Po prvních pěti podnicích DTM v sezoně 2019 jsou jasné dvě věci. Nové závodní vozy kategorie Class 1 s přeplňovanými dvoulitrovými čtyřválci o výkonu více než 610 koní jsou garantem úchvatného motoristického sportu. A Audi má se závodními vozy RS 5 DTM aktuálně náskok před konkurencí ve všech třech mistrovstvích.
„Přechod od starých, atmosféricky plněných motorů V8 k moderním, velmi účinným přeplňovaným čtyřválcům se všem účastníkům vyplatil,“ říká Dieter Gass, šéf oddělení Audi Motorsport. „Nyní závodíme s konceptem motoru, který Audi používá na celém světě v mnoha sériových modelech a výkonových stupních. Závody jsou mimořádně napínavé a zčásti nevypočitatelné. Naši jezdci pějí na nové přeplňované motory chválu a také odezva fanoušků je pozitivní. Pro pravidla kategorie Class 1 hovoří i skutečnost, že výkony nově vyvinutých závodních vozů Audi i BMW jsou od začátku opravdu vyrovnané. A Aston Martin dosáhl navzdory pozdnímu vstupu do seriálu během krátké doby již velmi slibných výsledků.“
Audi je po deseti z osmnácti závodů sezony v čele průběžného hodnocení ve všech třech mistrovstvích. V hodnocení jezdců má René Rast náskok 22 bodů před dalším jezdcem Audi Nico Müllerem a 40 bodů před nejlepším jezdcem BMW Marco Wittmannem. Hodnocení týmů vede Audi Sport Team Rosberg, na druhém místě následuje Audi Sport Team Abt Sportsline, Audi Sport Team Phoenix je čtvrtý. Mimořádně velký je náskok v hodnocení konstruktérů. Audi již nasbíralo 576 bodů, zatímco BMW má na svém kontě 406 a Aston Martin 37 bodů.
BMW M4 DTM dostane pro novou sezónu nově vyvinutý přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec. Víme, jak zní
„S první polovinou sezony můžeme být velmi spokojení,“ říká Andreas Roos, vedoucí projektu DTM ve společnosti Audi. „Především s naším aktuálním postavením v hodnocení konstruktérů. To je dobrým ukazatelem pro vývoj a také potvrzením, že jsme vyvinuli velmi dobrý vůz.“
Značka Audi úspěšně zkombinovala přeplňování turbodmychadlem a přímé vstřikování benzinu již v roce 2001 v závodě 24 h Le Mans a krátce poté zavedla technologii TFSI do svých sériově vyráběných modelů. V současnosti je přímé vstřikování benzinu standardem u všech přeplňovaných motorů sériově vyráběných vozů Audi a důležitým nástrojem pro snižování flotilové spotřeby paliva a emisí CO2.
Z mnohaletých zkušeností s technologií TFSI profitují nyní také jezdci DTM, jejichž bilance je po prvních deseti závodech sezony pozoruhodná. Audi RS 5 DTM s interním označením „RC8“ má na svém kontě pět vítězství, pět prvních míst na startu, šest nejrychlejších kol a dvacet z třiceti možných umístění na stupních vítězů. Do sedmi z deseti závodů startoval z první řady nejméně jeden jezdec Audi, v osmi z deseti závodů v letošním roce Audi vedlo. Všech šest továrních jezdců Audi je mezi devíti nejlepšími v hodnocení jezdců. Všech šest také již minimálně jednou stálo na stupních vítězů.
Výkonnost nového závodního vozu Audi RS 5 DTM potvrzuje rovněž nový soukromý tým WRT Team Audi Sport, který bodoval v šesti závodech a jeho nový mladý jezdec Jonathan Aberdein startoval již dvakrát z první řady.
„Je těžké definovat naše silné stránky,“ říká Andreas Roos. „Z mého pohledu je velmi dobrý soubor všech komponentů. Do něj patří motor, stejně jako aerodynamika, podvozek a kompletní vozidlo. Když jsme vstupovali do sezony, nebyl vývoj z hlediska životnosti a odolnosti ještě zcela dokončen. Mezitím jsme však již všechno výborně vyřešili.“
Vedoucí muž průběžného pořadí René Rast spatřuje největší silnou stránku ve stabilních výkonech: „Dosud jsme byli konkurenceschopní na každém závodním okruhu. Od podniku v Zolderu jsem stál před každým závodem na startu v první nebo druhé řadě – to ukazuje, že jsme konstantně rychlí. Podle očekávání hrají v letošním roce významnější roli pneumatiky kvůli vyššímu výkonu motoru. To závisí na teplotě povrchu závodního okruhu a na venkovní teplotě vzduchu. Některé faktory nám v této oblasti činí ještě určité potíže, ale v dalších závodech bychom jim rádi lépe porozuměli.“
Pak se možná podaří dosáhnout i prvního dvojnásobného vítězství v nové éře přeplňovaných motorů. „Dosud slavilo o každém víkendu vítězství jednou BMW a jednou Audi,“ říká Andreas Roos. „Rádi bychom jednou zvítězili v sobotu i v neděli. Ale v DTM se může během závodního víkendu stát opravdu všechno. Proto jsou tyto závody tak napínavé.“