky se čtyřmi kruhy. S výjimkou kompaktního modelu A1 je zastoupen ve všech modelových řadách. Všechny velké a mimořádně výkonné typy, jakož i veškeré modely S a RS přenášejí hnací sílu motoru na vozovku prostřednictvím čtyř kol.

Test Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI quattro (2019)

quattro 2.0: Elektrické rozdělování točivého momentu

Značka se čtyřmi kruhy představuje další evoluční stupeň elektrického pohonu všech kol. V prototypech Audi e-tron S a e-tron S Sportback je systém quattro doplněn funkcí elektrického variabilního rozdělování točivého momentu mezi zadní kola. Změny v přenosu hnací síly jsou otázkou několika milisekund. Systém je navíc schopen přenášet extrémně vysoké točivé momenty, takže elektromobil dokáže vjíždět do zatáček stejně dynamicky jako sportovní vůz. Audi je prvním výrobcem v prémiovém segmentu, který velkosériově vyrábí systém pohonu se třemi elektromotory.

Značka Audi vstoupila s modely Audi e-tron a Audi e-tron Sportback do éry trvale udržitelné mobility. V obou modelech SUV pohánějí přední a zadní nápravu elektromotory. Hnací síla je mezi nápravy rozdělována v ideálním poměru na základě pokynů vzájemně propojených řídicích jednotek podvozku a pohonu. Celý proces probíhá nepřetržitě, zcela variabilně a změny jsou uskutečňovány během několika zlomků sekundy. Elektrická SUV používají pro hospodárný provoz ve většině jízdních situací pouze zadní elektromotor. Požaduje-li řidič vyšší výkon, než může zadní elektromotor poskytnout, připojí se okamžitě přední agregát. K tomu dochází i předvídavě dřív, než dojde k prokluzu kol na kluzkém povrchu nebo při rychlém průjezdu zatáčkou, resp. než se začne vůz chovat přetáčivě či nedotáčivě. Výsledkem je velmi precizní ovladatelnost. Charakter jízdních vlastností – od nekompromisní stability až po sportovní nastavení – lze přitom ve velkém rozsahu nastavit prostřednictvím elektronicky řízených podvozkových systémů.

Přečtěte si také:  Audi RS6 Avant je po zásahu ABTu výkonnější než R8. Dokonce lépe i zrychluje

„Silná pětka“: Varianty mechanického pohonu všech kol quattro

Technika quattro pro vozy Audi se vyznačuje velkou konstrukční rozmanitostí a je dokonale přizpůsobena požadavkům konceptu příslušného modelu. Systémy ve všech modelech však mají jednu společnou vlastnost, a tou je spolupráce se systémem selektivního rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola. Jedná se o funkci elektronicky řízeného stabilizačního systému ESC, která zvyšuje preciznost ovládání na limitu jízdní dynamiky mírnými brzdnými zásahy.

Pro modely s motorem uloženým vpředu podélně jsou v závislosti na převodovce k dispozici dvě různé konstrukce. U trvalého pohonu všech kol quattro, který spolupracuje se samočinnou převodovkou tiptronic vybavenou kapalinovým měničem momentu, je hlavním komponentem samosvorný, výhradně mechanický mezinápravový diferenciál. Ten v běžném provozu při rozdělování točivého momentu mírně upřednostňuje zadní nápravu. V případě potřeby přenáší až 70 procent hnací síly na přední nebo až 85 procent na zadní nápravu. Pohon všech kol quattro s technologií ultra – dodávaný pro modely Audi s převodovkou S tronic, nebo s mechanickou převodovkou – používá naproti tomu dvě spojky. Jejich prostřednictvím může řídicí jednotka v případě potřeby okamžitě přejít z pohonu předních kol na pohon všech kol, v mnoha situacích dokonce předvídavě. Co se týče trakce a jízdní dynamiky, nevnímá řidič žádné rozdíly v porovnání s výše uvedeným trvalým pohonem všech kol.

Kompaktní modely Audi s motorem uloženým vpředu napříč používají specifický systém quattro. Jeho srdcem je vícelamelová mezinápravová spojka s hydraulickým ovládáním, která je ve prospěch optimálního rozložení hmotnosti umístěna na zadní nápravě. U mnoha modelů je její řízení tak dynamické, že již při otočení volantu na vjezdu do zatáčky je část hnací síly přenášena na zadní nápravu. Také supersportovní model Audi R8 s motorem uloženým uprostřed před zadní nápravou je vybaven vícelamelovou spojkou, která je však uložena na přední nápravě. Jejím úkolem je v případě potřeby přenášet hnací sílu na přední kola na úkor zadní nápravy.

40 let pohonu všech kol quattro: Milníky

Model Audi quattro, který debutoval v roce 1980 na Ženevském autosalonu, přišel s konceptem přenosu hnací síly, jenž byl v segmentu osobních vozů zcela nový. Jeho pohon všech kol byl lehký, kompaktní, hospodárný a bez pnutí. Koncept quattro byl díky tomu vhodný zejména pro sportovní osobní vozy a výrobu ve vysokých počtech, a to již od začátku. První model quattro s výkonem 147 kW/200 koní se s několika technickými modernizacemi sériově vyráběl až do roku 1991. V roce 1984 doplnila značka Audi nabídku o exkluzivní model Sport quattro s nejvyšším výkonem 225 kW/306 koní. V roce 1986 byl mezinápravový diferenciál s manuálně ovládanou uzávěrkou, s nímž přišel první model quattro na trh, nahrazen mezinápravovým diferenciálem Torsen s variabilním rozdělováním točivého momentu.

Přečtěte si také:  Volkswagen Užitkové vozy slaví. V továrně ve Vřesně vyrobil 200 000 vozidel za 39 měsíců

V následujících letech byla nabídka systému quattro ještě více rozšiřována. V roce 1995 byl uveden první model Audi s motorem TDI a trvalým pohonem všech kol. V roce 1999 vstoupila tato technika do kompaktního segmentu v modelových řadách A3 a TT. Dalším velkým krokem byl v roce 2005 mezinápravový diferenciál s asymetrickým základním poměrem rozdělování hnací síly pro podporu jízdní dynamiky. V modelu Audi R8 debutovala v roce 2007 viskózní spojka na přední nápravě, o rok později následoval sportovní diferenciál. V roce 2016 doplnil portfolio systém quattro s technologií ultra.

40 let pohonu všech kol quattro: Vítězné tažení v motoristickém sportu

Na začátku roku 1981 vstoupila značka Audi do mistrovství světa v rallye a již v následujícím roce kraloval pohon quattro startovnímu poli. V roce 1982 zvítězila značka Audi v hodnocení konstruktérů, v roce 1983 vybojoval mistrovský titul mezi jezdci Fin Hannu Mikkola. Na konci sezony 1984 oslavovali v Ingolstadtu oba tituly, mistrem světa se stal Stig Blomqvist (Švédsko). Tým Audi nasadil v tomto roce poprvé zkrácenou verzi Sport quattro, po němž následoval v roce 1985 vůz Sport quattro S1 s nejvyšším výkonem 350 kW/476 koní. V roce 1987 zvítězil Walter Röhrl se speciálně upraveným vozem S1 v závodě do vrchu na Pikes Peaku v USA – a tím úspěšně zakončil divoké roky ve světě automobilových soutěží.

Audi Quattro S1 na Pikes Peak 1987 – video

Značka Audi se posléze zaměřila na závody cestovních vozů. V roce 1988 si značka se čtyřmi kruhy zajistila hned v první sezoně tituly v hodnocení konstruktérů i jezdců v americkém mistrovství TransAm s vozy Audi 200, v následujícím roce byla úspěšná i v seriálu IMSA GTO. V sezoně 1990/91 nasadil tým Audi velké vozy V8 quattro do německého mistrovství cestovních vozů DTM (Deutschen Tourenwagenmeisterschaft) a vybojoval dva tituly v hodnocení jezdců. V roce 1996 se závodní vůz A4 quattro Supertouring účastnil sedmi národních mistrovství a ve všech zvítězil v celkovém hodnocení. O dva roky později byl pohon všech kol evropskými pravidly v závodech cestovních vozů dalekosáhle zakázán.

V roce 2012 se však závodní vozy Audi s pohonem všech kol vrátily znovu na závodní okruhy v podobě závodního prototypu Audi R18 e‑tron quattro s hybridním pohonem. Zadní kola poháněl motor V6 TDI, setrvačníkový akumulátor zásoboval rekuperovanou energií dva elektromotory na přední nápravě. Závodní vůz tak při zrychlení přechodně používal pohon všech kol quattro. Jeho bilance byla pozoruhodná: tři celková vítězství ve 24h závodě v Le Mans a po dvou titulech v hodnoceních jezdců a konstruktérů v mistrovství světa ve vytrvalostních závodech WEC (World Endurance Championship).

40 let pohonu všech kol quattro: Náskok díky technice

Quattro je ikonou – symbolem bezpečnosti jízdy a sportovních vlastností, technických kompetencí a převahy v motoristickém sportu, zkrátka: náskoku díky technice. Úspěchy modelů quattro na silnicích i v motoristickém sportu tuto skutečnost potvrdily, společně s legendárními reklamami a akcemi. V roce 1986 vyjel profesionální soutěžní jezdec Harald Demuth s vozem Audi 100 CS quattro skokanský můstek ve finské Kaipole. V roce 2019 předvedl mistr v okruhových závodech a rallyecrossu Mattias Ekström (Švédsko) podobný výkon. Na slavné sjezdovce „Streif“ u Kitzbühelu dokázal s vozem Audi e-tron quattro poháněným třemi elektromotory vyjet vzhůru nejstrmější úsek se stoupáním až 85 procent.

Reklama Audi quattro: Vyjede i na vrchol skokanského můstku – video